Transport av ettåringar

MalinJ

Trådstartare
Ska leverera en ettåring i morgon och vi har alltid tidigare strippat transporten och låtit åringarna stå lösa, vilket har funkat jättebra. Nu är dock den här tjejen lite större än våra tidigare uppfödningar (korsning fullblod/frieser), vilket gör att det inte känns riktigt lika säkert.

Samtidigt är hon inte tillräckligt van vid att stå uppbunden att man kan säga att hon är helt säker med det när hon blir nervös.

Hon är nog i storlek ungefär som ett "normalt" halvlod - borde hamna runt 1.65 som färdig. Ni som brukar köra åringar i den storleken - hur gör ni?

Sv: Transport av ettåringar

Ställer dem precis som vilken häst som helst. Med mellanvägg och uppbunden om det inte är så att hästen behöver åka brett. Men jag erkänner att jag kör gärna ovana unghästar ihop med äldre erfarna hästar, allstå helst med sällskap.

Vi brukar lasta våra (travare) precis som vilka hästar som helst. En var till kliniken för friröntgen igår, har bara åkt till och från stationen med sin mamma som föl innan. Hon åkte utan några som helst problem.
Vi brukar också åka till auktion med dem. Då åker de ca 40 mil, de brukar stå som ljus. De är vana att vara uppbundna iochförsig, men inte så där hiskeligt mycket hanterade, även om det blir en del träning på både det ena och det andra inför auktionerna. Inför röntgen på våren är de ju dock inte tränade något.

Jag ställer dem med mellanvägg som är smalt placerad så de inte kan krångla runt och så binder jag dem på två transportgrimskaft så som de innan har lärt sig att stå på stallgången. Mina hästar står fint i släpet och har inte hoppat över någon bom eller annat tok.

Okej... Köparen avgjorde själva att dom ville köra med mellanvägg, brett bak, två transportgrimskaft av gummi - ett framåt och ett nedåt och så övervakningskamera på det. Rutinerade människor som jobbar med hästar i sitt yrkesliv så det kändes tryggt att lämna över beslutet.

Hästen lastades och hon var urcool - gick rakt in och stod snällt och fint, inte en enda reaktion. När dom kört iväg stod vi och berömde oss själva för att ha fostrat henne så väl. Skakade på huvudet åt att vi ens tänkt tanken att något skulle kunna gå fel. Då ringer telefonen... En hysterisk köpare som talar om att hästen gått över bommen och nu ligger upp och ner som en ostkrok med rumpan mot fönstret.

Vi slänger oss i bilen och kör dit och då har dom fått bort mellanväggen, kapat grimskaften och hästen har kommit i ett lite bättre läge och kunde så småningom komma ut. Trygg hovslagargranne hade hunnit fram innan oss och styrde upp och lugnade. Hästen var efter omständigheterna lugn och efter att ha höjt frambommen till det högsta läget och satt dit nya kortare grimskaft kunde hon så småningom efter att ha hämtat sig lastas på igen. Trygga hovslagargrannen som kör hästar av alla sorter i princip dagligen hade besiktigat så allt såg bra ut och hästen var lugn. Å så körde dom iväg.

Vi pustade ut och gladde oss åt att hon undkommit med lite ytliga skrapsår och for tillbaka hem. Kom bara ur bilen så ringde telefonen igen - hon hade gjort om samma sak en gång till. Iväg igen och när vi kom fram var hästen redan ute - hon föll ur genom skötardörren med huvudet före ner på asfalten så fort dom öppnade... Ännu mer skrapsår och lite svettig men för övrigt lugn och fin. Köparna berättar att dom sett henne i kameran och hon stod helt lugn och nosade och pillade lite med grimskaft och sådant men sen bara slängde upp frambenen över bommen... Köparna vägrar av förståeliga skäl att köra vidare hästen så det blev promenad på småvägar hem till oss igen. Nu står hon här i stallet - fortfarande väldigt lugn och fin. Har varit på en liten utflykt helt enkelt.

Transportfirma och lastbil får det bli. Och min tidigare ganska omfattande transportskräck har nått en helt ny nivå... :cool::crazy:

Hade dom panikbom i släpen? Om dom hade det var den då lätt utlöst?
Jag har varit med om ettåringar som gått över men det har då bara varit att lösaut bommen och sedan sätt tillbaka den igen och köra vidare.

Jo dom hade bra fungerande panikbommar men hon hängde aldrig kvar över bommen - hon fick med sig bakbenen och slog en volt över, vilket gjorde att hon hamnade ihoprullad på rygg.

Jag har kört alla mina unghästar lösa. Vid två tillfällen har en äldre lugn häst med vana att resa åkt med vid långa transporter över 20 mil samt vid hämtning av ett nyinköpt sto för säkerhets skull trots det varit några få mil att köra.
Den enda unghäst som åkt bunden med mellanvägg som stöd har varit min Munni, som jag vet exakt hur han fungerar.

Visserligen är islandshästar mindre men har man en stabil boggietransport borde det gå bra med lös häst, hellre än de snor runt bommen - vilken mardröm. Hoppas de löser sej.

Men fy vilken skräckupplevelse Malin! Tur att hon inte gjorde illa sig allvarligt. Jag kör alla mina 1-åringar uppbundna i transporten men skillnaden är att jag har ingen bom dom kan hoppa över, har en Fautras oblic+2 http://www.fautras.se/oblic2.html Dom står utan mellanvägg och det finns inget dom kan hoppa över, på sin höjd så kan dom försöka vända sig men det har aldrig hänt att någon fått panik.

Hur ska ni göra nu då?

Liknande trådar

Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532
Hästhantering Idag ska min åring åka till betet. Hon har åkt transport 2 ggr innan, med sin mamma då och lös i transporten, har gått kanon. Hon är...
Svar
5
· Visningar
861
Senast: Bellini
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 803
Senast: Lobelia
·
S
Hästmänniskan Jag kommer att behöva flytta min häst 50 mil. Problemet är hur han ska transporteras. "Hästbuss" hade med tanke på åkkomforten varit det...
Svar
4
· Visningar
1 491
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama