Transport med elektriska bromsar?

L

lira72

Har ett nyrenoverat släp på gång till ett mkt bra pris :banana: Men istället för vanlig påskjutsbroms är det elektriska bromsar. Har någon erfarenhet av detta? För-nackdelar??

Sv: Transport med elektriska bromsar?

lira72 skrev:
Har ett nyrenoverat släp på gång till ett mkt bra pris :banana: Men istället för vanlig påskjutsbroms är det elektriska bromsar. Har någon erfarenhet av detta? För-nackdelar??

I min körkortsbok för BE står det så här:

Elektromagnetiskt

Denna typ av påskjutsbroms är försedd med en elektrisk del, som sitter i släpets dragstånr. Från den elektriska delen går elledningar dels till dragbilen, dels till magneter vid släpets bromstrummor. När dragbilen bromsas sluts strömmen till släpets bromsar. Bromskraften regleras sedan av släpets tryck bakifrån. Ju hårdare släpet trycker på desto mer ström matas fram till bromsarnas magneter och desto kraftigare bromsar släpet.

Dessutom en lite extraruta:
Kolla alltid före körning att strömmen går fram till påskjutsbromsen. Avbrott i strömtillförseln betyder nämligen att släpet inte alls kan bromsas.Sid 84

SÅ här fungerar den vanliga mekaniska:

Med detta system pressas en tryckstång mot en bromshävarm. Hävarmen spänner en bromswire och därvid ansätts bromsarna.
Sid 83

Tungt släp tryckt år 2002

Sv: Transport med elektriska bromsar?

Tack så jättemycket för det utförliga svaret!

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 686
Senast: Murray
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 106
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10