Träns till tävling

Van Remo

Trådstartare
Kom och fundera på vilka träns och så som är tillåtna i dressyren. :)
Nosgrimman ska ju vara helt av läder. Men skulle detta träns vara tillåtet, OM man bytte ut nosgrimman till en annan stolpnosgrimma som var helt av läder?
(Admin. får flytta tråden om den ligger fel)
MVH // Van Remo
1798783_10152236190886067_1850073966_n.jpg

Sv: Träns till tävling

Snygga spännen :love: Men skulle vilja haft själv både slät nosgrimma och pannband. Och bara dekoration på spännena
Var hittade du det? :D

Ja det är ett iberiskt träns som Desmond O´Brien, vid spanska ridskolan tagit fram och utvecklat. Antar man inte får länka namnet på återförsäljaren, men googla på träns Desmond O´Brien så hittar du dem, finns bara en som säljer det i Sverige :)

Min stallkamrat har precis köpt ett sådant träns fast med fler symboler/märken på både pannband och nosgrimma!

Vad gäller tävling är jag tveksam om det räcker med att byta nosgrimman. Men det är enbart baserat på magkänsla. Det var länge sedan jag läste TR så jag minns inte exakt hur de uttrycker sig. Jag tror också att det finns risk för att det bedöms olika av olika överdomare. Så det är nog säkrast att alltid ha med sig ett klassiskt resevträns.

Förr fick man i alla fall inte ha nosgrimma som sitter ihop med sidstyckena på det viset.

Förr fick man i alla fall inte ha nosgrimma som sitter ihop med sidstyckena på det viset.

Var har du sett den informationen?:)
Jag red en dressyrtävling med ett med samma "fastsättning" av nosgrimman.
Det kan ju ha varit för att ingen uppmärksammade det som det godkändes, men har inte lyckats läsa mig till i TR att det skulle vara förbjudet.
Kan dock vara en tolkningsfråga från min sida.

Det stod i TR när jag började tävla, men nu ser jag att de har tagit bort formuleringen. Då stod det väldigt tydligt att bettet inte fick sitta fast i nosgrimman.

Däremot är ju alla tillåtna nosgrimmor med på bild, och alla de som är på bild utom Micklem har separata sidstycken. Och alla nosgrimmor som inte är med på bild är förbjudna. Så jag skulle inte chansa.

Väcker en gammal tråd. Jag har samma funderingar, dvs om det är ok att tävla med ett iberiskt träns som har nosgrimman genom sidostyckena? Precis som du skriver @svea så finns ju inte formuleringen längre, dock de avbildade nosgrimmorna. Frågan är ju bara om man ska tolka det som att de illustrerar hur modellerna sitter runt huvudet/nosen (vilket ju är de som skiljer dem åt) eller om man ska tolka dem bokstavligt? Iofs, TR ska ju tolkas rätt bokstavligt i övrigt så ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 948
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama