Stor mun o betsel till hoppning

Sv: Stor mun o betsel till hoppning

Fast det är väl ursprungligen ett westernbett och sådana bett rids ju med _väldigt_ lite hand. Jag skulle aldrig någonsin sätta ett sådant bett i min häst mun.

På bilden ser det att sitta bra. Hur funkar han med det nu då?

Den sitter bra, och red ut i grupp med den på men i hoppningen vill hon ha annat bett. Detta blir stumt då. Detta bett har vi haft ett tag...men vill byta detta till annat.

Rider honom m eggbett men inte i hoppningen då han blir mkt stark & pigg.

Fått tips på ett bett ..kan det vara nåt?
http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/2073

Har ni testat att sätta tyglarna annorlunda i kimblewicket? Ser att ni har det i översta hålet så ni kan ju sätta det både skarpare och mildare.

Waterford skulle jag inte rekommendera, det är ju som att ha en kedja i munnen iom att det är så många leder och kulor på det :crazy:

Ja det bettet har vi provat på alla olika vis, så Kiblewicket är bra men i hoppningen blir den inte lika bra.

Det andra bettet ska visst vara mildare trots utseendet. Stämmer det inte?

Som sagt, uppbyggnaden påminner om en kedja. Känns inte alltför snällt enligt mig.

Även om det "ser" så ut så ska dessa bett vara "snälla" men OK, ska leta på mera info om det. :)

Fast det är väl ursprungligen ett westernbett och sådana bett rids ju med _väldigt_ lite hand. Jag skulle aldrig någonsin sätta ett sådant bett i min häst mun.

mja, det vet jag faktiskt inget om.. men jag ser det iaf som positivt att rida med så lite hand som möjligt :)
de hästar jag vet som provat det har gillat det mer än alla andra bett de provat, som sagt, passar som handen i hansken i en hästmun.. sen är det klart man måste veta vad man håller på med. annars ska man nog låta bli.

Till TS:
Har du provat tredelat med kopparrulle i mitten? Eller tredelat i svartjärn(heter det så?)? Kanske vore nåt om det är så att han blir stum.. Jag hade inte tesat det där du länkade till.. Ser ut att kunna nypas rätt bra...

Självklart ska man rida med lite hand, men vad FadeAway menade var nog att i engelsk ridning har man lite mer stöd i tyglarna än vad westernryttarna har. Och då är det bettet kanske inte riktigt lämpligt, men det är ju bra för dig om det funkar på dina hästar.

("svartjärn" = sötmalm)

Självklart ska man rida med lite hand, men vad FadeAway menade var nog att i engelsk ridning har man lite mer stöd i tyglarna än vad westernryttarna har. Och då är det bettet kanske inte riktigt lämpligt, men det är ju bra för dig om det funkar på dina hästar.

("svartjärn" = sötmalm)

jo jo, men nu är det ju inget westernbett, utan bara ursprungligen (tydligen?) så klassisk engelsk ridning med stöd mun-hand är inget problem.. har sett flera elitryttare rida på det i hoppning. däremot om man nu inte är naturligt jättemjuk i handen måste man ju tänka sig för lite mer än om man rider med ett vanligt tränsbett såklart.
ett westernbett har ju typ 3 gånger så långa skänklar..

sen behöver man ju inte ta det allra skarpaste mikmarbettet heller om man vill prova.. Det är mundelen jag förespråkar och den finns ju faktiskt med vanlig D-ring också.

och själv rider jag med vanligt rakt tränsbett. ;)
har ju haft min bäbis sedan hon var 8 månader så ingen har eller ska få försöra hennes fina mun så man måste exprimentera med sånt här resten av livet :)

Återigen - bara för att eliten gör si eller så behöver det inte betyda att det är varken rätt eller bra för hästarna.

Vad skönt att ha en häst med så känslig mun :)

Återigen - bara för att eliten gör si eller så behöver det inte betyda att det är varken rätt eller bra för hästarna.

Vad skönt att ha en häst med så känslig mun :)

nej då, jag menar bara att det inte är ett westernbett utan är gjort för "vanlig" ridning där man behöver mer stöd/kontakt.. :) och absolut inte att "det är bra för att den och den använder det"..

Senast ändrad:

Pessoa är ett ganska mycket dubbelmoralsbett, inget jag rekomenderar ett rakt pelham är mycket enklare.
Att rida med ett sånt pass starkt bett och remontnosgrimma är bland det starkaste man kan göra.. alltså måste ju hästen vara väldigt het?

Har själv en Dponny som bara studsade och blev uppbetslad, men med mycket mycket lydnadsträning (då menar jag inte 2 v) utan man får lägga ner sin själ lite i det så rids han idag på vanligt tre delat, lite smalare vilket blir lite skarpare.. och det var från början en häst som tog bettet på pelham och jag tycker att allas mål borde vara att rida på vanligt bett, tyvär är det ju en trend man också ser med starka bett, förstår inte riktigt..
Många hästar blir även starkare på starkare bett och blir stressade av det, och många hästar springer mer och drar för dom inte orkar bära sig o galoppera samlat och lungt mot hinder.

Vår ponny har varit jättestark i munnen och inte gärna veltat bli tränsad, i början provade vi starkare bett på honom men det blev bara värre.
Vi testade då ett tunnt gummibett och då blev det bättre.
I sommras var vi till tandläkaren med honom och då fick vi förklaringen till varför han är så stark i munnen.
Hans mun är för det första inte gjord för att ha bett i och det i sin tur hade lett till att att han hela tiden bitit sig inne i munnen så det är ju inte konstigt att han gjort som han har gjort.
Tandläkaren slipade/rundade till hans tänder.
Nu rider vi på hackamore hemma och ett snällt bett på träning och tävling.
Han är nu en helt annan häst, vill bli tränsad och är mycket mjukare i munnen.

Roligt att ni fick hjälp med eran pålle med tandproblemen. Såna bekymmer har vi inte då han är kontinuerligt hos tandis. :)

Nu har de tränat idag med ett pelham, verkar ha gått bra och har beställt ett waterford. Ok, jobbar vidare och inser att det inte tillverkas större bett (15, 5 och större) i alla modeller.

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 556
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
798
Senast: tinjan
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 369
Utrustning Jag har kommit till en återvändsgränd känns det som, och har slut på idéer. Vänder mig därför hit och hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar