Träns/tyglar under grimma

asynja

Trådstartare
Hej,

Hur gör ni när ni åker till tävling?

Jag har tränset under grimma men har inga tyglar på. Sen när jag kommer till tävlingsplatsen är det ganska knepigt att få på tyglarna innan grimman tas av.

Som sagt hur gör ni?..................:)

Sv: Träns/tyglar under grimma

Har ett träns med bara nackstycke, pannband och bett som jag bara her över grimman när vi lastar.

När jag åkt till tävling tränsar jag i transporten/lastbilen innan jag lastar av.

Tränsar i trailern på plats, vill inte riskera att bettet fastnar i ngt. Tanken har aldrig ens slagit mig att tränsa hemma :)

Tränsar alltid i transporten på tävling.

När jag åker till ridhuset (tar ca 5 minuter) har jag tränset på, fäster tyglarna i käkremmen och grimman utanpå.

KL

Vill inte riskera munskador på hästen så har aldrig på träns i transporten. För stor risk att den fastnar på grejer. Tränsar på plats inne i transporten innan urlastning istället.

Vi lastar och åker i grimma, byter i transporten. Från tävling - lastar i träns byter till grimma i transporten. Åker aldrig med träns på oavsett hur långt/kort vi ska åka.

Jag gör som Winitou skrev, har grimma under, sen ledträns (träns utan nosgrimma) över när jag lastar hemma, bara grimma i trailern, sen byter jag när jag lastar av, och byter tillbaka när man ska hem. Lastar av hemma i bara grimma. Jag skulle heller aldrig lämna tränset på i trailern.

Jag tränas på plats innan jag lastar ut.

Men varför kan du inte ta av grimman i transporten och sätta på tyglarna och lasta ut?

Lastar i grimma hemma och byter innan jag lastar ur.
Lastar i träns på tävlingsplatsen och byter till grimma inne i transporten.
Har aldrig haft träns på mina hästar när de åker.

Jag lastar hemma i grimma eller eventuellt ledträns (över grimman). Hästen åker i bara grimma.
På tävlingsplatsen tränsar jag i transporten och lastar ur.
Låter inte hästen åka tränsad i transporten och inte heller stå i transporten med träns på obevakad. Vill inte riskera att han fastnar någonstans och drar sönder sig i munnen. Ofta är det dessutom bökigare att behöva trixa för att få eventuellt grimma över tränset och få ordning på tyglar osv än vad det är att helt enkelt ta av grimman och tränsa som vanligt.

Jag åker med träns om det är kortare sträckor, har grimman ovanpå och tyglarna snodda och fästa i käkremmen på grimman.

Har jag bett med skänkel eller liknande som känns obekvämt att ha under grimman, eller åker längre, så tränsar jag i släpet innan jag lastar ur.

jag brukar göra så att jag lastar med grimma hemma, så tränsar jag i transporten innan jag lastar av hästen på tävling.
när vi ska lasta på tävling så tar jag av nosgrimman + tyglarna o tar grimman över.

men ibland har jag träns med tyglar under grimman (alltid när jag ska på träning tex), funkar bra om man har en rymlig grimma. :) tyglarna trär jag över halsen o snurrar några varv o fäster i käkspännet på grimman.

Jag föredrar att transportera hästen i grimma och sen byta till träns i transporten innan avlastning. Men om man har en otålig häst som gärna börjar stöka så fort transporten stannar kan det ju vara en bra idé att ha tränset på från början. Du kan ju ha själva huvudlaget utan tyglar, och sen bara fästa en longerlina när du ska lasta av. Så slipper du krångla med tyglar precis inför avlastningen. Jag lastar för övrigt alltid både i och ur med longerlina.

Åker ALDRIG med träns på sedan en kompis häst lyckades fastna med tränset och grimman i trailern och blev 15 cm tunga kortare för 20 år sedan.
Gissa att det blödde...

Åker ALDRIG med träns på sedan en kompis häst lyckades fastna med tränset och grimman i trailern och blev 15 cm tunga kortare för 20 år sedan.
Gissa att det blödde...

Herregud vad hemskt!

Jag gör som många andra, jag lastar i grimma, tränsar innan utlastning och när det är dax att åka hem lastar jag i träns och byter sedan till grimma. Om vi lastar in under dan byter jag alltid tillbaka till grimma under tiden ponnyn står i transporten.
Tycker det verkar jätte dumt att tränsa innan och ha tränset under och hålla på att knäppa loss nos remmar och tyglar och allt. Känns lite omständigt, lättare att bara byta till grimma. :P

KL

När jag hade foderhäst körde vi alltid i grimma och tränsade i transporten. Men då kände jag den hästen väl och visste att han var lugn i transporten.

När vi är ute och tävlar ridskolehäst har vi alltid träns under grimman och snurrade tyglar genom käkremmen. Ibland är hästen ute på sin första tävling och om hästen blir stressad i transporten blir det jättesvårt att tränsa.

Jag håller med som ngn sa, det är rätt så krångligt att ha hästen tränsad i transporten. Jag lastar i grimma + kedja och tränsar sedan innan urlastning. När vi ska hem så lastar jag i träns och byter till grimma i transporten och lastar sedan ut i grimma + kedja.

Ska jag ut och tävla så tränsar jag på /av i transporten.
Skulle aldrig låta hästen stå med tränset på sig i de 40+ minuternas körtid (+tiden man måste anmäla sig och sådär) vi har till tävlingarna.
Tycker det är oschysst och onödigt :p samt att det ju inte är så trevligt om hästen skadar munnen.

Slänga på ett träns tar ju bara några sekunder även om hästen skulle vara lite stissig. :)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
736
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 904
Senast: ameo
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 678
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka