Sv: Bra hoppsits?
Nu har du fått tusen tips men kommer med mina åsikter ändå
Väldigt trevlig ponny måste jag börja med att säga! Hade jag varit du hade jag tänkte på:
- Korta lädren. Du har balansen i tyglarna istället för i stigbyglarna, det blir lite stelt och ryckigt, du är alldeles för beroende av att sitta ned i sadeln för att behålla din balans, vilket gör att du trycks upp ur sadeln när hästen börjar hoppa med ryggen : du hamnar i obalans och då blir det lätt att man hänger i handen. Du rätar även upp dig lite väl snabbt efter hindren. Du måste lägga tyngdpunkten mitt över hästen, och inte skjuta fram rumpan i sprången, den ska vara kvar över sadeln och vara stabil. Dina händer och ditt överliv ska följa hästen över språnget, inte dina höfter och ben. Tänk dig att du egentligen inte ändrar sitsen så himla mycket över hinder, utan har en stabil grundsits med lite extra gångjärn!
- Korta tyglarna. Du måste luta dig så mycket bakåt för att ponnyn ska "känna" tygeltagen, vilket också gör att du inte riktigt hinner klart till hindren och tappar lite koll efter känns det som.
- Böj armbågarna. Du måste ha mjukare händer, hästen är inte riktigt mellan hand och skänkel, du måste få den att gå fram bättre och vara mer elastisk i din hand, vilket du automatiskt blir om du slappnar av i axlarna och böjer på armbågarna. Det här kämpar jag själv med ständigt..
- För fram händerna. I sprången lutar du dig fram med överlivet men glömmer händerna. Ingen idé att luta sig så mycket fram utan att lägga fram händerna. I och med att du kortar lädren kommer detta också bli mer naturligt för att du får en annan tyngdpunkt.
GUD va djag tjatar! Hoppas verkligen inte du tar illa upp, men det här är de tips jag fått av min tränare och jag tycker jag förbättrat min sits avsevärt (jämför filmer..) FIN ponny som sagt, och du rider absolut inte dåligt! Men alla kan bli bättre! Lycka till!