S

Siren

En dum och onödig fråga kanske, men hur är det när man åker in till klinik? Är det träns på hästen som gäller eller går det bra med grimma?

Hästen ska dit för att kolla tänderna. Hur fungerar det då? Den kan ju inte ha träns på sig just då hur som helst. Ska man ta med en grimma också eller sätter de fast hästen där på något sätt, haha?

Har haft turen att aldrig behöva åka in till klinik med någon häst, så det här blir en ny erfarenhet!

Sv: Träns?

Det räcker med grimma :)

Lägger till att om du ska springa med hästen och den är ganska stark så kanske träns är bra att ha. Detta vid tex hältutredning eller så.

Senast ändrad av en moderator:

Tack! Vad bra. Hästen i sig är världens snällaste så för min egen del räcker det med en grimma :)

Det är helt valfritt, men du ska självklart kunna kontrollera hästen och inte göra det svårt eller farligt för veterinären. :)

Jag använder vanlig grimma, men har kedja kopplad på grimskaftet för att snabbt kunna trä det genom grimman om hästen skulle bli upprörd över något. Veterinären vill arbeta snabbt och smidigt, så man kan inte hålla på att byta utrustning om något skulle krångla.

Är din häst snäll och lätthanterlig så räcker det gott med grimma. Mitt sto kan bli lite stark på nya platser så till henne har jag med en kedja... Då vet hon att det är sköta sej som gäller...:D

Däremot tycker jag du ska ta med ditt träns och bett du använder, en hästtandläkare vill gärna kika hur bettet ligger i munnen och om du har rätt storlek. Frågar de inte efter det tycker jag att det är en bra ide att fråga om de kan kolla hur det ser ut med det bettet du har.

Trodde att mitt bett fungerade till min häst, det visade sej att det var helt åt helskotta fel... Då har jag tränat för ganska meriterade tränare som inte sagt ett knyst om detta...:crazy:

Mvh Domino_s

Är din häst snäll och lätthanterlig så räcker det gott med grimma. Mitt sto kan bli lite stark på nya platser så till henne har jag med en kedja... Då vet hon att det är sköta sej som gäller...:D

Däremot tycker jag du ska ta med ditt träns och bett du använder, en hästtandläkare vill gärna kika hur bettet ligger i munnen och om du har rätt storlek. Frågar de inte efter det tycker jag att det är en bra ide att fråga om de kan kolla hur det ser ut med det bettet du har.

Trodde att mitt bett fungerade till min häst, det visade sej att det var helt åt helskotta fel... Då har jag tränat för ganska meriterade tränare som inte sagt ett knyst om detta...:crazy:

Mvh Domino_s

Oj, bra tips! Det tänkte jag inte på. Hästen hade ett tvådelat när jag fick honom, men jag märkte att han inte trivdes alls på det. Bytte till rakt med fasta ringar samt ett rakt äppelbett med rörliga ringar. Det har fungerat bättre men jag tycker ändå att han är lite orolig i munnen.

Det jag ska kolla är hans blivande vågbett i ena käken. Förhoppningsvis är det "bara" det som gör att han inte gillar bett :)

Bäst är en grimma med ställbar nosdel (eller vad det nu heter alltså med ett spänne under nosen ) som man kan öppna helt om det behövs för många gånger tar grimman emot när veterinären spärrar upp munstegen. De flesta sederar väl hästen lite innan de börjar munhåleundersökningen och när man kommit så långt kan man spänna upp grimman.

Bäst är en grimma med ställbar nosdel (eller vad det nu heter alltså med ett spänne under nosen ) som man kan öppna helt om det behövs för många gånger tar grimman emot när veterinären spärrar upp munstegen. De flesta sederar väl hästen lite innan de börjar munhåleundersökningen och när man kommit så långt kan man spänna upp grimman.

Precis. Jag har en spec "tandläkargrimma" som är stor som ett hus runt nosen. Lastar ur i vanliga transportgrimman (som sitter rätt tajt) och byter sedan till den stora grimman innan undersökning. Min häst är dock väldigt välhanterad i grimma.

Knapplån

Jag använder alltid träns när jag åker hemifrån, vill absolut inte ha en lös häst på främmande mark, den kan vara världens snällaste hemma, men det är ingen garanti för att den inte kan bli rädd.. Tror också att många sederar och då kan man ju byta till sån ställbar grimma när det 'tagit' sig. Man kan ju ha grimman utanpå och bara hala av tränset när det är dags.

Träns utanpå grimman, så det går att ta av tränset snabbt vid tandundersökningen. Efter skall hästen kanske inte ha bett i munnen på 1-2 veckor, beroende på vad som görs.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
864
Senast: Kakis
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
414
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar