Träningsupplägg

L

Lemonade

Hejsan

Planerar att tävla min ponny i Nationell MSV klass i år, debutera elit senare under säsongen och har lite funderingar på träningsupplägg.

Vad har du för upplägg?
Hur mycket konditionsträning respektive teknikträning?
Bra övningar?

Tycker det är jättesvårt att veta hur vi ligger till. Några bra tips hur man kan kolla av?

Alla funderingar är välkomna! :)

Mvh
Lemonade

Sv: Träningsupplägg

Vi har kört konditionsträning hela vintern i snön. Effektivt! Kört ca 2 mil 3-4 gånger i veckan. Just nu är det lite lugnare eftersom det är en nordsvensk så använder vi ju henne även i skogen så nu drar hon fram ved ett par dagar i veckan, kör dressyr 1-2 gånger i veckan och resten så blir det en runda längs grusvägarna för att underhålla konditionen.

Man kan väl använda pulsklocka och så men vi ser rätt tydligt på vår att hon blir inte alls tagen efter våra rundor. Och om hon går för lite så blir hon oredig att hantera ;) Bestämd dam som har blivit en träningsnarkoman tror jag.

Måste vara väldigt effektiv styrketräning att dra ut ved!

Har haft stora problem med underlaget i vinter, ishalka och stenhårt. (halland...:)) Så det har mest blivit långa skritt rundor. Misstänker att vi ligger rejält efter i "flås".

Finns det risk att vi inte hinner i kapp?

Jag brukar köra dressyrträning ett par gånger i veckan, tömkör även en hel del. Har en stel lite dam...

Har du några bra tips på konditionsträning eller gäller det bara att ge sig ut och köra?

Mvh
Lemonade

Uuu, jag är långt efter i flås också på min häst. Vi har haft det som du har, is eller djup snö.
Visst hade jag kunnat träna massor med styrketräning men flåset hade ju ändå varit efter. Jag har få bra träningsställen häromkring även på sommaren. På vintern blir det ännu värre. Jag måste genom skogen med två meters snö före jag ens kommer ut på en kort plogad väg.

Jag tycker att "träningslära för trav- och ridhästar har hjälpt mig massor i träningen.

Vi kör intervallträning längs grusvägarna. Det är väl då man skall ha pulsklocka egentligen. Vi har haft 4 boddar i varje sko och sulor för att förhindra snöklamp och det har funkat mycket bra och kört både på oplogade vägar och plogade. Hårda underlag behöver de ju också tränas för eftersom det ofta är det på tävling.

Vi startade vår första Nat MSV förra året och det var ett hopp upp från lätt klass. Skillnaden var störts i maraton med fler hinder och betydligt längre vägar vilket tog hårt på vår häst. Så tyckte vi att vi skulle träna mer kondition mellan tävlingarna. Tyvärr låg de få tävlingarna som fanns väldigt tätt. Med facit i hand så blev det helt enkelt för mycket så hon hade inte rätta gnistan på slutet. Fick rådet från en erfaren kusk som tävlat på hög nivå under lång tid att aldrig träna kondition och uthållighet på sommaren utan det gör man på vintern. Sen ska man ju såklart underhålla konditionen under tävlingssäsongen men komma ihåg att det tar lång tid för hästen att återhämta sig från en tuff tävling. Så denna vintern har vi kört kondition och nu kör vi lite lättare träning med mycket skritt och lite dressyr.
Körde en tävling i 30 graders värme och upptäckte då att vår nordsvensk inte hade en chans mot de varmblodiga som tex Lusitano och Lippizanare. Trots att vi klippt henne så blev hon helt slut medans de varmblodiga hämtade sig lätt i pauser och mellan hinder.
Ja har ni inte tränat så mycket i vinter så tror jag att det blir svårt att få upp den kondition som krävs i Elit. Man vill ju inte köra slut på sin häst på en tävling för man vill ju gärna kunna se den i ögonen dagen efter. Men det finns ju inget som säger att man inte kan bryta om man inser att man kräver för mycket från sin häst eller att man helt enkelt låter den ta det lugnt även om man får massor med straff.
Som sagt ta det lugnt och gå hellre ner en klass än att kräva för mycket :) Lycka till med ditt tävlande!

Självklart kommer jag inte starta någon elit MSV om min ponny inte är redo! Hon är inte så gammal än så jag har absolut ingen brådska. :)

Här hade det inte hjälpt med tio brodd eftersom det smält och frusit omvartannan. Stenhårt, knökligt och halt. Skit underlag helt enkelt!

Intervaller är jättebra har men ju hört. Vad för längd och tempo har ni kört? Trav eller galopp?

Rider ju även min en del, tänkte sätta igång med galoppintervaller nu när det smält. Vågar man köra en gång i veckan? Vad tror ni?

Mvh
Lemonade

Ingen fara här. Jag kör fortfarande lätt klass (nationell) och har endast två med maraton i år tror jag. Om jag känner att jag inte hunnit med så struntar jag i det. Min häst är viktigast av allt.

Jag har inte kunnat köra i någon snö alls faktiskt. Där ridstigarna varit har det varit så mycket snö att vagnen (rockard i detta fall eftersom maratonvagnen bara har gummiklädda stålhjul) inte hållt sig på ovansidan om snön utan grävt ner sig. Det blir t.o.m för tungt för styrketräning.

Däremot har vi inte några problem med varken hårt, halt eller mjukt underlag. Här tränar vi med fyra brodd hela tiden på vintern med en häst som är rejält stadig på foten.

Jag är rädd att vi inte hinner med flåset. Men vi här långt mellan några tävlingar (typ två månader).

Hehe jo vi har nog haft samma underlag som du med halt och stenhårt och vi har kört med maratonvagnen med gummiklädda stål hjul och hästen har fått bra fäste med sina isbroddar vilket har behövts ibland när vagnen har åkt kana ;). Men det har fungerat bra. Vi har kört samma runda i skogen så det blir ju lite nerkört för varje gång och då går det lite lättare. Snön nådde upp till halva hjulen så då får det bli skritt. Man har ju sluppit viktat upp vagnen i vinter iallafall ;) ;) Men det får vi göra nu.

När det var som värst med snön i vinter tog vi en vanlig timmer träkälke och satte ett säte på och vanliga lösa skaklar och var ute och körde. Desperat lösning kanske och funkade inte jättebra men iallafall så det gick att motionera lite och att man slapp att gå som kusk ;-)

Tror som Efwa att man har en del att lära från travsporten när det kommer till konditionsträning. Men vi körde skritt och trav(när det gick) i intervall.

Om det blir en liknande vinter nästa vinter så har vi bestämt att försöka skotta en slinga i sommarhagen med vår kälke, som vi kan sätta på en bräda, så vi kan köra där. Det är inte lätt när man bor i södra Sverige där vintrarna är så olika.
Lycka till båda två och hoppas vi ses ute på tävlingsbanorna! :banana:

Det kan vara skillnad mellan häst och ponny....
Jag körde på en utflykt med min B-ponny och där större hästar kunde ta sig fram på isen utan bekymmer var vi stående eftersom ponnyn var inte tillräckligt tung för broddarna att "bita" :(

Vilket upplägg man har kan ju skilja sig lite från häst till häst. Men jag kör själv ponnypar i Nat Msv och har alltid utgått från Leif Stillings bok "Träningslära för trav- och ridhästar" samt samtal med en vän som är amatörtränare för galoppörer. Det är en bok du inte kan läsa för många gånger. Varje gång snappar man upp ytterligare kunskap.

Men i stort kan jag säga att mina går konditionspass var 3-4 dag. När de kommit upp i kondition blir det galoppintervaller under dessa pass. Hur långt och i vilket tempo bestämmer hästen och ev pulsklockan. Konditionen tränar jag i enbet för att de är så olika som individer (samt att de har skenat vid flera tillfällen i par :eek:). Min skäck var lat som bara den - eller rättare sagt bekväm vilket jag upptäckte med pulsklockan. Han drog sig för att låta pulsen överstiga 160 slag/min. Så honom fick jag mana på trots att han "sa" att han var urtrött. Min svarta har inga hämningar. Hon brassade på (förmodligen i maxpuls) med 210 slag/min i uppförsbackar, så henne får jag sakta ner när hon blir för trött (vilket man inte märker på henne utan på pulsklocka). För båda gäller det att pressen blir lagom.

De övriga dagarna försöker jag köra så varierat som möjligt, ex
- längre pass med bara trav
- kort, lätt pass
- dressyr enbet
- dressyr par
- tömkörning
- ridning (min dotter)
- handhäst till min stora häst (då de måste småtrava hela vägen för att hänga med)

Glöm inte bort att det är ett stort kliv från maraton nat lätt till nat msv. Och att det är ännu större kliv upp i elit msv: snabbare tempon i sträckorna, längre sträckor, fler hinder, fler portar (vilket ger mycket längre väg inne i hinder). Och så den lilla petitessen att man ska klara kvalet i dressyren också för att få gå upp i Elit :angel: Hoppas att det gav dig någonting. Och lycka till :banana:

Min skäck var lat som bara den - eller rättare sagt bekväm vilket jag upptäckte med pulsklockan. Han drog sig för att låta pulsen överstiga 160 slag/min. Så honom fick jag mana på trots att han "sa" att han var urtrött.

Haha, det här känner jag igen som tusan. Jag blev pinsamt varse om det när jag skaffade pulsmätare. Den har hjälpt mig massor.

Även idag kan han ibland hamna i en trav som är i det närmaste vansinnestrav men ha en puls på 100. Sedan byter han takt och pop så åker pulsen upp till det den ska och det går mycket långsammare. Himla intressant. Jag kallar det lågpulstraven.

Hm jätteintressant! Tror att jag absolut ska införskaffa en pulsklocka!!!

Edit: vars hittar man pulsklocka till ett vettigt pris? De jag hittade efter en snabb googling va ju snordyra!

Senast ändrad:

Hm jätteintressant! Tror att jag absolut ska införskaffa en pulsklocka!!!

Edit: vars hittar man pulsklocka till ett vettigt pris? De jag hittade efter en snabb googling va ju snordyra!

Jag har en snordyr. Den kändes bäst för mig så jag vet inte om det ens finns "billiga".
Jag ville inte ha ett sådant där handtag som man håller mot hästens sida då jag vill se hela tiden vad hästen har för puls. Har man en vältränad häst så går ju också pulsen ner raketfort om man ska hoppa av och kolla.

Jag tycker också att man ska satsa på en klocka. För mig är det viktigt att se vilken puls de ligger på i galoppintervallerna just när de galopperar, men lika viktigt är ju att se när pulsen har gått ner tillräckligt för att påbörja en ny intervall. Tror att jag beställde min från någon distansritt-sida.

Jättebra och intressant inlägg!

Det är tydligen en pulsklocka man skall ha... bara att börja spara :)

Vad menar du med kval för att få gå upp till elit? Trodde det räckte med att visa resultat på tävling? Måste ha missat något.

Mvh
Lemonade

man måste ju kvala mellan klasserna. Eller hur menar du?
2 godkända körningar per nivå (från lokal LA) måste man ha gjort för att få starta nästa klass.

Det var det jag menade. Är väl som vanligt två godkända körningar? eller?

Det är redan avklarat förra året men vi behöver köra flera nationella innan vi går upp.

Mvh
Lemonade

Har man inte råd med en pulsklocka så "måste" man ändå ha ett stetoskop för att mäta återhämtningspulsen, vilket är ett mycket bra mått på hur hästen klarat arbetet och utvecklas över tid. Finns nog stetoskop för drygt en hundring på apoteket. Då tar man pulsen på hästens vänstra sida bakom frambenet (lite in mot "armhålan" brukar den höras bra) när man kommer tillbaka efter körpasset. Viktigt att mäta vid samma tillfälle varje gång, ex skrittar jag av 10 min, tränsar av, hämtar stetoskop, pulsar hästen. Samma procedur varje gång. Mät antal slag på 15 sek. Multiplicera med 4 så att det blir en minut. När jag kör hårda pass brukar de ligga runt 80. Det står lite olika i olika böcker men har de över 100 slag/min i återhämtningspuls har man kört hästen för hårt. När konditionen förbättras sjunker pulsen. Samma runda efter några veckor klarar hästen med lägre återhämtningspuls och då vet man att konditionen förbättras och att träningsmängden och -intensiteten varit rätt. Lycka till! :banana:

Liknande trådar

S
Träning Hejsan, ska få hem en 5årig d-ponny nu till helgen, tänkte höra om ni har något tips på konditionsträning, han är vällldigt dåligt...
Svar
2
· Visningar
1 952
Senast: PetraN
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 351
Senast: sthu
·
K
Hoppning Jag vill ha tips om hur jag kan förbättra min sits.Jag har en 7-årig D-ponny som har mycket kapacitet, men jag vill ha bättre sits så...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 316
Senast: KerrieEk
·
T
Hoppning Hejsan, Har en d ponny som gapar lite, rids med kimblewick och remont. Hon som tävlar honom rider bra och tycker han blir stum m...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 230
Senast: TinkerTant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar