Transport av åring

Glimfeather

Trådstartare
Min faster ska hämta en åring nästa vecka (russ tror jag det var). Hur ska man transportera den? Räknas den fortfarande som föl och får åka lös? Ska man ha mellanvägg eller inte?

De ska antagligen låna min stallägares transport som är väldigt stadig och rymlig.
 
Sv: Transport av åring

vi har ofta kört så unga småponnys lösa(utan bommar och mellanvägg). alternativt baklänges dvs. bundit i bakbommen (där kan dom ju klättra på utan att komma över :angel: ) med mellanvägg.
 
Sv: Transport av åring

Tror det får bli lös utan mellanvägg då. Förra veckan hämtade vi en shettis som kröp under bomen och var påväg ut genom skötardörren :crazy: Den här gången ska de packa en massa höbalar framför bomen iaf.
 
Sv: Transport av åring

jag skulle nog inte låta åringen (räknas inte som föl) vara lös och så skulle jag ha mellanvägg, för åringen kan ta stöd mot den när ni kör. Tänk på att köra försiktigt!! det finns jättemånga hästar som inte går att lasta efter att man kört för fort i tex en kurva!
 
Sv: Transport av åring

vi kör alltid våra shettisar baklänges (binder i bakbommen) blir enklare än att hålla på med balar framför, för oss har det funkat kanon. dom kommer ju varken över eller under bakbommen :D
 
Sv: Transport av åring

Självklart kör de försiktigt!

Hm ... Vet inte riktigt vad som blir bäst. Baklänges med mellanvägg kanske är det säkraste iaf? Då kan ju inte lilla hästen ramla omkull iaf och inte heller klättra över bomen. Ska den få ha hönät?

Det är fronturlastning på transporten iaf så man kan ju lasta in där!
 
Sv: Transport av åring

hästarna får ju dessutom bättre balans när dom står "baklänges". men är hästen inte transportvan hade jag inte satt hönät, hellre höpåse då (risken finns ju att dom får in hovarna i nätet.)

har man inte frontlastning så kan man antingen "gå runt mellanväggen" om hästen är liten, eller sätta väggen åt sidan och vända pållen innan väggen ställs tillbaks.

på min önskelista står en transport som även storhästarna kan åka baklänges i :love: men dom är ju så förb***t dyra.
 
Sv: Transport av åring

Det kanske är bättre att låta ponnyn vara helt utan hö då? Men kan den verkligen fastna om man sätter det högt?

Jag vill också ha en baklängestransport. Min häst har gått in frivilligt i en transport en gång och det var när jag provade att ta in henne genom urlastet!
 
Sv: Transport av åring

en del unghästar kan ju "veva" rätt högt. har själv en sådan "höpåse" med ett "äthål"på sidan, tycker den känns säkrare. annars kan den ju åka utan hö. det är inte alltid mina får hö i transporten :angel:

lycka till ;)
 
Sv: Transport av åring

Då ska jag tipsa dem om en ätpåse istället då! Om den nu måste ha mat. Men den ska åka en bit så det kan ju vara kul att ha något att pyssla med på resan!
 
Sv: Transport av åring

Vår 1,5-åring har vi kört uppbunden med mellanvägg hela tiden. Jag vet inte vad du anser som långt men hon har åkt mellan Finspång och Kalmar, cirka 30 mil, och mellan Finspång och Åstorp, cirka 50 mil, som längst.
Hon står med huvudet framåt, "som vanligt". Hon har en tendens att hoppa över bommen, trots att den är satt högre än vi har på de stora hästarna :angel:
Det har vi löst med att sätta dubbla frambommar så att hon inte får upp frambenen.
 
Sv: Transport av åring

Smart, men nu är det här en liten häst och de kan inte ändra något i transporten eftersom den inte är deras. Jag tror inte heller att hästen är van att åka transport.
 
Sv: Transport av åring

Om det går att sänka bommen till ponnyns höjd, skulle jag lasta med bom och mellanvägg (förutsett att ponnyn är van att stå bunden) Binder alla mina hästar relativt kort,ev på båda sidorna om de e bökiga, då kan de inte gå varken över eller under bommen. Hänger en ikea kasse med hö framför hästen
Annars skulle jag köra den lös.
 
Sv: Transport av åring

Nej, det går inte att sänka bommen tyvärr. Den var tim i högsta laget för min dartmoorvalack på cm. Och detta är ju en russåring så jag antar att den är mindre.¨

Du menar då lös utan mellanvägg och med höbalar framför bomen?
 
Sv: Transport av åring

det trodde inte jag heller att dom kunde.

men ett halvblod på dryga 165(låång modell) vi hade fixade det iallafall. hon va bunden framåt och från sidorna med ca 10 cm långa bindningar, hon gick HELT över.

när vi skulle ta henne till kliniken så la vi balar framför (för att undvika ev. ny vurpa) jag stod i transporten och såg hur enkelt hon sköt upp ryggen och lyckades slå upp frambenen (trots att hon va lika kort bunden som första gången). trodde verkligen inte det va möjligt. nu va det ju hårda halmbalar framför så hon kom inte över den gången. efter 1 år med utredningar (transporterad med hjälp av domecedan) blev hon utdömd för dom kotförskjutningar hon ådragit sig i nacken.

man vet aldrig va dom kan hitta på :eek:

(måste tillägga att hon va mycket transporterad utan problem förut)
 
Sv: Transport av åring

Smart, men nu är det här en liten häst och de kan inte ändra något i transporten eftersom den inte är deras. Jag tror inte heller att hästen är van att åka transport.

Ptja, Peia var inte så stor när hon var åtta månader heller ;) Hon är connemara.
Att flytta frambommarna tycker jag inte kan vara ett problem ens i en lånad transport. Vi tog den av bakbommarna som inte användes och satte fast framför henne. En Ifor Williams-transport.
 
Sv: Transport av åring

Men åå, nu fattar jag ju ;) Det är en Ifor Williams stallägaren har också. Bästa transporten EVER!

Jag ska låna dne i morgon så då ska jag kolla det där med frambommarna!
 
Sv: Transport av åring

Men åå, nu fattar jag ju ;) Det är en Ifor Williams stallägaren har också. Bästa transporten EVER!

Jag ska låna dne i morgon så då ska jag kolla det där med frambommarna!

Mja, det tycker jag kanske inte. Men de duger iaf :)
Vi hade en bakbom bakom ponnyn men bakbommen i andra spiltan satte vi framför henne. Det funkade helt okej, arg var hon men hon kom inte över.
 
Sv: Transport av åring

När jag körde min kille till betet...då 13 månader....så var han bunden i transporten. Han hade sällskap av en annan häst som skulle till samma ställe.
Han var då van vid att vara bunden så såg inte att det skulle vara någon fara....Resan gick jättebra.

Nu när han åkte hem från betet (17 månader) så stod han faktiskt lös med en shettiskompis på andra sidan.
Vågade inte binda då han inte varit uppbunden på 4 månader.....vi hade också balar längst fram så de inte skulle komma över.

Jag skulle nog kört den lös med sne mellanvägg och ha balar i fram.
Det kan nog bli lugnast för den.....

Lycka till
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 632
Senast: fixi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 842
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp