Träningsveckan

Sv: Träningsveckan

Konditionsträning är nog jäkligt bra.
Synd att vi inte har en galoppbana.

svea: Menar du för instruktör då?
Tyckte dina andra dagar verkade ganska organiserade också:)

Atomiic: Det låter tufft, men bra. Vad är det för sorts galopp?

psycho: Det är många med mig som har skrivit att schemat bara är en grund att stå på...sen är man ju väldigt flexibel. Känns det fel en dag, om det nu är hästen eller jag, så kanske det inte ens blir någon träning.
Det gäller nog i all planering att man ska kunna vara flexibel.
Att man gör upp ett schema innebär inte att man kör över hästen på något sätt. Igår t ex så skulle jag tömköra i ridhuset. Det var ingen där och hästen verkade pigg så jag släppte henne först så fick hon springa runt o busa lite innan jag satte på tömmarna och tömkörde. Det blev bara 10min för hon bjöd på jättefint och slappnade av så jag slutade när det gick som bäst och släppte henne igen så hon fick busa lite själv. Sen var vi klara.
Oftast har jag inte ett exakt "program" klart utan tänker mer att idag skulle det nog vara bra att öva på halter ex.
Och som evis skriver så behöver även jag nånting strukturerat.
 
Sv: Träningsveckan

Jag menar inte alls så hårt som ni kanske tagit det :)

Jag bara undrar varför ni behöver strukturen?

Är det för att få inspiration till vad ni ska göra?
Är det för att inte lägga kraven på för hög nivå? Och hur hjälper isåfall träningsplanen med det?
Är det för att inte "fastna" i något utan få variation på träningen?
Eller någon helt annan orsak?

Nyfiken på varför ni egentligen behöver strukturen och hur ni då använder den eftersom jag för min del bara upplevt negativt från att ha ett strukturerat tränings-schema och upplevt så mycket positivt när jag släppt det.
 
Sv: Träningsveckan

Jag menar inte alls så hårt som ni kanske tagit det :)

Jag bara undrar varför ni behöver strukturen?

Är det för att få inspiration till vad ni ska göra?
Är det för att inte lägga kraven på för hög nivå? Och hur hjälper isåfall träningsplanen med det?
Är det för att inte "fastna" i något utan få variation på träningen?
Eller någon helt annan orsak?

Nyfiken på varför ni egentligen behöver strukturen och hur ni då använder den eftersom jag för min del bara upplevt negativt från att ha ett strukturerat tränings-schema och upplevt så mycket positivt när jag släppt det.

Jag har det mest för att få en variation i det jag och hästen gör. Och just för strukturens egen skull. Jag är en planerande människa och har svårt för att ta saker som de kommer överhuvudtaget.
För mig är varje dag med hästen en liten liten del på vägen mot ett mål, förutom just den dagens glädje i att umgås med varann. Men för att komma till det målet behöver jag känna att jag varje gång har tagit ett ministeg på vägen och ha en plan för hur resten av vägen ska se ut.

Men mitt schema är löst, och går lätt att ändra på, om jag tex får sällskap på en uteritt eller om jag är på dåligt (och otåligt) humör eller om pållen känns på nåt visst humör. Jag gör inget "bara för att jag måste"
(Förutom för nån månads sen när jag kämpade för att komma över min galopprädsla och la in ett par galopper i varje pass vare sig jag ville eller ej:angel: )
 
Sv: Träningsveckan

Men vad i strukturen är det som hjälper dig i fokuseringen och centreringen?
Jätteenkelt svar! :)
Med struktur har jag en röd tråd i allt arbete vi gör. Det gör att jag kan vara mycket tydlig med eftergifter och kan nöja mej med små små framsteg (för jag ser hur det passar in i helhetsbilden).

Det gör också att jag kan lägga upp passen med en lagom "rytm" för oss båda - förberedande enkla saker för att bygga upp känslan, värma upp oss, känna igenom kroppen (på den nivån vi just för den dagen befinner oss), arbete som fokuserar på det vi jobbar med just nu, och avslutande med något enkelt fast svårare så han känner sej lite Glassig... Och hela tiden passar arbetet in i den stora bilden. När jag avslutar vet jag på ett ungefär vad han och jag skulle må bra av dagen därpå, beroende på hur det känts.

Det jag menar med att jag ställre för höga krav utan "strukturen" är att - om jag inte innan tänkt igenom ungefär vad vi kan jobba med, vilken del jag ska fokusera på just det passet (eller för den delen den minuten eller långsidan) - så vill jag så himla gärna ha ALLT på en gång och nöjer mej inte med "det lilla". Resultatet blir faktiskt det att jag blir överpetig och kommer ALDRIG till ridning, utan sitter bara och korrigerar och korrigerar och korrigerar... Jag har då också svårt att acceptera mina egna tillkortakommanden och blir frustrerad över att jag inte "får till" det (perfekt).
Med dåliga eftergifter som resultat, en dålig rytm i passen, och en omotiverad häst som vet att matte ALDRIG är nöjd.

MEN - jag förstår ju vad du menar. För mej är dagsformen avgörande. Vi kan hitta på allt mellan himmel och jord imorgon eller övermorgon. Jag lägger inte upp träningsscheman dag för dag framöver. Men jag har en övergripande plan, som inte begränsas av tid.
 
Sv: Träningsveckan

Ja, jag använder mig ju också av en viss struktur som jag och pålle arbetat fram tillsammans. Den finns ju alltid där.

Men det är ju ändå skillnad på den sortens struktur som du pratar om där och den struktur man har när man lägger upp ett träningsschema :)

En liknelse jag kom att tänka på nu...
Jag gör träningsprogram, till de patienter jag har, med 5-10 övningar som är utskrivna på papper. Det är ju ett sätt att förenkla det hela, att få något att fokusera på.

När jag tränar skulle jag aldrig kunna gå efter ett sådant schema utan jag kör på de grejer jag känner att jag behöver den dagen. Men då har jag å andra sidan den kunskapen att jag lägger upp scheman till andra och vet varför och därför kan jag välja till mig själv de övningar jag känner min kropp behöver just då. Någon som inte har den kunskapen behöver kanske förenklingen, schemat att träna efter (precis som de patienter jag lägger upp scheman till, som även kan vara naturkunskapslärare,gympalärare och sjuksköterskor som har viss kunskap inom ämnet).

Eftersom jag i mitt huvud har vad som gäller runt träning så behöver jag inte ha det "nedskrivet" för att "få det rätt" utan gör det som känns att det behövs just den dagen.

(allmänt flum, ta det för vad det är, filosoferande utan absoluta sanningar)
 
Sv: Träningsveckan

Häst, nio år, denna vecka + nästa:
Måndag: Dressyr i ridhuset, krumelurträning
Tisdag: Dressyr på utebanan, lösgörande + övergångar
Onsdag: Longering, lösgörande utan hjälptyglar
Torsdag: Dressyr i ridhuset, krumelurträning
Fredag: Uteritt
Lördag: Uteritt till ridhuset, lite krumelurer
Söndag: Träning
Måndag: Longering, lösgörande utan hjälptyglar
Tisdag: Dressyr på utebanan, krumelurträning
Onsdag: Vila
Torsdag: Dressyr i ridhuset, krumelurträning
Fredag: Uteritt
Lördag: Longering, lösgörande utan hjälptyglar
Söndag: Träning

Sen får man ju se hur han känns, kanske att man får ändra schemat efter det.


vad är krumelurträning?:)
 
Sv: Träningsveckan

Hoppsan!
Var helt säker på att det var inne på ryttarhälsa... :o
Men jag kan ju alltid försöka få pållen att prova på lite höftkast, vem vet, han kanske har fallenhet för det ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 604
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 557
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp