transport av unghäst:(

V

victoria2

hejsan! har köpt mig en transport,och skulle hämta min unghäst som jag trodde skulle funka att hämta i denna transport.Men när vi börja åka så hörde jag en massa brak o påskjut från vagnen.jag har givetvis bundit hästen som man ska .Inga problem.Jag kan säga att jag har åkt med många av mina andra unghästar o ingen har gjort så här.Han hade kommit över bommen med halva kroppen o blivit hängande ,som tur var så kunde vi åka tillbaka o få hjälp.Nu när jag har haft han en vecka så har jag givetvis last tränat o han går in i transporten utan problem,han står där ,men så fort den rullar så börjar han sin akrobat utbildning i transporten:cry:så vad finns för alternativ? han är inte stressed utan bara en sak han gör.han är stor o bommen är inte i riktigt normal höjd i denna o det går inte att fixa till högre:( hur hög är en normal bom i en transport o gärna lite tips tack:) jag har dörrar i bak på denna transport.

Sv: transport av unghäst:(

Som du säger är bommen för låg, vet inte vad höjden ligger på i nyare transporter. Men de går ju både att höja o sänka rejält. Vad du ska göra är att testa en annan transport, eller be någon kunnig att svetsa nya fästen till bommen? Känns ju trist när man har köpt en transport och behöva köpa en ny... Obehagligt med akrobatiska hästar! Testa i en transport med högre bom.

Ett alternativ är kanske att binda upp honom väldigt kort så han inte "får fart" att ta sig över bomen..

Ett alternativ är kanske att binda upp honom väldigt kort så han inte "får fart" att ta sig över bomen..

en häst använder inte "fart" för att komma över.

det spelar ingen roll hur man binder om hästen vill över. har själv stått i transporten när en av våra gjorde det (för andra gången) och såg pricis hur lätt det gick.

hon va helt nedbunden med både grimma och halrem. dom kör bakbenen under sig, skjuter rygg och PANG så slår dom upp frambenen över bommen jämte huvudet, om hästen då fortsätter skjuta på så faller dom över.

henne körde vi med halm framför efter det. då kan iaf. inte hästen slå runt, och hon fick sedmera tas bort pga. dom kotförskjutningar och pålagringar osv. hon ådragit sig i halkotpelaren (antagligen mkt. för att hon va så kort bunden). en häst som förövrigt varit mkt. transporterad (av oss) i många år, i full tävlingskondition. mycket lättlastad och snäll att köra fram tills olyckan.

Har haft precis samma problem med min kille!

I mitt fall hyrde jag en ny transport där frambommen var högre vilket ledde till att hon slutade med dessa dummheter!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 808
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 396
Senast: Korven
·
Hästhantering Min nyblivna 4-åring (nordsvensk) har problem med att åka transport. Jag har haft honom sen i juli och innan de har han aldrig åkt...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka