Transport och import från England?

trolltindra

Trådstartare
Så gör jag ett försök och kollar om någon nyligen eller funderar på att importera häst från England till Sverige.

Vad jag förstår så får de stackarna åka halva europa innan de kommer till Sverige. Eller finns det andra vägar att ta dem?

Någon som funderar på att importera?
Någon som gjort det från England och har erfarenhet?

Hoppas få ligga kvar och få lite svar.

Sv: Transport och import från England?

Det går väl att flyga pållarna också till det fyr-fem dubbla priset om man nu tycker att bil är för långt.

Man får prata med flera firmor och kolla hur deras rutter ser ut, hur lastbilarna ser ut och var dom har övernattningsställen. Sedan får man gå på magkänsla när man väljer transportfirma då.

Har man kontakter i trav- och eller galoppbranchen kan man komma väldigt billigt undan och låta pållen få snålskjuts till någon bana i sverige.
MEN. Det positiva med att anlita en transportfirma är att i dagsläget kan dom sköta alla papper också, från pass till veterinär :)

Jag tog hem en unghäst från Irland med hjälp av en engelsk firma. Ja, resan var lång, men hästen (som inte var särskilt resvan) kom fram i så bra skick att jag misstänkte att han bara hade åkt till kiosken för att köpa en glass och inte hade åkt i flera dagar. ;)

Resan gick från södra Irland till Nordirland, därifrån båt till England och uppsamling i stall i Newmarket. Därifrån var det ny båt till Holland. Resa genom Holland till Schockemöhles stall där det var lite vila innan resan gick vidare upp genom Tyskland och Danmark och bron över till Malmö. De körde direkt hem till gården (eftersom den ligger nära E6). Nackdelen är att de inte körde längre än till Göteborg och jag ville ha upp min häst till Mellansverige.

Rent teoretiskt kan man ta båten direkt från England till Göteborg för att få en kortare resa, men det kan vara en guppig resa och riskerna för exempelvis transportsjuka är alltid högre på en båt, där du inte har möjlighet att lasta av eller få hästen att röra på sig.

Firman skötte alla papper och veterinärkoll vid avresa, så jag slapp det (dock tog jag ut en egen veterinär vid framkomsten för att kolla upp hästen vid ankomst). De var smidiga att ha att göra med och kostade inte jättemycket. PMa mig om du vill ha kontaktuppgifter.

Jag kollade upp andra alternativ, exempelvis hyra en "hästtaxi" (=tvåhästarslastbil som bara kör din häst), men det var så jäkla dyrt att det var inte att tänka på för vanligt folk.

Intressant.
Jo jag tänkte just på att man måste nog ta de hem på våren/försommaren för då brukar havet vara lugnare. Men det kan ju ändå blåsa och/eller finnas gamsjö. Genom Holland-tyskland-danmark verkar vettigast. Ska kolla det där med galoppen, har lite kontakter där. Det var himla bra tips.

Vad kan det gå lös på med vetis och alla papper?

För min del ingick vetcheck + papper i transportkostnaden.

Transportören och båtfolket brukar ha bra koll på när man ska och när man inte ska ta båten, så därför kan resan bli lite fördröjd med någon eller några dagar för att de väntar in bra reseförhållanden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 427
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 432
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 643
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden