Träningsupplägg/Träningsschema!

Sv: Träningsupplägg/Träningsschema!

Jag tycker absolut att du ska tala med din tränare så att han/hon och du är på samma nivå och arbetar emot samma mål. Det låter lite som att ni har tappat bort varandra.

Vets. ordination ska alltid följas och enilgt mig ska hästar vila en dag/vecka om de har goda förutsättningar för utevistelse vilket ju din verkar ha.

En annan reflektion är ifall du inte kan skritta hästen för hand en timme som aktiv vilodag?

Generellt kan man säga att lågintensiv träning (långa skrittpass osv) stärker senor, leder och ligament samt bränner fett.

Högintensiv träning påverkar mer muskler och kondition. Jag tycker att alla hästar ska tränas både hög- och lågintensivt men vilket förhållande mellan dessa som passar din häst vågar jag inte svara på. Det låter ju som att din häst har varit skadad och då är det som sagt viktigt att lyssna på vad vet. säger, då vill inte jag lägga mig i också :crazy: Men som sagt, mkt vettigt att ha en ordentlig dialog med din tränare så att han/hon vet vart du står, vets. utlåtande m.m.

Mvh JV (Uppdatera gärna med hur det går och hur ert upplägg ändras.)

Senast ändrad:

Han fick förstoppningskolik med komplikationer, sår i matstrupen av slangning och fick bara äta gröt i en månad (december). Jag köpte honom när han blivit friskförklarad = dvs fallit ur som tusan och gått ner som tusan i vikt. Ett impulsivt köp i en extrem situation, men blir man kär så blir man kär! Det vet. har sagt är helt enkelt att jobba upp musklerna från marken för att jag inte ska sitta och belasta ryggen för mycket.

Tack för att du sa det om bränner fett vs bygger muskler. För jag vill ju inte att han ska bränna något fett alls :P Det är arbeta med ryggen och utbildas som är målet, men jag ska försöka prata med tränaren om detta i lugn och ro nästa gång.

Det är ju min syrra som är tränaren förövrigt, skitduktig och vi jobbar på i ett bra team och har alltid gjort. Men jag har mer tålamod och kan sitta och vägra vissa övningar för hästens skull medan min syrra(tränare) vill se vad hästen går för. Det är balans hela tiden men en balans som är värd att tvista om ibland då vi är så perfekt team när balansen funkar. Och jag med mina tusen frågor går henne lite på nerverna ibland :P

Senast ändrad:

om jag ska utvärdera den träning jag gjort under 3 månader med resultaten jag fått skulle det bli såhär:

träning:
januari, vecka 1+2
promenad för hand,
uppsuttet 2ggr i veckan, 10 min uppsuttet från stallet, 10 min avsuttet tillbaka till stallet

vecka 3
introduktion till tömkörning, rakt spår, grusväg 1-2 ggr cirka 1km
promenad för hand,
uppsuttet 2 ggr, 20 + 20 min

februari, vecka 1
tömkörning, rakt spår, 1-2 ggr, cirka 1-2 km
uppsuttet skritt 20 + 20
uppsuttet 20 + 1 travintervall, 20 avsuttet hem

och med den stadiga utvecklingen har det nu utvecklas till ett bra schema med skrittturer, löshoppning, tömkörning på volt/ridbana (ej extrembra arbete pga utbildningsnivån) mer travintervaller och en längre skrittrunda i mer kuperad terräng ca 1½ h. Träning på bana för tränare är nyss inlagt i schemat.

Och det har inte hänt så mycket varken i hull eller i muskler. Men hästen har börjat gå framåt med mer tillit till ryttaren och börjat sänka huvudet. Så då tänker jag på detta med högintensiv träning. Jag kanske ska minska ner lågintensiva pass och öka upp högintensiva? Jag borde kanske försöka undvika att bränna fett och försöka använda energin/fettet till att bygga muskler?

typ: vila (aktiv eller i hage), högintensiv, lågintensiv, högintensiv, vila (aktiv eller i hage), högintensiv, lågintensiv, högintensiv, vila (aktiv eller i hage).

Och sen utvärdera det och se.. Fast jag ska ringa både min tränare och veterinär och höra med dem vad de tror. Men jag känner att jag vill "spara på fettet" :rofl:

Jag hoppas inte mina tänka-högt-inlägg kapar tråd osvosv, men det är ju ändå schema och upplägg :P Även om de kanske är lite för överanalyserande :P

Jag tycker att det låter som en vettig tankegång. Det är ju absolut värt att testa i alla fall. Så länge du inte pressar hästen till sista svettdroppen så kan det ju inte hända så mkt :D Det jag brukar vara noga med är dock att aldrig låta hästen vila dagen efter ett hårt pass. Rider alltid ett lågintensivt pass eller lätt jogging en kort stund dagen efter för att "rensa ur" slaggprodukter ur musklerna och undvika träningsvärk.

Lycka till!

Ju mer man lär sig, ju svårare är det! Jag har helt glömt bort att det blir slaggprodukter också! Men minskar inte slaggprodukterna av en lång avskrittning i bra tempo (2-3 km) utan ryttare på ryggen?

Som idag red jag min 1-1½timmes runda med varierad terräng och två travintervaller. Uträknat ungefär i km blir det 3km uppvärmning i skritt, 3km trav, 3 km avskrittning utan ryttare och det är ett hårt men lågintensivt pass för lilla hästen nu när han fattat att man inte går med nosen i vädret..

Jag tror nog att det får bli en promenad imorgon, tre dagar med mig på ryggen varav två hårda/längre pass känns för mycket. Jag kanske ska ta på mig löparskorna så får han springa bort sina sista slaggprodukter! :idea:

Förresten angående Arnika så kylde jag ner Elmers (pållen) ben och gick in och åt. När jag kom ut sen så var han gallig/svullen bak så jag smetade på Arnika. Och bannemej, det minskade nästan synligt på bara en timma!

Jo, fast mig veterligen så kan man inte driva ur slaggprodukterna omedelbart efter träning, men en bra avskrittning är alltid bra :) Däremot kan du absolut skritta honom vid hand dagen efter mellan 30-60 min och lösa det den vägen :) Joggar ni dessutom en bit får ju du lite träning också ;)
Om han är snäll att tömköra ute så är ju även det ett alternativ.

Härligt att du har bra erfarenheter av arnika på gallor. Överväger faktiskt att massera in det vid hasorna på valacken och se vad som händer :)

Mvh JV

Det blåser lite för mycket för att tömköra annars har jag haft de i åtanke. Men en sak är säker, han är inte trött idag inte! Jag har nog aldrig sett en häst som stegrat sig ur en rullning :rofl:

Jag kanske ska se om det går att cykla med häst? Det vore ju perfekt motion :D

Min häst hade du då inte velat cykla med i alla fall :crazy: :rofl:Låter ganska farligt måste jag säga, men visst, jag vet folk som har cyklat med sina hästar. Även en känd avelshingst (ponny) så det förekommer ju :D

Mvh JV

Jag tänkte ju försöka köra in honom när jag ändå försöker hitta hans form och lugn i tömkörningen så vem vet, han kanske tycker att det är helt okey med en cykel bredvid sig. Men frågan är vart, nu har vi mött älg 100m från stallet varje gång vi varit ute och han tvärstannar, hur skulle det se ut om jag cyklade? :rofl:

Men aldrig att jag ens tänker tanken att cykla med vår nordsvenska unghäst, han skulle ju få både panik och lyckas dra iväg utan att jag har nått att säga till om :crazy:

hahaha, det är precis det som skulle hända om jag cyklade med nordsvensken! problemet med att cykla med min lilla Elmer är att när han blir rädd så hoppar han till och placerar sina framben extremt brett och stannar där tills faran är över. Vad händer då om han placerar frambenet på cykelhjulet? :rofl:

Då kommer du att lära dig flyga :angel:
Har du allvarligt planer på att köra in pållen? Avundsjuk jag blir i så fall. Jag hade också velat köra :mad:

Ingen bra idé med mina tyvärr men det hade varit ett kanonbra komplement till träningen under ryttare.

Mvh JV

Jag har tänkt lite på att vår unghäst ska köras in men han är så extremt svår att ha att göra med, det har tagit oss 3 månader att bara få hänga på honom utan att han blir "nervös" och vill fly. Och att han är mer bakskygg än Elmer.

Så jag tänker att om jag lär Elmer och mig hur man kör in så vet jag lite mer hur jag ska göra när vi kör in unghästen på bästa vis. Sen att vi tar hjälp är en självklarhet men det är ju det dagliga reflexsäkerhetstänket som känns viktigast. Och hellre en arab som aldrig vågar bli fastspänd för vagn än en nordsvensk brukshäst som är livrädd för vagn.

Jag ska när vädret passar prova att sätta dit en orange vägpinne på selen för att se hur Elmer reagerar på det, får han panik så får jag tänka om men än så länge visar han bara upp bra sidor.

Fast det gäller att hitta dagarna då han är mer lat/lugn än överenergisk/nervös för då går inget som det ska :P

Åh, vilken bra tråd :D Många bra saker att tänka på.
Min häst behöver bygga muskler, men han har väldigt svårt för att lägga på sig och så. Jag ska se över hans foderstat.
Han behöver få en rundare rumpa, den är ganska kantig. Men det som ser värst ut på honom det är på halsen, han är jätte insjunken där! Dom senaste veckorna har jag ridit mycket dressyr och jag väntar spänt på resultat, haha, men det händer inte mycket...
Han går ganska lågt med huvudet när jag rider dressyr/markarbete, borde jag "plocka upp honom"? Det kanske sätter muskler på andra ställen, eller? :P

Ja, man får ju anpassa arbetet efter hästen samt väder och vind :)
Du har inte funderat på att lämna iväg nordisen på inkörning hos proffs? Finns travtränare som är duktiga och gör detta på heltid som inte tar så mkt. Du gör ju som du vill såklart men med proffshjälp går det lite fortare och man själv kan känna sig mindre osäker när man själv börjar köra dem eftersom man kan börja köra under uppsikt av ett proffs :D

Lycka till hur du än väljer att göra :)

Jag har läst ditt inlägg men ska iväg nu, återkommer med svar så snart jag kan :)

Mvh JV

Jo, vi har tänkt tanken ibland men sen har vi ju tiden på vår sida. Han verkar också ha lugnat sig otroligt mycket när han fick en äldre herre att gå med och inte 2årig hingst med dåligt uppförande i det stora hela.

På honom håller vi på med inridningen nu, mamma börjar bli tokig av att inte få rida på sin lilla lurv. Inkörningen får komma när han växt till sig i huvudet lite till, kan hända att sakerna faller på plats då och allt inte är lika läskigt/en chans att få busa till det. Men sen har vi ju somsagt syrran, min tränare, som kan hjälpa till där också.

Det viktigaste är kanske inte formen utan att han kommer igång med rumpan.

Hur har du lagt upp träning och så innan?

Jag tycker att det är svårt att spika exakt vad man ska göra varje dag. Jag brukar dock ha en ungefärlig plan i huvudet, vecka för vecka, som beror på jobb/skola etc och som kan ändras ifall ngt oförutsett händer.

Jag tränar dressyr varannan vecka och däremellan går dressyrpassen ut på att träna på "läxan". Försöker rida tre dagar dressyr och tre dagar ute varje vecka. Den sjunde dagen blir det tömkörning/skrittur/vila. När jag rider ut försöker jag få in minst ett rejält konditionspass med mycket galopp i veckan. En av dagarna klättrar jag. Ngn gång i månaden lägger jag in ett gymnastikhoppningspass också.

Och jag tillhör dem som skriver långa noveller i träningsdagboken....:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
764
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Om tråden ligger fel får moderatorn gärna flytta den. När jag var ute på promenad idag var det en tanke som slog mig. Nämligen, finns...
2
Svar
35
· Visningar
3 916
Senast: LitetÄpple
·
Islandshäst Hur ska man tänka när man planerar och lägger upp träningen? Jag har aldrig planerat i förväg, mer än hur ofta jag ska rida. Utan jag...
Svar
19
· Visningar
1 600
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama