Träningsveckan

Novelette

Trådstartare
Hej!
Det skulle vara roligt att se hur er träningsvecka ser ut! Vad ni har för mål, både närmare mål och framtida mål.

Tycker att jag har fastnat lite med min unghäst och gör typ samma sak hela tiden...hon blir nog lika uttråkad som jag.
Så därför tänkte jag att jag kanske får några uppslag när jag ser hur andra tränar.

Jag kan ju börja. Jag försöker vara väldigt flexibel men det jag har som grund ser ut ungefär såhär:
Måndag: Ridning ute
Tisdag: Tömkörning/markarbete i lina
Onsdag: Vila
Torsdag:"Dressyrridning" hästen är bara 3 så det är väldigt kort och enkelt
Fredag: Vila
Lördag: Det alternativet som inte gjordes på tisdagen
Söndag: Vila

När jag tömkör så har det mest blivit träning på kommandon som halt, skritt, trav osv. Tänkte försöka tömköra över bommar på marken för att få henne att länga överlinjen.
När jag tränar markarbete så blir det lite olika bla NH inspirerad "longering", sökningen framåt-neråt med mig gåendes vid bogen eller vanlig longering fast jag kör inte på volten mer än 2-3 varv åt gången och växlar med rakt spår.
Dressyrridningen består ibland i att jag bara skrittar vägar och koncentrerar mig på att vända med kroppen och ibland skrittar jag i volter och försöker få till en sökning. Ibland blir det även trav och galopp men bara på stora spår som ex. 4-kantsspåret och där försöker jag inte jobba utan bara få henne att följa mitt tänkta spår.

Mitt närmaste mål är att hon ska gå med bättre sökning...hon går nämligen gärna och tittar på himlen. Och för det krävs bättre koncentration...från oss båda:angel: samt att jag måste jobba mer med sitsen som just nu är både stel och vinglig.

Mitt framtida mål är att kunna tävla lite men framförallt att vi ska bli ett balanserat ekipage.
 
Sv: Träningsveckan

Häst, nio år, denna vecka + nästa:
Måndag: Dressyr i ridhuset, krumelurträning
Tisdag: Dressyr på utebanan, lösgörande + övergångar
Onsdag: Longering, lösgörande utan hjälptyglar
Torsdag: Dressyr i ridhuset, krumelurträning
Fredag: Uteritt
Lördag: Uteritt till ridhuset, lite krumelurer
Söndag: Träning
Måndag: Longering, lösgörande utan hjälptyglar
Tisdag: Dressyr på utebanan, krumelurträning
Onsdag: Vila
Torsdag: Dressyr i ridhuset, krumelurträning
Fredag: Uteritt
Lördag: Longering, lösgörande utan hjälptyglar
Söndag: Träning

Sen får man ju se hur han känns, kanske att man får ändra schemat efter det.
 
Sv: Träningsveckan

Har ett schema baserat på att man rider tredagar, stå den fjärde och galoppintervaller andra dagen, för att öka främst kondition, eftersom min häst stått i tre år (av familjeskäl, vill helst inte hakommentarer om det absurda i att det blivit så) då rekomenderade min equiterpeut att göra så här för muskler och kondition. Hon blev igångsatt i våras.
Min underbara nordis :love:

Måndag:Vila
Tisdag: Skogen
Onsdag: Intervaller
Torsdag: Dressyr/Markarbete
Fredag: Vila
Lördag: Skogen
Söndag: Intervaller
Måndag: Hoppning
så fortsätter det med olika aktiviteter, har medvetet inte så mycket dressyr eftersom jag vill att hon ska komma i kondition och orka innan jag börjar med mycket dressyrträning, kör mycket "dressyr" när jag rider ut , kortar och länger istället för på banan, vill som sagt ha min underbart glada hästs psyke kvar. Hon är undarbar min häst :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träningsveckan

Målen är absolut svårast för mej :o

Jag är beroende av att veta "var vi är på väg", men på samma gång är jag så himla flummig och har svårt att sätta något tidsperspektiv på saker och ting... Dålig kombination!

Tids nog vill jag att han blir Ridbar i galoppen - först och främst då att galoppen på bana blir avdramatiserad, att vi kan jobba med övergångarna, tempoväxlingar i en ok reglerbar form o tempo. I övrigt är målen fortfarande flytande, jag är inte helt säker på vad man kan tänkas begära av honom egentligenm, i ett större perspektiv. Första delmålet är att få honom bättre bärig - att han mer och mer ska hitta svikten i bak. Detta kombinerat med ännu mer elektricitet för hjälperna och mer "formbar" fram och tillbaka i ramen, lär nog göra att mycket annat faller på plats.

Det ska ju leda till att vi kan göra en massa annat kul, till exempel börja inhoppning lagom till nästa vår när marken tinar fram igen. :)
Drömmen är att prova på terränghoppning.... Och Working Equitation... Och kanske något annat kul. Tids nog.

Vad gäller hur jag lägger upp träningen så låter jag schemat hänga lite löst och ofta får väder och vind (underlag) och humör och dagsform avgöra vad vi hittar på, hur och var. Rider alltid alltid ute, så underlaget den här årstiden påverkar en hel del. Försöker lägga in vilodagar så han inte ska drabbas av motivationsbrist, men i övrigt är denna hästen sån att han mår bäst när han får göra något nästan varje dag. Försöker undvika att träna "styrka" två dagar i rad - försöker helt enkelt undvika rena "muskelpass" dagarna efter varandra... (eftersom muskler ju behöver 48 h vila) Men ibland frångår jag det när han är på sådant humör att han vill och behöver ett "muskelpass" igen.

Senaste veckorna är nog ganska typiska för oss och de har sett ut ungefär såhär;

Tis Medryttaren ridit på stubben - skritt o travjobb med krumelutter
Ons Tömkörningspass på stubben, övergångar, "svikt"-trav o galoppjobb - "muskelpass"
Tors Vila
Fre Kortare uteritt, grusvägar med skrittjobb och en del trav
Lör Dressyrjobb på stubben med övergångar o "svikt"-skritt - muskelpass :)
Sön Längre uteritt med mycket "urblåsar"-fart och en del jobb med övergångar och fattningar, skritt, trav o glp - "muskelpass"
Mån Kortare uteritt på grusvägarna med krumelutter i skritt o trav
Tis Medryttaren ridit på "stubben" - skritt o travjobb med krumelutter o "flyt"
Ons Tömkörningspass på stubben med övergångar o galoppjobb
Tors Vila
Fre Medryttaren ridit ut längre skrittpromenad i skogen, med en del skritt o travjobb
Lör Tur i skogen med unghästen som löshäst, mycket fart och bus i alla gångarter :p samt mycket off road
Sön Kortare uteritt på grusväg med mycket skrittjobb + en del övergångar till o från trav
Mån Medryttaren ridit ut, skritt o trav

Fortsättningsvis gissar jag att november och december kommer bli månader med mycket skrittjobb, beroende på underlag... Och förhoppningsvis får vi MASSOR av snö så vi kan pulsa runt i den resten av vintern :). Det brukar stärka galoppen mycket. Men senaste vintrarna har ju knappt varit några vintrar, så jag kan väl inte räkna med det :crazy:
 
Sv: Träningsveckan

min häst är 7 år och mina mål med honom är iaf piaff och en bra galopp, och så småningom galoppombyten.
vad som gömmer sig framför och framåt i tiden är döjlt i mörker, men det jag har rabblat upp hittills är sånt som jag vet att vi kommer att klara av.

mina mer kortsiktiga mål just nu är sina halva steg innan vintern, som går att plocka fram när som helst, inte bara lite då och då.. sen blir det kondition i vinter eftersom vi inte har tillgång till ridhus, men mycket fina ridleder som funkar i alla väder.

en vecka brukar se ut ungefär så här:

måndag: trickträning
tisdag: ridbana, lång och låg, mycket lösgörande övningar i skritt och trav
onsdag: ridbana, samlande övningar i skritt och trav
torsdag: ute, olika hur hårt, beroende på hur han känns
fredag: vila
lördag: ridbana, lösgörande och muskelstärkande pass, skritt och trav
söndag: ute, samma som på torsdagen

sen är inte det här ett fixat schema, utan det brukar snare vara uppdelat i en vilodag, två uteritter och resten varierande jobb på ridbanan.. vilket innefattar ridning, arbete för hand, longering och trick
 
Sv: Träningsveckan

Mina mål är att i framtiden tävla lite i dressyr, kanske även hoppning. Kortare mål är att få en häst med mer muskler, som jobbar i rätt form och är mer koncentrerad på sina uppgifter.

Schemat ser väl ungefär ut såhär:
Måndag: Ridning i paddock, dressyr.
Tisdag: Lugnare arbete, longering/skogsritt eller vila.
Onsdag: Dressyr för tränare.
Torsdag: Lugnare arbete på banan eller vila.
Fredag. Ridning i paddock, dressyr.
Lördag: Lång uteritt.
Söndag: Ridning i paddock eller vila.

Hon vilar 1-3 dagar i veckan, beror på hur mycket jag har att göra i skolan osv.
Hästen är ett halvblod på 8 år men som inte gått ordentligt på ca 1 år.
 
Sv: Träningsveckan

Om du tycker att hästen kan det du vill, så låt den vila från det.
de t smälter in o koms ihåg när du tar upp det igen.

Löshoppa, trava bommar o bara rid i skogen.
Det är bättre än att tjata ut den växande hästen.
 
Sv: Träningsveckan

Vad är det för sorts intervaller du gör? Håller du koll på pulsen eller nånting annat?
 
Sv: Träningsveckan

Det där med mål tycker jag också är svårt.
Samtidigt som jag vill ha något nerskrivet att jobbet mot så är jag lite "rädd" att det skulle kunna begränsa oss. Jag kanske stirrar mig blind på vart vi ska och upptäcker inte hennes kapacitet.

Men än så länge så tränar vi ju väldigt lätt och målet är även det ganska enkelt.
 
Sv: Träningsveckan

Det har hon visat prov på förut.
Innan sommaren fick vi gå vidare inom tömkörningen då jag tränade för Anders Eriksson. Sen blev det sommarvila i 2 månader och efter det så var hon jätteduktig på det som vi bara hade tränat på den gången för Anders. Jag blev ganska paff:)

Jag försöker att variera min ridning så mkt som möjligt och försöker att inte gör samma sak på ca 50m. Jag försöker alltid lägga in nånting som bryter en långsida till exempel. Jag rider nog ganska varierat men sen blir det ändå samma saker jag gör så bomträning och löshoppning är nog bra avbrott.
 
Sv: Träningsveckan

du vet ju redan det mesta om vårt upplägg men jag kände att detta blir ett bra tillfälle för reflektion över mina mål. (hbl-sto född 03, dräktig.) närmaste målet inom överskådlig framtid är kvalitets 2008. jag kommer satsa allt på att vi är på topp och hoppas att vi är skadefria så vi kommer till start. målet med detta är att få en biljett till championaten, om inte det går vägen skall vi försöka kvala.

så här tränar vi november månad:
måndag: vila
tisdag: ridning grusväg. max 45 min
onsdag: dressyr för tränare paddock 30 min
torsdag: skrittpromenad i skogen alt lätt longering.
fredag: vila
lördag: konditionsträning galoppbanan. max 30 min
söndag: vila

när banan sedan fryser (december?) kommer det "bara" bli dressyr varannan vecka i ridhus istället och då blir det vila varannan onsdag.
efter nyår kommer vi börja trappa ned inför fölningen. då blir det lugna sköna turer i skogen och lite välbehövlig tömkörning.
 
Sv: Träningsveckan

Vad innebär "Träning"?

Vad är dina mål?

Träning = organiserad träning.

Mitt mål är att under hösten dels etablera allt som ingår i msv B, och dels stärka grundgångarterna ytterligare.

I vinter ska jag höja grundkonditionen ett par snäpp. Han börjar bli såpass lydig att jag kan "tagga" honom lite inför de mer krävande rörelserna utan att han tappar för mycket lösgjordhet. Mer kondition = mer energi att plocka av.

Nästa år ska vi börja jobba på allvar med serier, piruetter och piaff, och börja nosa ordentligt på passagen.

Det mest långsiktiga målet är en häst som stadigt gör alla GP-rörelser.
 
Sv: Träningsveckan

Vad är det för sorts intervaller du gör? Håller du koll på pulsen eller nånting annat?

antar att du menar mig :p

Intervaller: 1min galopp + 2min skritt * 6ggr.
sen ökar man till 2min gallop & 2min skritt 6ggr, sen 3min galopp + 2 min skritt 6ggr. Hur lång tid det är mellan ökningarna beror helt på hästen du sitter på. :)
 
Sv: Träningsveckan

Jag har en ganska ostrukturerad veckoträning men den ser ut ungefär så här:

Mån uteritt m medryttaren
ti vila
ons dressyr
to vila
fre dressyr
lö vila
sö dressyr

Nåt av dressyrpassen kan bli lektion eller annan träning, eller longering, eller uteritt. Försöker oftast att ha max två dressyrpass / vecka.

Jag tränar då på det som jag för tillfället har som delmål att lära mig. Tex nästa pass ska vi titta noga på höger traversal och fokusera på att jag sitter på rätt sittben. Och försöka reda ut vad det eg är för skillnad på sluta, diagonalsluta och förvänd sluta. (Svara gärna om nån vet!)
Kommande delmål är travpiruett tex.
Jag har oxå löpande delmål som just nu handlar om
1: galopparbete-fattning och form i galoppen
2: samling i olika former

De löpande delmålen lägger jag in lite av varje pass.

Mitt stora mål som jag jobbat mot de senaste två åren ungefär har jag precis klarat av (väpnarprovet) och nu håller jag på att fokusera om och hitta ett nytt.

Övergripande mål är att ha en glad, stark och frisk häst som glatt hänger med på det mesta.
 
Sv: Träningsveckan

Jag förstår inte hur folk kan vara så strukturerade i sin träning? Jag försöker vara så flexibel som möjligt och bestämmer inte vad vi ska göra förrän vi (jag och hästen) har träffats den dagen.

Pålle har en stark personlighet med mycket humör (som jag vill behålla) och får inte han vara med i bestämmandeprocessen över vad som ska göras så kan jag lika gärna strunta i att göra saker ;)

Jag har försökt lägga upp lite mer strukturerat träninsgschema (alltså vilka dagar ridning, vilka dagar vila, vilka dagar det arbetet, vilka dagar det andra arbetet etc, men inte så mycket exakt vad vi ska göra när jag rider tex) men det har oftast bara gett oss bakslag och en häst som inte tycker det är kul.

Mål har jag nog inga väldigt konkreta utan söker mer efter en känsla, varje pass.

men så har jag ju en häst som är vän med skatorna också :p
 
Sv: Träningsveckan

Har just börjat komma igång efter en skada igen men målsättningen är denna, 2 dagar jujutsu, 2 dagar styrketräning.
Mina delmål är att få upp kondisen till vad den vara innan skadan, samma gäller att få upp teknikskickligheten i jujutsun (eller snarare få kroppen att komma ihåg hur man gjorde ;))
Sen är väl det långsiktiga målet att ta det svarta bältet, har gått med graden under i snart 3 år så det börjar väl vara dags nu... Till våren är det tänkt, om man nu håller ihop...
Blir att öka på antalet träningspass ju närmare gradering man kommer...
 
Sv: Träningsveckan

Du är medveten om att den här tråden ligger inne på 'barockridning'......? :confused:

Eller är det hästen som utför jujutsun? :p
 
Sv: Träningsveckan

Alla är olika psycho!

För mej avgör dagsformen mycket, men jag måste ha klara riktlinjer - mål och delmål och en plan på hur träningen ska läggas upp över tid, för att få någon struktur i arbetet. Strukturen är avgörande för att jag ska ha en okej fokus och centrering i det jag gör tillsammans med hästarna.

Och centrering och fokus är i sin tur det allena viktigaste för mej, både i ridning och hantering. Jag är väldigt flummig annars :o och utan strukturen blir jag dessutom över-kritisk - har svårt att dela in övningar och mål i realistiskt överkomna bitar - vilket slutar i att passen genomsyras av frustration över att allt inte är perfekt och alldeles för höga krav i övningarna både på mej själv och på hästen. Med strukturen och planen blir upplägget mycket mer humant mot både hästen och mej själv - :)

Jag tror att många delar den inställningen/uppfattningen med mej!

Förstår du bättre då? :p
 
Sv: Träningsveckan

Jo, visst förstår jag och visst är vi alla olika. Men när vi har med mer än bara oss själva att ta hänsyn till så går det ju inte riktigt att ha en exakt träningsplan (och inte ens när vi bara har oss själva att bry oss om). :)

Jag håller med dig i ditt resonemang att det kan minska stressen på ett sätt. Det är ju nästan det första man lär "stress-patienter"; prioriteringar. Att prioritera vad som är viktigast just nu och vad som kan vänta till senare. Och att då avsätta en viss tid till att göra dessa saker för att emellan kunna "lämna" det och ha avsatt tid åt avspänning.

Men vad i strukturen är det som hjälper dig i fokuseringen och centreringen?
Vad är det som gör att du utan den ställer för höga krav på dig och hästen?
:)

Jag ställer också ibland för höga krav på mig och hästen (som du vet :p ), men det är oftast vid de tillfällen jag just haft struktur i arbetet. När jag lämnat strukturen och planen över träningen så har allt flutit mycket bättre och både jag och hästen har mått bättre och uppnått känslan snabbare.
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 604
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 557
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp