Sv: Transport och import från England?
Jag tog hem en unghäst från Irland med hjälp av en engelsk firma. Ja, resan var lång, men hästen (som inte var särskilt resvan) kom fram i så bra skick att jag misstänkte att han bara hade åkt till kiosken för att köpa en glass och inte hade åkt i flera dagar.
Resan gick från södra Irland till Nordirland, därifrån båt till England och uppsamling i stall i Newmarket. Därifrån var det ny båt till Holland. Resa genom Holland till Schockemöhles stall där det var lite vila innan resan gick vidare upp genom Tyskland och Danmark och bron över till Malmö. De körde direkt hem till gården (eftersom den ligger nära E6). Nackdelen är att de inte körde längre än till Göteborg och jag ville ha upp min häst till Mellansverige.
Rent teoretiskt kan man ta båten direkt från England till Göteborg för att få en kortare resa, men det kan vara en guppig resa och riskerna för exempelvis transportsjuka är alltid högre på en båt, där du inte har möjlighet att lasta av eller få hästen att röra på sig.
Firman skötte alla papper och veterinärkoll vid avresa, så jag slapp det (dock tog jag ut en egen veterinär vid framkomsten för att kolla upp hästen vid ankomst). De var smidiga att ha att göra med och kostade inte jättemycket. PMa mig om du vill ha kontaktuppgifter.
Jag kollade upp andra alternativ, exempelvis hyra en "hästtaxi" (=tvåhästarslastbil som bara kör din häst), men det var så jäkla dyrt att det var inte att tänka på för vanligt folk.