Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?
fast för att det känns bättre för
dig innebär inte nödvändigtvis att det är mindre framtungt för den skull.
ser inte hur du kan sitta i mer nedsförsbacke än på en redan framtung häst ihopböjd på stång och därmed ännu mer framtung. en stjärnkikare lutar inte neråt utom på mitten
Det blir knappast mer framtungt än så. I den extrema grad jag syftar på alltså. Fördelen (om man nu kan se det som fördel när det är två onda ting som inte är att eftersträva) med djup och rund som jag ser det är att hästen iaf kan gå med ryggen välvd på sina ställen, inte korta ihop sig på samma sätt.
Har t ex sett en hoppryttare på hög nivå träna sina hästar ett antal gånger där det var på gränsen till rollkür med låg huvudposition som gällde. Ofta med graman. Hästarna var väldigt runda i galoppen (nåja, JAG blev impad, men så hade jag väl inte sett så mycket snygg galopp på länge), satte under sig rejält bak och man såg att rumpan jobbade, kunde gå skolor i galopp i balans bl a, och såg allmänt starka och välgymnasticerade ut, höjd rygg osv. Jag tycker inte att formen var bra, eftersom hästarna inte kunde nyttja någon lätthet i framdelen som de förmodligen skulle få lätt som en plätt om ryttaren bara lät bli att dra ihop dom. Men jämfört med en häst som går rejlt över tygeln och spänner upp sig hade de minst 4 fördelar:
*betydligt högre och "längre" rygg = mindre belastning på ryggraden och mindre spänningar, även om det fortfarande inte var "bra".
*balans. vart den kom ifrån vete sjutton, men de var mycket välbalanserade.
*vinklingen bak. även om den inte kunde utnyttjas "rätt" så bör det ändå belasta bakbenen på ett helt annat sätt när den är vinklad, blir mer fjädrande steg än överdrivet skjutande.
*inramningen- trots att hästarna var bogtunga kunde han fortfarnde kontrollera t ex bogarna i förhållande till bakdelen, böjning osv, till den grad att de inte kunde lägga över en massa vikt på en bog som riktigt ostrukturerade hästar tenderar att göra.
Nu finns det såklart variationer inom "djup och rund" mindre illa och sämre. Skulle inte påstå att det här var ett av dom bättre trots de "bra" saker jag skrivit - gillar inte när hästarna nästan går med hakan mot bringan.
Men framförallt ryggen borde slitas mindre än vid "nacken i lod med bringan och munnen nästan vertikal med nacken"-stilen.
Skulle det inte vara frågan om en så extrem variant utan att man går efter mildare varianter av de båda- fri form snarare än spänner upp sig rejält, låg och "rund" men lite innanför lod - ja då är det större chans att jag skulle föredra den fria formen och håller med om att den oftast ger mindre bogtunghet.