Träns till islandshäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Gazzan

Skriver här just för att det är här inne islandshästfolket mestadels är inne och bör få mer svar här inne än på gnägg=)

Ja har ni den tradionella islandshäst tränset eller har ni vanliga träns??
In med lite bilder så man får se,berätta vaför ni har de träns ni just har=)

Sv: Träns till islandshäst

Jag har ett hackamore, ett "vanligt" islandsträns med remontnosgrimma, sen har jag även ett islandsträns med engelsk/aachen-nosgrimma.

Dessa varvar jag mellan.

Oki ja ajg tänkte ha ett vanligt träns till min isis.Och det är väl för ajg tycker isis träns är såå fula:crazy:
Sedan gillar jag de klassiska tränset=)

Oki ja ajg tänkte ha ett vanligt träns till min isis.Och det är väl för ajg tycker isis träns är såå fula:crazy:
Sedan gillar jag de klassiska tränset=)

Det är nog för att du är van med storhästar och deras träns. ;) (vad hade du tänkt dig för slags träns isåfall?)

För jag tycker tvärtom men så var det ett tag sedan jag gick över från storhäst till islandshäst...

Dessutom så är det dessutom mycket smidigare med nosgrimman för sig, detta dels vid tränsning (speciellt vid unghästar - så lite remmar som möjligt och går att först trä in bättet i munnen och sedan knäppa den i nacken) och dels när man av någon anledning vill rida utan nosgrimma. (dessutom är det ju enklare att ha flera nosgrimmor att skifta emellan om man har bettet på en annan del.. ;) Så jag kanske är lite lat men tycker att det är smidigt med så lite remmar som möjligt!

Det har nog inget med att jag har ridit stor häst utan att jag faktsikt tycker att islandshästträns ÄR fula:smirk:

Och nej jag tycker inte det är praktiskt att inte ha ganaschrem tränset kan lätt lossna om man faller av och det vill jag inte:crazy:

Jag ska ha med aschen...:)

Jag har fler träns ett till varje bett:idea: mkt smart..

Fast det finns ju en hel del snygga islandsträns ;) själv tycker jag det inte är så fint med "vanliga" träns på islandshästar, men på ponnys och hästar kan det se kanoners ut.

Bra-aiga med aachen är ju att man kan göra om 'et till engelsk hur lätt som helst.

Skriver här just för att det är här inne islandshästfolket mestadels är inne och bör få mer svar här inne än på gnägg=)

De flesta träns jag använder har jag gjort själv eller modifierat på nåt vis. T ex tränset på bilden har jag gjort. Nu så rider jag mest med ett Westernträns som jag har tagit bort käkremmen på. Ett svart med silvriga beslag på, skitläckert om du frågar mig! Har tyvärr ingen bild på det. Har det ihop med ett jaktkandar så det blir mkt silver! :banana:

http://www.pixbox.se/pic_show_id1718853.html

Jag gillar verkligen Islandsidén med så få remmar som möjligt. Använder nästan aldrig nosgrimma. Ser ingen mening med dem. För att stabilisera tränset har jag istället en sk skumrem under hakan, mellan bettringarna. Om inte bettet har parerstänger eller kedja som ändå ordnar den saken.

De flesta träns jag använder har jag gjort själv eller modifierat på nåt vis. T ex tränset på bilden har jag gjort. Nu så rider jag mest med ett Westernträns som jag har tagit bort käkremmen på. Ett svart med silvriga beslag på, skitläckert om du frågar mig! Har tyvärr ingen bild på det. Har det ihop med ett jaktkandar så det blir mkt silver! :banana:

http://www.pixbox.se/pic_show_id1718853.html

Jag gillar verkligen Islandsidén med så få remmar som möjligt, det är så lätt att tränsa. Använder nästan aldrig nosgrimma. Ser ingen mening med dem. För att stabilisera tränset har jag istället en sk skumrem under hakan, mellan bettringarna. Om inte bettet har parerstänger eller kedja som ändå ordnar den saken.

Det ser lite konstigt ut på bilden för nosgrimman sitter inte fast, jag rider utan nosgrimma ibland och det är inte alltid jag orkar sätta fast den i pannbandet.

Jag gillar verkligen Islandsidén med så få remmar som möjligt, det är så lätt att tränsa. Använder nästan aldrig nosgrimma.

Jag håller med men gör ofta tvärtom :D

vidaraskurskrattl.jpg

Jag gillar verkligen inte "vanliga" (med hakrem osv) på små hästar. Tycker bara inte att det ser snyggt ut, det blir ju så mycket remmar! Men på en stor häst så kan det se helt okej ut.
Just nu så har jag ett träns från Reiterstube som jag köpte på förra VM här i Nkpg. Det är svart med mässingsbeslag och väldigt smalt snyggt läder. På första bilden är det nytt och med ett fult pannband på.
Har även ett till hacket. Det är ett "vanligt" träns som följde med då jag köpte Askja. Det är inte så nyggt, men stabilt och bra till hackamoret. Bild nr 2 är den bästa jag hittade..

4567725.jpg

4567720.jpg

Kan ta en bild imorgon så man ser lite bättre hur det ser ut. Mycket snyggt enligt mig! Gillar verkligen de smala remmarna på det första som jag använder mest.

Hej! jag använder ett rundsytt träns med mässingspännen. Ja, du ser ju själv på bilden hur tränset ser ut... :D. Jag tycker detta träns har varit jätte bra!

5575738.jpg

Snyggaste tränsen vi har till våra hästar är stübben träns och topreiter:love: Snyggaste islandshäst tränset är stübben utan tvekan.

Islandsträns som bara är en nackrem och pannband tycker jag kan vara snygga och bra, men inte islandsträns av den gamla modellen där fyra breda remmar sitter fast i en metallring de är fula och svåra att få att sitta bra.

Har faktiskt ett western träns bara för att det är så snyggt med silver detaljer på tyckte jag.:love: Sedan har jag ett "vanligt" engelskt träns, där jag tog bort nosgrimman - bara för att jag hade så svårt att hitta islandsträns med pannrem. Och jag gör precis som du Geisli. Har bara en rem under hakan. Tycker inte det behövs mer.

Gillar oxå islandstränsen med färre remmar. Om man jämför bilderna är så ser hon ut som en förvuxen shettis i det engelska tränset (kvar sedan jag höll på med andra hästar)

gra.jpg

19-feb-2006-017.jpg

Oftast har vi bara ett enkelt islandsträns med ett tredelat bett, utan nosgrimma. Ibland rider vi på spansk stång, och ibland med vårt flotta träns, då får nosgrimman vara kvar till lyst. Suddigt kort, men man kanske ser ändå.

HrekkurHuvud.jpg

OA

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
928
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka