Träningsvärk av ny sadel?

Vica

Trådstartare
Provade en ny sadel som jag blev förälskad i, en Forestier Diabolo. :love: Kom verkligen till ridning och kunde hålla om på ett helt nytt sätt.. :bump:

http://www.forestier.com/upload/232GV.jpg

Dock har jag åkt på världens träningsvärk :cool:
Brukar inte få det, men den vanliga sadeln är väl inte riktigt optimal för mej.. När ni provar nytt, brukar ni få träningsvärk lite varstans eller är det bara jag som suttit i fel sadel ett år? :angel:

Ps, Moderatorn får gärna flytta denna om den hamnade fel!

Sv: Träningsvärk av ny sadel?

nej.
men sadlar är ju helt olika att sitta i, klart det känns om man suttit en timme i en helt ovan position. betyder inte att en sadel är fel o en annan rätt, det är bara skillnad på hur dom är uppbyggda.
kan ju givetvis vara så att du suttit fel innan men för mig har det inte haft med det att göra.

*kl*

Då kan ni ju tänka er hur det känns för hästen. De kan oxå drabbas av ordentlig träningsvärk efter sadelbyte.

kl

nu blir jag lite nyfiken över hur detta kan stämma. när man rider så handlar det ju att till 100% slappna i av i kroppen för att inte hindra hästen.. så om man slappnar av... hur kan man då få träningsverk i hela kroppen? jag förstår ju om det är som med mitt ena ök som kräver RIDNING (sjukt svårriden och LAT) men på min andra som är väldigt lättriden så har jag aldrig fått träningsverk, eller jo när jag ridit barbacka i 2,5 timma.

Fast träningsvärk i djupliggande muskler och ibland värk i benhinnor/leder/senor kan ju kroppen få av nya positioner.

Jämför tex med de som sitter på en dålig stol framför datorn och sedan får en ergonomiskt korrekt stol, så kan de få träningsvärk i axlarna, magen och höfterna (tex) första tiden i den nya stolen.

Eller med de där MBT/massaiskorna som folk får helt ändrad hållning av och till å med tränar musklerna/kroppen på ett annat sätt än innan, en del säger att man får träningsvärk efter bara en kort stund i dem.

Så att en sadel kan ge träningsvärk för både häst o ryttare när kroppen leds till nya positioner är ju inte så konstigt. :)

Jag får otrolig träningsvärk i nedre delen av magen när jag rider i min topreiter jämfört med min gloi.

jag får inte träningsvärk pga jag använder andra muskler, men för att man töjer dom annorlunda...

för att man töjer/tänjer dem olika säjer du.. jaa men det kanske kan bara lite svar på varför jag aldrig fått träningsverk av att byta sadel? jag är gamal gymnast (i 14 år) är dessutom LÖJLIGT överrörlig. det borde väll såfall förklara varför jag aldrig fått träningsverk? av just sadelbyte alltså.. för jag har väldigt svårt att relatera till att så små ändringar i sitsen skulle ge träningsverk pga att musklerna stretchas men samtidigt är det ju inte alla som kan stå intill en ribbstol med magen med ena foten pekandes i luften :angel:

jag är trasig och stel från början iofs men att det märks att man ridit i en ny sadel är inget ovanligt. så det är du som är den ovanliga isf..:p

Jag är också överrörlig, har inga problem med att gå ner i spagat eller split om jag är något uppvärmd. Men får träningsvärk, man rör sig ju även om man inte använder musklerna speciellt ansträngande. Sen så har du ju stabiliseringsmusklerna de används ju olika och hittar du rätt används de ju massvis vilket ger träningsvärk om man inte är van.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 632
Senast: DarkInNight
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar