Träningsupplägg/Träningsschema!

Sv: Träningsupplägg/Träningsschema!

Lite märkligt är det ju men ibland måste man få drömma och tänka..

Det är ju för jobbigt när passen inte går som man tänkt sig! Jag skulle tömköra lite idag istället för att checka av vad vi minns från träningen i måndags, så Elmer får vila ben och muskler. Men njae, han stod mest på bakbenen och blev förvirrad av minste lilla grej jag gjorde :grin: Han är omöjlig när den sidan kommer fram, tack och lov är det max 10gr på 4-5 månader som det hänt. Så då fick det bli mer miljöträning och ett till försök till att longera över cavalletti. Galenpannan blev förvirrad/rädd/chockad när han fattade att han hade sprungit över bommarna och bockade, slirade lite i gräset och bockade igen. Tack och lov att jag inte satt på och skulle checka av träningen, det skulle gått åt pipsvängen.

Så imorgon blir det galopp eller övergångar skritt-trav, allt beroende på hur han känns efter en natt ute i hagen med polarn.

Jag har en liten whiteboard-tavla på kylskåpet hemma där två veckor framöver står uppskrivna, sedan för jag in tävlingar och träningar för de hästar som för tillfället rids (2-4 st, varierar i perioder). Från det lägger jag sedan in pass för ca en vecka framåt så det passar hur jag jobbar osv. Om jag är upptagen någon dag så lägger jag ju in så alla får vila just den dagen. Där kan även mamma skriva in om hon vill rida någon dag och vad (hon jobbar borta på veckorna och är bara i stallet hemma på helgerna för tillfället).

För ingen träningsdagbok men försöker få ihop ett varierat schema, de som går fullt brukar iaf få en vilodag, uteritt, hoppning, dressyr och tömkörning/longering varje vecka.

Det var ju riktigt bra! Åh, min plan för min framtida bostad (där jag förstås har plats för både fler garderober och för min egen kontorshörna), är att ha en sådan tavla. Smart! Snabbt att sudda och ändra och använda om igen.

Min häst är under igångsättning efeter skada o jag tar det därför lite lugnt men ungefär så här ser min vecka ut.

Mån: Dressyr träning för instruktör.
Tis: Skogen, ser till så att hon sträcker ut lite efter gårdagen.
Ons: Vila
Tors: Vila
Fre: Skritta
Lör: Träna på det vi gjorde på dressyrträningen i skogen.
Sön: Bara ut o ha kul i skogen ev. träna lite mer på ngt i dressyren.

Delvis KL

Kul att det tillkommit inlägg i tråden :) Jag ska läsa samtliga så snart jag får tid. För egen del har jag nu tre hästar igång men den ena är under igångsättning efter en skada och trampade av sig en sko igår så ny vila tills hovis har varit här.

Träningsschemat blir lite annorlunda när man jobbar 100 %, rider tre hästar och dessutom har sambo, hund och vänner att ägna uppmärksamhet. Men två hästar/dag rids ungefär.

Mvh JV

Men hur hinner du det?? Jag känner ibland att jag har svårt att hinna med en häst, inte med själva ridningen men med skötsel och pyssel. Går du upp tidigt och går och lägger dig sent, eller är du himla effektiv? :)

Jag är helt slut :crazy:

Jag stiger upp kl 06.00 och jobbar till 16.00. (Om jag jobbar dag.) Stallet och jobbet ligger mkt nära så jag är där i princip samtidigt som jag slutar. Väl där är det ridning och rykt, kraftfoder, vatten och ev. dusch. Två hästar/dag hinner jag med när jag jobbar. Jag har hästarna hos mamma som även är hästkunnig så hon hjälper till med mkt skötsel och i perioder rider hon även ca 4-5 pass per vecka vilket underlättar jättemkt.

Lädervård och annat viktigt men "sekundärt" får jag ägna mig åt på lediga dagar :D

Men visst sen är jag hemma runt åtta på kvällen och ska då hinna med middag och umgänge med sambon + kvällspromenad med hunden. Sedan är man rätt trött!

Mvh JV

Ja jisses jag förstår att du är slut :o

Det gäller nog att vara målmedveten och verkligen brinna för det man gör, gissar jag. Jag är alldeles för spontan i mitt hästeri, typ "Åh vi tar den långa rundan ändå idag", för att jag skulle kunna orka med två hästar om dagen. Plus att jag måste göra andra saker på kvällarna ibland för att inte kräkas hästhår :D. Imponerande!

Väldigt intressant tråd ! :D Älskar att läsa hur folk har lagt upp sina träningsscheman och om dom skriver träningsdagbok elr inte. :D Vilket jag gör. ;) Själv är jag delfodervärd och rider endast 4ggr i veckan. Men innan veckan börjar så pratar jag och ägaren ihop oss så att vi kan göra ett bra träningsprogram. ;) Varje vecka så får ponnyn en vilodag, och det är aldrig en av mina dagar. Så ägaren rider två ggr i veckan, antingen en hopp och en dressyr, elr en hopp och en uteritt. ;) Såhär ser våra dagar ut:
Måndag: Jag
Tisdag: Jag
Onsdag: Ägaren
Torsdag: Jag
Fredag: Ägaren
Lördag: Jag
Söndag: Vilodag

Oftast så är söndag ponnyns vilodag.
Vi har också en dag i veckan då vi tar det lite lugnare...lugn uteritt barbacka elr promenad i träns.
Vi planerar månad för månad för att ge ponnyn den bästa träningen. :)
Vårt schema är inte lika varje vecka utan i schemat ingår två veckor. Svårt att förklara. ^^) Se nedan dom kommande 4 veckornas träning:

V. 29
Mån: Markarbete/Hopp
Tis: Uteritt
Ons: Ägaren rider Dressyr
Tor: Balansträning/Uteritt (mindre jobbigt ridpass)
Fre: Ägaren Hoppar
Lör: Dressyr
Sön: Vilodag

V. 30
Mån: Uteritt
Tis: Dressyr
Ons: Ägaren hoppar
Tor: Markarbete
Fre: Ägaren rider ut på en "enklare" tur, alltså det mindre jobbiga ridpasset
Lör: Hoppning
Sön: Vilodag

Och så blir V.31 likadan som 29 och V. 32 som 30.
Hoppas att ni förstår. ^^)
Vid tävling blir det förstårs lite annorlunda.

Senast ändrad av en moderator:

KL:
Jag har (lite för) mycket att göra med familj och djur, därför har jag lagt upp vår träning som så att jag rider varannan dag. Rent teoretiskt borde häst bygga bra muskler av varannan dag-ridning, eller tänker jag fel?

Nej, det tror jag inte att du gör. Musklerna måste ju få vila också. Vi hade ett sto som tränades på det viset då det passade henne bäst. Däremot är det stor risk för att musklerna blir stela och hästen får träningsvärk när de står helt stilla dagen efter ett hårt pass. Musklerna mår bra av att jobbas lätt dagen efter så att slaggprodukter rensas ut och musklerna mjukas upp.

Mvh JV

Nu tänker jag hoppa in och uppdatera mitt svar :)

Min veckoplanering är följande:
1 dressyrpass/markarbete
1 hopp-pass
1 lång ridtur i avslappnad men allvarlig form
1 skritt-tur
1 longering, tömkörning, löshoppning

det blir 2 vilodagar i veckan som jag kan placera ut beroende på väder, vind och tid.

Och vissa veckor behöver jag åka till tränaren för att hoppa i ridhus med den vanliga uppsättningen hinder, så det har jag nedskrivet tillsammans med datumet för hopptävlingsdebuten så jag har en överblick. Jag har även en lathund för mina träningar på hemmaplan så jag vet vad jag ska träna på om jag inte kommer på något specifikt, på det viset slipper jag vara omotiverad.

Och så har jag min bok som ligger uppe i sängen för att notera förändring och utveckling. Som att min häst har fått en mycket mer musklad hals och att det har tagit ett halvår. Att han får en bubbla eller svullnad kring manken när sadeln börjar bli för trång. Sånt som kan vara värt att veta om. Boken är rätt så ny eftersom jag fått för mig att jag ska kunna minnas allt men inte har lyckats :d

Hej jag tror det viktigaste ar att gora lite omvaxlande saker. Vi kopte en ponny till dottern forra aret och vi har delad verdnad av denna dressyr ponny. vi longerar hoppar- rider ut etc. och mkt fart. Fast allt beror pa hasten anda. hur mar den? Var ponny hade tex inga skor - mne en dag sa hopp tranaren till at vi borde satta skor pa. Vilken skillnad_ hasten borjade rora sig ordentligt. Lyssna pa ditt djur. Han kan vagleda en del i traningen. Lycka till G:bump:

Nu har jag inte läst hela tråden såå, har lite överseende med mej(:

Ibland finns det ju vissa dagar där allt går skit och då är man kanske inte så speciellt sugen på att rida ett stenhårt dressyrpass.

Så jag har lagt upp det såhär, på en vecka ska jag ha ridit;
* två dressyrpass
* en klättringsdag
* en hoppträning f. tränare
* en skrittdag
* och två uteritter.

Sedan anpassas det vilka dager efter mitt och pållens humör.

Jag har dels ett års-träningsschema, där målen för året/åren är uppstaplade.
Sedan delas det in i träningsscheman för ca en månad åt gången, där varje vecka/månad får ett mål, beroende på hur "stort" målet är.
Exempel. Upplägg för blivande körhästar år 1 till 3. Helt ohanterade vid starten(de är då 6-7 månader gamla):

År 1
0-1 år

• Allmän hantering
Mål december -09
• Lyfta hovar
• Borsta överallt
• Leda i grimma
År 2
1-2 år

• Allmän hantering
• Sommarbete
• Vänja vid träns
• Vänja vid sele
• Promenader i grimma och träns
• ev. påbörja tömkörning
Mål sommaren innan betet
• Gå korta promenader i grimma
• Tåla beröring överallt med hand/borste/plastpåse
Mål december
• Gå promenader i sele och träns
År 3
2-3 år

• Tömkörning
• Sommarbete
• Inkörning
• Ev. löshoppning
• Ev. hingstvisning
Mål innan betet.
• Befästa tömkörningen
• Ev. satt i vagn
Mål december
• Satt i vagn
• Ev. löshoppad 3-4 ggr

Det här schemat bryts sen ner i delar och planeras ut per månad/vecka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
764
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Om tråden ligger fel får moderatorn gärna flytta den. När jag var ute på promenad idag var det en tanke som slog mig. Nämligen, finns...
2
Svar
35
· Visningar
3 916
Senast: LitetÄpple
·
Islandshäst Hur ska man tänka när man planerar och lägger upp träningen? Jag har aldrig planerat i förväg, mer än hur ofta jag ska rida. Utan jag...
Svar
19
· Visningar
1 600
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama