Sv: Träningsupplägg
Vilket upplägg man har kan ju skilja sig lite från häst till häst. Men jag kör själv ponnypar i Nat Msv och har alltid utgått från Leif Stillings bok "Träningslära för trav- och ridhästar" samt samtal med en vän som är amatörtränare för galoppörer. Det är en bok du inte kan läsa för många gånger. Varje gång snappar man upp ytterligare kunskap.
Men i stort kan jag säga att mina går konditionspass var 3-4 dag. När de kommit upp i kondition blir det galoppintervaller under dessa pass. Hur långt och i vilket tempo bestämmer hästen och ev pulsklockan. Konditionen tränar jag i enbet för att de är så olika som individer (samt att de har skenat vid flera tillfällen i par
). Min skäck var lat som bara den - eller rättare sagt bekväm vilket jag upptäckte med pulsklockan. Han drog sig för att låta pulsen överstiga 160 slag/min. Så honom fick jag mana på trots att han "sa" att han var urtrött. Min svarta har inga hämningar. Hon brassade på (förmodligen i maxpuls) med 210 slag/min i uppförsbackar, så henne får jag sakta ner när hon blir för trött (vilket man inte märker på henne utan på pulsklocka). För båda gäller det att pressen blir lagom.
De övriga dagarna försöker jag köra så varierat som möjligt, ex
- längre pass med bara trav
- kort, lätt pass
- dressyr enbet
- dressyr par
- tömkörning
- ridning (min dotter)
- handhäst till min stora häst (då de måste småtrava hela vägen för att hänga med)
Glöm inte bort att det är ett stort kliv från maraton nat lätt till nat msv. Och att det är ännu större kliv upp i elit msv: snabbare tempon i sträckorna, längre sträckor, fler hinder, fler portar (vilket ger mycket längre väg inne i hinder). Och så den lilla petitessen att man ska klara kvalet i dressyren också för att få gå upp i Elit
Hoppas att det gav dig någonting. Och lycka till