Bra hoppsits?

Sv: Bra hoppsits?

Din sits ser helt okej ut tkr jag, ser att du redan fått tips om den.
Ang klasser är det väldigt individuellt. Hur mycket rutin har du sedan tidigare? Hästen (om jag har förstått rätt) har inte särskilt mkt rutin på msvåra klasser? Prata med din tränare. Det är bättre att skynda långsamt än att "bränna" ut en häst. Du är ganska ung och du har många år kvar! Satsa på att få hästen i toppform nu och gå några riktigt bra msv bn först. :)

Dom flesta gör felet att tar upp handen mot öronen, men handen ska mot munnen annars spelar det ingen roll med eftergiften, och den är viktig! :)

Faktum är att det gör det visst. Det spealr egentligen ingen roll om eftergiften komme rupp mot öronen, huvudsaken är att man inte lyfter handen i språnget som jag gör på första hindret. Då kan hästen inte hoppa ordentligt med ryggen. Det finns många sätt att ge eftergift på och jag brukar bara ge lite längs mankammen. Hon tar så mycket hon behöver och om man ge rpå båda sidor av halsen kan det bli smått ostadigt och man får inget stöd från mankammen. alla har sitt eget sätt och man änvänder det som funkar bäst.

Dom flesta gör felet att tar upp handen mot öronen, men handen ska mot munnen annars spelar det ingen roll med eftergiften, och den är viktig! :)

Annars brukar man rekommendera (speciellt mer orut ryttare) att göra just mot öronen/längs mankammen. Lättare att ta mantag och hålla balansen då. Större risk att du drar hästen i munnen om du gör eftergift mot munnen istället för längs mankammen.

Detta är en fråga som är helt olika beroende på vilken tränare man har.
Jag har hoppat för flera olika tränare som sagt olika om detta.

okej tack så mycket :D ja, hon är ung och jag är ung så att vi tar det lugnt i år :)

Försök rida mindre med handen. Du blir dragandes i handen och drar dig upp över hindrena. Detta leder till att du släpper stigbyglarna och hamnar lite i stolsits, är min uppfattning. Sen träna på att lägga hästen rätt fram till hindrena. Träna på galoppbommar och mindre hinder. Träna studsserier så du tränar upp din sits. Försök att få med ryggen mer mellan hindrena, så får du troligtvis bättre språng.

Jag vet, man rider bra på läktaren ;)

Här kommer en till video, väldigt kort och inte så bra men det är nåt iaf :P

http://www.youtube.com/watch?v=ycRQRqjp-8s&feature=channel

lägg märke till när jag går fram på andra gången när det är sämre, några tips på det? :laugh:

Visserligen ett par veckor gamla inlägg nu men anyway.

Jag tycker det ser ut som att du har för långa stigläder på båda filmerna, och i kombination med långa läder för långa tyglar som gör att du får sätta händerna i magen för att göra en förhållning, och detta resulterar i att du tippar framåt (och även att det kan se bryskt ut). I och med att lädren ser långa ut får du inget stöd i från stigbyglarna och skänkeln åker uppåt-bakåt i hoppet.

Så mitt tips är att först och främst korta lädren med ett par hål (korta upp så de känns korta, sen kortar du 1-2 hål till) och flytta fram händerna på tyglarna. Följsamheten kommer med känslan men också med styrkan i kroppen, träna t ex på att galoppera i lätt sits för att orka stå emot i landningarna efter hinder så du kommer undan "dunsen" i sadeln, och för att inte bli hängande i tygeln såklart!

En annan viktig sak som jag tänkte på när jag tittade på andra filmen är att du gärna vill bestämma avsprångspunkt för hästen, speciellt när det blivit lite tokigt på vägen. Hindren är alltid hästens bekymmer att ta sig över, du sköter bara vägen dit. Satsa på att hitta en bra galopp med jämna språng och håll de hela vägen, sen när hindren kommer så bara väntar du på att din ponny ska ta av så du inte hoppar före eller stör hästen precis innan.

Lycka till och skynda långsamt!

Jag tycker att du generellt är lite för upprät i din sits, dock se man ju inte allt så jättebra på filmen så är säkert så att jag misstolkat massor. men vore jag du skulle jag tänka och träna på att inte komma bak så mycket med överlivet, du hinner inte riktigt lätta i handen över hinder ser det ut som, och du landar nästan lite i bakvikt. dock beror nog lite på filmen och vinklarna, men träna på att "jobba med sitsen" fast du inte har så tung kontakt med sadeln, upp i lätt sits så fixar det sig säkert :laugh:

aa, gör det nu men då går jag fram istället :S och nu så kan jag inte få henne att komma rätt på hinder längre... antingen, så driver jag på för mycket och hon drar i väg och blir lång, och ja, då blir det ju inga bra språng. Eller så går det alldeles för sakta och då kommer hon in jättenära. eller så driver jag på i lagom takt men går fram. jag blir helt frustrerad, oftast så kommer hon in nära och jag driver inget alls. hon är ju ganska storhästaktig så hon håller inte i hop sig själv nå bra, och på träning går det oftast superbra. Men på tävling så bara...jag kan verkligen inte få tilld et då. HJÄLP!

Alltså, det ser ganska bra ut men du har händerna i magen. Hästen får ingen eftergift när du gör så. Jag skulle vilja se mer energi och en starkare galopp hos din häst. Den hamnar ofta i fel galopp (på filmen). Träna på att få den mer följsam. Tänk på att inte bara rida iväg hästen utan försök rida energin in i handen så att du bara kan sitta uppe och hålla om.

Sen tycker jag att du ska ta hjälp av tränare, för de känner troligtvis dig och din häst bättre.

Jag tycker du borde träna din lätta sits för att få tyngden i stigbyglarna. Det ser ut som att du sitter på rumpan och klämmer med knäna. Det gör att underskänkeln åker lite fram och tillbaka. En annan bieffekt blir att din skänkel inte blir effektiv och det syns på något ställe på videon, när du vill driva hästen framåt så gungar du i sadeln istället för att trycka till med skänkeln. Dessutom blir det lättare för dig att följa hästen över hindret och att ge den eftergift. Har du kontrollerat att du ger lika mycket eftergift i båda tyglarna, med tanke på att den drar till höger?

Sen håller jag med Judelaw att du borde träna din hästs galopp så att den blir starkare i både ökning och samling. Ska du rida Msv så håller det inte att komma i sådana lägen som du gör på vissa ställen på videon.

Så träna på att ha tyngden i stigbygeln, samt träna mkt galopp med hästen så att den blir starkare. Studs är guld, samt backträning.

Lycka till!

Nu har du fått tusen tips men kommer med mina åsikter ändå ;) Väldigt trevlig ponny måste jag börja med att säga! Hade jag varit du hade jag tänkte på:

- Korta lädren. Du har balansen i tyglarna istället för i stigbyglarna, det blir lite stelt och ryckigt, du är alldeles för beroende av att sitta ned i sadeln för att behålla din balans, vilket gör att du trycks upp ur sadeln när hästen börjar hoppa med ryggen : du hamnar i obalans och då blir det lätt att man hänger i handen. Du rätar även upp dig lite väl snabbt efter hindren. Du måste lägga tyngdpunkten mitt över hästen, och inte skjuta fram rumpan i sprången, den ska vara kvar över sadeln och vara stabil. Dina händer och ditt överliv ska följa hästen över språnget, inte dina höfter och ben. Tänk dig att du egentligen inte ändrar sitsen så himla mycket över hinder, utan har en stabil grundsits med lite extra gångjärn!

- Korta tyglarna. Du måste luta dig så mycket bakåt för att ponnyn ska "känna" tygeltagen, vilket också gör att du inte riktigt hinner klart till hindren och tappar lite koll efter känns det som.

- Böj armbågarna. Du måste ha mjukare händer, hästen är inte riktigt mellan hand och skänkel, du måste få den att gå fram bättre och vara mer elastisk i din hand, vilket du automatiskt blir om du slappnar av i axlarna och böjer på armbågarna. Det här kämpar jag själv med ständigt..

- För fram händerna. I sprången lutar du dig fram med överlivet men glömmer händerna. Ingen idé att luta sig så mycket fram utan att lägga fram händerna. I och med att du kortar lädren kommer detta också bli mer naturligt för att du får en annan tyngdpunkt.

GUD va djag tjatar! Hoppas verkligen inte du tar illa upp, men det här är de tips jag fått av min tränare och jag tycker jag förbättrat min sits avsevärt (jämför filmer..) FIN ponny som sagt, och du rider absolut inte dåligt! Men alla kan bli bättre! Lycka till! :bump:

Tack så mycket för tipsen hörni :P När jag hoppar fälttävlan så står jag bara upp och håller ner handen men då blir hon ju flack och det går ju inte i hoppning. Jag har även så himla korta ben att när jag försöker korta lädren så kan jag inte hålla om hästen alls. Och många va de här tipsen känns bara lite för komplicerade för att tänka på just nu, egentligen så bara jag får en bra känsla så hoppar hon superfint och jag behöver inte göra så mycket mer än att rida med kroppen istället för knoppen om ni fattar :P men ja, jag måste lätte i sitsen och inte lyfta händerna i sprången. Mai är även svår att få tillbaks efter hinder eftersom hon gärna vill kasta sig över det, men vi tränar på. Och att stärka galoppen, det gör vi konstant. Med tanke på att hon knappt kunde galoppera på en volt för ett år sen så har hon blivit väldigt mycket starkare. Hoppas jag kan komma tillbaka med ett stort pack med filmer efter min hoppkurs för Ted :P

Här har ni en LA:

http://www.youtube.com/watch?v=n7SiL2i8Udg

Och det här är min nya knäppa D-ponny, fast han var väldigt snäll på den här videon:

http://www.youtube.com/watch?v=dmukEpH9jh4

Han är en Welsh Cob 6 år gammal inte gjort nånting utom attg gå lite dressyr och slänga av folk :P

Nej du hade faktiskt väldigt bra tips :P fast som sagt, det blir ju så himla mycket att tänka på så jag koncentrerar mig på en sak i taget :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
596
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Haha, efter att ha gått igenom lite bilder när jag hoppar så inser jag att jag - inte alltid - men väldigt ofta, får till en helt...
2
Svar
24
· Visningar
9 196
Senast: MoCa
·
Ridning Hej, nu ska jag få hem min foderponny om ett par veckor. Hon är en superfin tjej på 7 år som är superpigg på att hoppa. Jag verkligen...
Svar
12
· Visningar
1 813
Senast: blomman123
·
Träning Hej allihopa! Jag har försökt hitta svar på mina frågor men det är så mycket och svårt att sätta korta ord på så jag frågar nu alla er...
Svar
15
· Visningar
2 380
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka