Träningsupplägg/Träningsschema!

Sv: Träningsupplägg/Träningsschema!

Varför ansåg de att det var fel med ett träningsupplägg?? :confused:

Jag tycker det är jättebra att du har tydliga mål och en tanke bakom träningen. Det underlättar massor både vad gäller motivation, möjligheten att utvecklas samt möjligheten att se förändringar (både positiva och negativa).

Jag ska fundera på tömkörningsövningar och kika lite bland mina standardövningar, jag kommer inte på ngn på rak arm trots att jag har tömkört två hästar idag :o

Ett generellt tips är att du efterhand börjar byta ut ngt utav tömkörningspassen emot ngt annat för att undvika att "tjata ut" tömkörningen. (Både för dig och hästen, det blir lätt lite idétorka.) Eller finns det ngn särskild anledning till att du tömkör så mkt, inte för att det är ngt fel med det, tvärtom, men det verkar bli oftare än i normalfallen för din del :) Kanske kan du rida ett lätt dressyrpass istället? Gymnastikhoppning, löshoppa, lösgaloppera eller träna ngt annat från marken. Sitsträning barbacka i fall du har ngn som kan hjälpa dig att longera? :D

Mvh Jate Volim

:)
Varför ansåg de att det var fel med ett träningsupplägg?? :confused:

Jag tycker det är jättebra att du har tydliga mål och en tanke bakom träningen. Det underlättar massor både vad gäller motivation, möjligheten att utvecklas samt möjligheten att se förändringar (både positiva och negativa).

Jag ska fundera på tömkörningsövningar och kika lite bland mina standardövningar, jag kommer inte på ngn på rak arm trots att jag har tömkört två hästar idag :o

Ett generellt tips är att du efterhand börjar byta ut ngt utav tömkörningspassen emot ngt annat för att undvika att "tjata ut" tömkörningen. (Både för dig och hästen, det blir lätt lite idétorka.) Eller finns det ngn särskild anledning till att du tömkör så mkt, inte för att det är ngt fel med det, tvärtom, men det verkar bli oftare än i normalfallen för din del :) Kanske kan du rida ett lätt dressyrpass istället? Gymnastikhoppning, löshoppa, lösgaloppera eller träna ngt annat från marken. Sitsträning barbacka i fall du har ngn som kan hjälpa dig att longera? :D

Mvh Jate Volim

de tyckte ( inte alla) att jag var självgod som tycker att man SKA ha ett upplägg, precis som du säger, för att kunna se framstegen samt att veta vad man ska göra innan man åker ut till stallet. Det är trygghet både för mig och hästen samt underlättar enormt allt arbete som komma ska.
Jo jag tömkör mkt, jag vet :) men han har som sagt fått stå alldeles för länge, och jag vill bygga upp styrkan i ryggen så mkt som möjligt utan mig, samt att sadeln jag har inte är optimal( ska till mustang i maj för att prova ut en ny)
barbacka rider jag emellanåt, det är bra både för honom och mig(fast kanske inte för ev ofödda barn :p)
jag hoppas på mkt hjälp från tränaren nu framöver, både med handfast hjälp, samt mer övningar att jobba med.
Visst tusan fastnar jag i samma övningar, försöker variera mig såmkt som möjligt men OJ vad lätt det är att fastna. Så kolla gärna om du har några roliga övningar, det vore jättesnällt samt roligt för min häst att få lite nytt att bita i :)

Jag rider mina medryttar pluttar 3-4 ggr i veckan bara så visar de ridpassen ;)

Fendi en stycke 4 åring som ägaren longerar/tömkör 1-2 ggr veckan.
Fredag: 30 min ut och skritta över stock och sten (dvs. RAKT ut i skogen) sen ca. 15 min arbete på åker.
Lördag: Markarbete på åker
Söndag: Ut och skritta över stock och sten i cirka 30 min sedan åker i 30 min (varierar lite beroende på hur duktig hon var på lördagen)
om jag rider en dag till samma vecka hoppar jag lite en av dagarna :)

Goldie, rids av ägaren 2-3 dagar i veckan.
Fredag: Ut och rida i skogen
Lördag: Dressyrarbete i paddock eller åker
Söndag: Hoppa eller dressyrarbete
Och blir den en dag till blir det rida ut eller dressyrpass :)

Jag har just satt igång med ridningen igen och hade mitt första pass för tränare i veckan. Av henne fick jag order om att två gånger i veckan rida igenom övningarna vi gjorde (takt, ställning, lösgjordhet). Så jag satte mig och funderade ut vad min häst behöver under en vecka för att fortsätta bygga muskler och kom fram till 2 pass på banan, 1 längre ridtur, 1 tömkörningspass och 1 dag där det står "löshoppning, skog & terrängslingan, tömkörning".

Nu blev det inte riktigt som jag ville denna veckan då hästen hoppar och studsar som en tokig och glömmer alla hjälper så passet på banan har jag flyttat framåt för min säkerhetsskull. Men jag sätter mig och tänker på vilka övningar jag vill göra, vilka som är roliga för hästen och vilka som är bra för hästen och delar sen upp dem på veckan utifrån min tid. Om det sen en dag ösregnar så kan jag byta mellan dagarna då skogs & terrängslingan ger oss rätt bra skydd från regnet :) Plus att jag har två vilodagar som jag kan leka och tumma lite på, hellre en arbetad lugn häst än en som fått sina vilodagar och knappt går att rida :rofl:

Du är inte ensam om att skriva en mer utförlig dagsboksanteckning. Här i lördags står det kortfattat "Casper (3år, nordsvensk) verkade drogad (lugn) vilket innebar att vi för första gången kunde hänga på honom och gå ett steg i taget utan att han exploderade och alla flög som flugor. Undra varför? Är det vanorna som lugnar honom? Ingen annan förändring i mat, rutiner och träningen har inte ändrats"

Fast jag borde sätta en lapp över måndag och tisdag där det står "hästarna blir galna och tokiga av att få gå ute varannan natt, 9h extra bete = laddade hästar". Och detta är i vår sämsta hage på hela gården... :rofl:

knapp

Hästen är visserligen förtidspensionerad och går därför ganska lätt men vi har fått upp en liten rutin iallafall.

Tömkör 1-2 dagar i veckan (Övergångar, samling, tramp, rakriktning)
Promenader avsuttet 2-4 dagar i veckan (Lite hjärngympa)
Lätta dressyrpass uppsuttet 1-2 dagar i veckan (Lösgörande)

"Målet" är att hålla honom någorlunda slank samt att tillfredsställa hans enorma arbetsvilja. På köpet så lär han och ägaren mig att tömköra.

Äh, trams! Det är väl upp till var och en. Har man mål att uppnå är det ju lämpligt att planera lite. Vill man bara luffa lite i skogen kanske det inte är lika viktigt. Fast jag tror att även skogsmullar kan må bra av ett träningsupplägg, alla har vi ju målbilder på ett eller annat sätt.

Jag har fortfarande inte kikat på nga övningar men ska återkomma med det :) Förstår om du tömkör mkt ifall sadeln inte passar, bra val! Som regel tycker jag att tömkörning är bara bra, jag reagerade bara på att du tömkörde lika mkt som du red, men nu förstår jag varför :laugh:

Som sagt, återkommer med lite övningar när jag funderat lite. Lycka till!

Hinner inte läsa alla svar just nu :crazy: Men ska göra under dagen hoppas jag :) Kul att så många har hittat hit!

Mvh JV

han hade små små gallor på knät (bak, hästar har bara knän bak..)
han har nu teddybjörnpäls där så jag har svårt att känna dom (man kan absolut inte se dom), men min equterapeft rek. detta. Arnika använder jag även på ryggen efter längre turer eller efter ett långt pass på ridbanan

sök på Arnika så hitta du massor med information, det gjorde jag innan jag köpte och idag ska jag iväg och inhandla andra flaskan :D

Jag tycker att det känns så "svårt" med arnika, just för att det ska vara så himla bra och funka si och så. Men det är ju värmande och en hästs ben ska kylas efter träning?

