Transport av små hästar

Armani__

Trådstartare
Jag ska förmodligen hämta hem en ett-årig shettis i dagarna (om allt går som det ska), men blir lite osäker på hur mankör såhär pass små hästar. Har aldrig haft en såhär ung häst heller, hur fungerar det med uppbindningen i släpet?

Dumma frågor kanske. Känns lite löjligt efter att ha hållt på så här många år medhästar och inte har koll på detta område, så hjälp mig gärna!

Sv: Transport av små hästar

kör den lös i transporten, jag binder ALDRIG upp unghästar och en sån liten sötis mår nog absolut bäst lös

Palla upp med halmbalar i fram så den inte får för sig att börja pillra på allt = råkar öppna skötardörren.

Våra shettisar åker oftast bak och fram, det går ändå inte att binda de bra med bommen.

Jag har aldrig kört en så ung häst (ska dock sälja mitt föl snart...) men våra shettisar åker olika. Den ena står jättebra framme vid bommen utan att försöka ta sig fram där framme. Den andra vill gärna gå runt och är orolig så henne binder vi bak och fram, dvs vi binder henne någonstans vid fotändan, för där kan hon ju inte fastna i någon bom eller så..

Lycka till! Skriv gärna sen hur du löste det och hur det gick!

Så vad säger ni? In med halmbalar fram, ut med mellanvägg och låta henne vara lös i släpet? Tycker det är svårt det här!

En bekant till mig har släp där man sänker bommarna fram, är det att överväga åt något avhållen, typ så lågt som möjligt?

När vi hade shettisar i ridskoleverksamheten sågade vi till en plyfaskiva som fästes som vägg under bommen och sen fick de åka på varsin sida mellanväggen. Hade bommen på lägsta och band upp i den. Varsitt hönät att peta hö ur höll de små matvraken sysselsatta. Tilläggas ska att de var mkt åkvana båda två.

En unghäst hade med denna lösning kunnat stå lös i halva så får den bra stöd. Vi kör fölen så, fungerar superbra. Mamma uppbunden på ena sidan, bebis lös på andra. Men bara korta transportsträckor förstås! Och med höbalar framför bommen/väggen så ingen klättrar över och hamnar på nacken.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle plocka ur allt ur släpet och ha den lille lös.
Se till att fästa fast dörren från utsidan så han inte kan få upp den.

Så här körde jag min ettåring. Han stod jätte lungt. Han ställde sig så han åkte baklänges, varje gång.

Nu när han är två så får han lov att sitta fast, börjar bli lite för stor för att gå runt i släpet(kallblodstravare;).

MVH Russin8

pricis så har vi gjort med våra unga och ovana shettisar dom senaste 10-15 åren. dom har alla ställt sig bak vid lämmen under resan. när dom blivit äldre och lite mer lasttränade så ställer vi dom bak och fram (dom åker ofta med stora hästar i spiltan jämte) binder då i bakbommen.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 046
Senast: Stergo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?