Tränsning!

Novelette

Trådstartare
Jo, jag tänkte höra lite åsikter om att tränsa hästar vid ung ålder.
Mitt halvblod på 1 år o 3 mån har jag tänkt köra in så att hon kan stå för vagn då hon är 2 år gammal(alltså inte nu till nyår utan sin riktiga födelsedag).

I förrgår satte jag på henne ett träns för första gången. Det var ett vanligt träns utan tyglar och nosgrimma och ett tvådelat bett(tänkte köpa ett tredelat på globen för jag tycker det är snällare). Hon gapade en massa och hade sig men sen fick hon havre att tycka på och efter en stund verkade hon finna sig i situationen.

Vi har en kvinna i stallet som har haft häst i många år och hon är verkligen duktig(litar på henne väldigt). Hon började sin bana med hopphästar men gick sen över till travhästar. Hon ansåg att man kunde börja tränsa redan nu om man har som mål att köra in. Däremot behöver man inte tömköra i tränset riktigt ännu.

Vad tror ni??

Nu har jag ju inte satt igång än men tanken är att hon ska "tömköras" lite försiktigt snart med träns på men tömmarna fastsatta i grimman. Sen vill jag lära henne att följa ledande tygeltag så småningom innan jag sätter tömmarna i bettringen. Nu vill jag dock påpeka att tömkörning i detta fallet sträcker sig till start, stopp och sväng utan ledare vid huvudet...alltså enbart med röst och tömmar. Så jag kommer vara mycket försiktig och inte kräva för mycket när hon är så här ung.

Tycker ni detta låter vettigt?? Vet ju vad jag tycker men det är alltid kul att höra vad andra tycker. :D

Sv: Tränsning!

Jag tycker det låter vettigt. Mitt 1,5-åriga halvblodssto är tränsvant nu. Men inte svängvan i tyglar eller tömkörd pga att hon fick boxvila lite oturligt.
Jag har 3-delat bett och engelsk nosgrimma på. Hon tar bettet jättebra själv när man tränsar.

Hej
Hur gör ni när ni lär dom vilket håll de ska svänga åt och stanna.
Jag håller på nu med min 1,5 åring.Halvblod
Träns lånade ett . Men har inte fått köpt nytt än.
har haft tömmkörargjord inga problem.
Men vi skulle longera honom. men det fungerade inte så bra. Han fattade inte att han skulle gå i från mig. Han skulle komma till mig trodde han.

har haft miljö träning ledarövningar i repgrimma mm

Ledare i huvudet med grimskaft. När jag som tömkör styr meddelar jag min medhjälpare att jag ska svänga och åt vilket håll. Då kan den vänta tills hästen fått signalen, förstår den inte så kan medhjälparen ge hästen hjälp i rätt riktning. Samma med start och stopp. Den som tömkör ger första signalen, medhjälparen förstärker kommandot från en position som hästen redan är van att förstå. Behövs inte många försök innan hästen börjar svänga/starta/stoppa direkt på kommando från den som håller i tömmarna. Tömkör alltid på bett, inbillar mig att en grimma bara glider runt kring nosen och signalen blir otydlig, eftersom man inte är i position att kunna ge ett ledande tygeltag direkt från sidan. Först får dom ha på sig tränset i boxen stundvis. När det går bra utan att hästen tycker det är något konstigt (gapar osv) då går det oftast bra att börja tömköra.

Vad bra nu förstår jag bättre.
jag köpte vidio och böcker för att lära grunderna för unga hästar. men det står ingen stans.
Damen kan ju redan detta. Men prinsen skall ju lära från början. Det är viktigt att inte göra fel.

När ni börjar att longera unghästen vad hur gör ni då.
Jag har inte gjort detta på unghästar.
Ny i gemet på unga individer.

Jag tror inte jag har longerat någon häst innan den varit körd i 7-8 månader, minst. Då har det bara varit att smacka och släppt ut dom i lina. Så jag vet inte hur man "ska" göra. Håller inte på med longering normalt, men som sagt, när jag gjort det har hästarna varit så intrimmade så det har funkat direkt. Men problemet med att hästen inte vill gå ifrån en, det har man när man börjar med inkörning också. Med medhjälpares hjälp så går detta gradvis och rätt så enkelt att hästen får trygghet att gå själv. Är hästen sedan via inkörningen van att gå själv, så tror jag inte det är några problem att vare sig longera eller rida in.

vi tränsade vårat shettissto när hon var 1 år redan. kanske lite tidigt? det har funkat bra. hon har träns på sig vid promenad ca 1 gång varannan vecka :D

Jag har tränsat första gången mellan 11 månader och 2 år. Beror helt på vad 'planen' är för dem och när de 'behöver' träns.

halvblodet skulle ju visas så där var det ju viktigt att hon var tränsvan. Hon tränsades första gången vid 11 månaders ålder, helt odramatiskt. (Jag bara tränsade, med nosgrimma och hela kittet, som på en vuxen häst). Tar ju ett tag att komma fram till vilket bett de vill ha. Jag tränsvänjer på ett tvådelat, smalt sweet iron, sen örjar utprovningen av vad just den här hästen vill ha för bett (hbldamen ville ha ett tvådelat D-bett med kopparrullar fö). Började tömköra henne när hon var 1½. Hon fick nödslaktas när hon var 2 år och 1 månad, men då hade jag hunnit ha sadel på henne, sitta på henne (barbacka) och ta några skrittsteg också. Och longerat. Styrningen med bett satt också.

Arabdamen jag har i stallet nu är 1½, hon har haft bett en gång men den gången vill jag helst inte räkna, hon AVSKYDDE det in absurdum. Och eftersom det inte är viktigt att hon kan ha bett förrän tidigast till hösten 05 så har jag skjutit lite på det. Hon är heller inte tömkörd, men det är PLANEN att börja med i vinter (jag har som plan att köra in henne nästa höst). Om verkligheten blir som planen återstår att se, det handlar ju om tid och mående och sånt, och jag gick nyss in i väggen (igen) så..

Däremot är 1½ åringen här longerad litegrann, så hon förstår principen. Dock har jag inte utvecklat det, eftersom det är en smart dam och hon tycker det är extremt tråkigt att gå runt bara. Och jag longerar i princip bara mina hästar hos vet och för att se om de är ofräscha, så det är inte viktigt för mig att ta tag i det nu heller, utan tömkörning är för mig viktigare, och eftersom de ofta tycker det är roligare, så =)

Däremot har arabtrollet gjort mer andra saker än halvblodet hade i samma ålder (transportåkning, varit på olika platser etc) och i slutändan så blir reultatet lika bra. Sitter grunden där den ska (och den satt vid 6 månader) så är det ingen större fara om man gör saker när de är ett år eller två år.

Jag är alltid själv, så longering, tömkörning, inkörning etc måste hästen lära sig med bara mig som hjälp. Det går, men det är inte rekomendabelt att ge sig på bara sådär, så jag avhåller mig från att ge tips där. De är bättre att göra det normala och ha medhjälpare. Vid longering medhjälpare som går med hästen runt spåret, och griper in när hästen inte förstår linföraren. Samma sak vid tömkörning.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 581
Senast: hollypolly
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 661
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II