Förra veckan så blev min långa ridtur extra lång (tidsmässigt) för att grusvägen som jag beräknade till 3km mjukare grusväg inte alls var mjuk och jag fick skritta i 9km istället för att göra lite travintervaller. Efter det passet så kände jag att jag ville kyla lite och sen slänga på Arnika för återhämtning och för att musklerna inte skulle bli stela. Då fick jag idén att blanda ut min arnika med vatten (kylskåpskallt) och svampa på ben och upp till rumpan bak (inte länden-ryggen). Jag vågade faktiskt inte massera in på ryggen, men det kanske är i den situationen som Arnikan funkar bäst?

Förövrigt så är det trist, halvgrått väder och ingen blåst så om min lilla tokhäst inte förätit sig på gräs under natten och är överenergisk idag igen så kanske jag kan rida ett pass på banan :D Annars blir det nog en 8km-runda med travintervall och klättring :P

benen kyler jag alltid (spolar eller med kallt vatten uppblandat med cold gel och svamp) och lägger ibland på ett varmare omslag efteråt.
liniment blir antingen cold gel eller blue lotion (som är både kylande och värmande)

mot gallorna som sitter uppe vid knät tar jag arnika och även ibland ryggen som jag skrev :)

hoppas det inte blir trådkap här nu men TS ställde frågan från början så jag hoppas det är ok :)

Äh, trams! Det är väl upp till var och en. Har man mål att uppnå är det ju lämpligt att planera lite. Vill man bara luffa lite i skogen kanske det inte är lika viktigt. Fast jag tror att även skogsmullar kan må bra av ett träningsupplägg, alla har vi ju målbilder på ett eller annat sätt.

Jag har fortfarande inte kikat på nga övningar men ska återkomma med det :) Förstår om du tömkör mkt ifall sadeln inte passar, bra val! Som regel tycker jag att tömkörning är bara bra, jag reagerade bara på att du tömkörde lika mkt som du red, men nu förstår jag varför :laugh:

Som sagt, återkommer med lite övningar när jag funderat lite. Lycka till!

jag tycker ju att oavsett om man skogsmullar eller elittränar, så bör man ha ett upplägg av något slag, det handlar ju om att stärka hästen på alla vis, jag vill att min häst ska hålla många år, och sätter därför upp scheman samt mål som vi ska nå inom en inte alltför avlägsen framtid.
Vill bygga både muskler samt självförtroende hos min häst plus att vi självklart ska ha roligt :) men det har vi, nästan jämt ;)

ja pip till när du hittat lite skojiga övningar, jag håller koll på tråden så länge, kanske får många bra ideer under tiden :laugh:

Jag vet vad hästens knä sitter :D men jag kallar även "framknäna" för knän, korrekt eller inte.
Jo, jag har själv använt Arnikagel och jag har positiva erfarenheter av det men jag har aldrig haft det specifikt på gallor eller för att minska befintliga sådana.

Jag ska testa på pålle och se om jag märker ngn skillnad. Upplever du att det har hjälpt ngt? Hur länge har du använt det i det syftet? Min häst har ju rejäla gallor som syns tydligt men har man tur blir de ju mindre i alla fall.

Mvh JV

För min del är det helt ok att spåra ur lite kring sådant som ändå är träningsrelaterat. (Vilket jag tycker det är när det gäller vård av t.ex. muskler m.m.) Jag ställde ju frågan själv dessutom :D

Mvh Jate Volim

Jag kan inte göra annat än att hålla med. All ridning är enligt mig en påfrestning för hästen och vill man ha en hållbar häst så är en träningsplan ett mkt bra hjälpmedel :)

Mvh JV

jag fick rådet att massera in det 10 dagar i följd efter träning och sen i mer förebyggande syfte, nu masserar jag in det vartannan till vart tredje.
Är det behandling på benen så kan man lägga ett våtomslag och sen bandage, står oftast på flaskan :)

Jag blir knäpp på upplägg av träningar! Jag förstår inte hur jag ska hinna träna in uppgifterna från tränaren, klättra för att bygga muskler, skritta ut för att ha en aktiv vila, tömköra (för att lära oss och få det att funka) och longera med inspänning så hästens rygg ska komma igång. Det finns ju inte tid! Och om jag följer min tränares ordnationer går jag emot min sadelutprovare och veterinärs ordnationer om mer arbete från marken än uppsuttet.

Det känns lite som att jag måste tänka för mycket. 3-4 dagar med mig på ryggen, 3 dagar träning utan? Men han måste ju få vila? En skritttur på 30 min är hur eller hur ansträngande för hästens muskler och kan det då kallas en "aktiv vilodag"? Är det snällare för hästen att bli tränad från marken och där kommer till skott gällande form, arbete än att sitta på en ridbana med en ryttare..

eller är det högintensivt/lågintensivt-träningsupplägg som gäller? hur funkar hästar på sånt? Jag kan ju absolut säga att jag inte behöver rida hästen på en vilodag, för de rör sig verkligen i hagen med fält och kuperat och bus, men annars hinner ju inte jag ha en mystur med hästen.

Är det nu jag ska ringa tränaren och be om hjälp med att prioritera?

Jag hoppas verkligen inte att jag bröt tråden, jag bara kände att jag behövde få ur mig denna brist om tid.

Det låter spontant som att tränaren brinner mer för upplägget än du, och så ska det ju inte vara. Kanske siktar du för högt? Kan du nöja dig med att komma på en lägre nivå tävlingsmässigt, för att känna att du ska hinna med och tycka att det är roligt?

Jag själv är en person som helt enkelt inte kan hårdträna på det där sättet, det tycker jag inte är kul. Min balans ligger bra när jag får träna lagom intensivt några dagar i veckan, och någon dag bara lufsa. Dessutom måste hästen få en vilodag både för hästens och min skull, jag hinner helt enkelt inte rida varje dag om jag ska fortsätta ha ett bra liv med mina vänner, sambo etc.

Det enda min tränare har sagt är "två pass på banan med de uppgifter vi gjort idag". Så det är egentligen jag som inte kommer på hur jag ska prioritera alla pass. Jag har funderat under natten på att lägga upp en 2veckors-träning med pass för tränaren i slutet av varje period.

Och jag siktar inte på tävling alls ännu utan på att få upp muskler, kondition och ridbarhet så jag kan vara säker på att hästen orkar med ett 45minuterspass i alla gångarterna inklusive resan till och från ridhuset. Det är främst ryggen som måste komma igång och det är ju klättring, tömkörning, longering och löshoppning. fast tömkörning är svårt att jobba med då varken jag eller hästen kan precis hur man gör och min löshoppningsbana är full med betande får i nuläget. tömkörning ute i skogen skulle däremot gå bra

Han är en såndär mager arab utan överlinje, lögn att muskla :rofl:

Kanske skulle underlätta med att ha ett sånt schema som Wippos.

1-2 träning på bana, lösgörande
1-2 skritttur med eller utan travintervaller (+ stärkning av senor, ligament på hårda grusvägar/asfalt)
1-2 klättring
1-3 ryggmuskleratur (longering, tömkörning, löshoppning)

Jag vill ju kunna ge vilodagar också, uppsuttet skogspass - uppsuttet hårdpass - avsuttet ryggpass - vila? Eller blir det för mycket påfrestning, det är ju alltid avsuttet på gräs och kort men intensivt.. uppsuttet är ju inte mycket galopp och travarbete men avsuttet blir det ju mer trav/galopp och cavalletti.

Han känns ju väldigt fräsch i kropp och själ efter en träning för tränare (skritt och ställning, pyttelite trav och ställning) men jag skulle ju vilja få in galopparbete och med tanke på avsaknaden av galopparbete för tränare blir det väl inte sååå hårt med ett longeringspass efteråt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
764
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Om tråden ligger fel får moderatorn gärna flytta den. När jag var ute på promenad idag var det en tanke som slog mig. Nämligen, finns...
2
Svar
35
· Visningar
3 916
Senast: LitetÄpple
·
Islandshäst Hur ska man tänka när man planerar och lägger upp träningen? Jag har aldrig planerat i förväg, mer än hur ofta jag ska rida. Utan jag...
Svar
19
· Visningar
1 600
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama