Träningsupplägg/Träningsschema!

Sv: Träningsupplägg/Träningsschema!

Okej. Tidigare har jag inte ridit såhär mycket dressyr, jag har mest klättrat i backar och bara ridit ut, och då har det inte varit så mkt galopp för han har hållt på och busat så mycket när jag har ridit :d Så det har liksom varit fokus på att han ska skärpa sig och vara lugn, och då har jag inte tänkt på vilken form han har gått i.
Så det har blivit stor skillnad på hur jag rider honom dom senaste månaderna i allafall :)

Som du kanske har läst så har jag haft extremt mycket tankar kring träning/övningar. Och min häst, om jag inte redan har sagt det i den andra tråden, behöver muskler före kondition. Utöver det så tror jag att han är överrörlig vilket kräver ännu mer muskler för att förebygga skada.

Så jag har utgått ifrån: Kan jag rida honom såpass bra att 10-20 min på banan är rent muskelbyggande för rygg och rumpa? Nej, för min lilla häst är för dåligt utbildad. Så då har jag undersökt hur väl vi fungerar i tömkörningen men också där upptäckt att han behöver utbildas innan han kan jobba tillräckligt hårt i 10 min. Mitt sista val är att longera med inspänning över bommar, då kommer ryggen igång och min häst slipper min tyngd på sin omusklade rygg. Så nu hoppas jag på att han gillar inspänningen så jag kan styrketräna honom på det viset minst en gång i veckan (eller per 5dagars-episod).

Mindre skrittturer, mer styrketräning och vissa pass på banan. Nu verkar min häst fatta så fort att jag tror inte att jag behöver rida på banan för att rida in läxan från tränaren hela tiden och det ger mig bara mer flexibilitet i mitt lilla schema.

Jag kom just på att mitt träningsschema är rätt uppdelat i mål, tömkörningen har jag två mål med vilket är att få ordning på formen och kunna träna dressyr från marken och att köra in min häst (miljöträning ju!). Tömkörningen skulle jag också vilja ersätta longeringen med framöver.

Men allting sluts ihop i att kanske, kanske ha en musklad, utbildad och klar häst så jag kan starta en lätt hoppklass i höst. Eller en lätt dressyrklass om det visar sig att han inte är så haj på hoppning som förra ägaren fick det att låta.

Jag är också i fullblodstråden och han intyga dampet som utbröt som sagt, från de som inte hade en plan och ett upplägg med sin ridning . Det var ingen mening tydligen att ha ett upplägg för vi var ändå bara hobbyryttare :angel:

KL
Jag har både ett upplägg och en plan med min ridning och har alltid haft, utan det skulle jag helt tappa motivationen och inte rida alls faktiskt!
Jag ser över kommande vecka/veckor utifrån vart vi befinner oss, och lägger upp hur jag ska rida eller träna. Jag rider för tränare en gång i veckan, så upplägget ramas in runt det. jag behåller det generella upplägget jag lagt upp, men kan möblera om i schemat utifrån vad som händer i ridningen/träningen. Tror det är lika illa att ha ett totalt statiskt schema, tex att "tisdag nästa vecka SKA jag trimma", som att inte ha ett upplägg alls. Man måste kunna ändra utifrån det som sker och händer. Jag försöker också att rida igenom hästen efter det att jag ridit för tränaren, dagen efter eller möjligtvis en dag senare, max. Misstaget många gör tycker jag är att de rider för tränare och sen får hästen vila dagen efter. Man missar jättemycket i fråga om att kunna plocka upp bitar ur träningen, och repetera känslan osv, om man bara skiter i det när träningspasset är avklarat.

Jag är också noga med i mitt upplägg att varva intensitet och upplägg över veckan. rider aldrig dressyr mer än 2 dagar på raken, utan att bryta av med ett pass ute, eller ett tömkörningspass osv. När jag tömkör är det rent dressyrarbete på töm som gäller.

Jag skriver träningsdagbok för att ha en överblick, alltid.

Ja, det är ju lite svårt att säga när jag inte vet hur pass mycket utbildad din häst är. Om jag inte minns fel rider du dressyr för tränare regelbundet? Be henne/honom om tips på muskelbyggande övningar som är passande för just er utbildningsnivå.

Generellt så bygger man mycket muskler av klättring, övergångar och galoppfattningar samt cavalettiövningar. Sådant kan alla göra oavsett utbildningsnivå, se till att variera träningen bara. Sedan tror jag efter att ha läst din tråd på foder att träningen kommer att ge mer resultat när hästen får tillräckligt med energi och protein för att tillgodogöra sig träningen. Glöm inte att kroppen behöver vila regelbundet bara, det är då musklerna faktiskt byggs upp.

Lycka till!

Nä, för hobbyryttare bryr sig ju inte så mkt om att hästarna blir halta av dålig träning Och mål kan man ju inte ha några om man inte rider GP ;)
Jag skulle inte heller kunna rida utan mål och planering, motivationen skulle sina på mindre än en månad. Nu har jag iofs tävlingsambitioner men eftersom jag ridit unghäst länge så har jag inte tävlat på länge men mål och träningsplanering har jag ju ändå.

Absolut måste man ha ett flexibelt schema, annars blir det ju tvång istället. Jag KAN inte träna på våra jobbigaste svårigheter samma dag som jag fått punka på bilen, varit hos vetten med hunden, har skitmkt att plugga till provet imorgon, ska jobba på kvällen och just fått någon kul räkning på flera tusen ;) Då är det ju som bäddat för ett misslyckande. Bättre att göra något annat den dagen och trimma för fullt när man har strålande solsken och är ledig :D Mina hästar vilar aldrig dagen efter träning. Dels för att jag, som du skriver, inte vill kasta träningen i sophinken så fort den är avklarad och dels för hästens skull. Optimalt är ett lätt lösgörande pass på banan där jag försöker träna på det vi gjorde på träningen och sedan en skrittrunda ute efteråt. Senare i veckan försöker jag ta upp träningspasset igen eller åtminstone delar av det.

KL

Agent Orange: Det låter som ett bra upplägg tycker jag :) Se till att variera intensiteten på passen bara. Vad brukar era läxor bestå av? Försök att få en bra övning för travarbete och en övning för galopparbete så har ni lite mer att variera mellan.

Mvh JV

*kl*

en fråga generellt, hur brukar ni göra dagen efter tävling då? jag har just tävlat min häst för första gången, vilket gick jättebra, och tänkte mest ut och promenera såhär dagen efter. jag har skrivit ner tankar om vad det var som gick bra och mindre bra, och tänkte träna på det här i veckan som kommer. men hur gör ni med upplägg efter tävlingar?

Just nu tävlar jag inte eftersom hästarna inte har varit redo (unghästar) men debuten är på gång snart :D

Jag brukar skritta en långrunda dagen efter tävling. Ett alternativ är att skritta dem vid hand om man vill avlasta ryggen. Dagen efter igen får de vila. Sedan ett lugnt dressyrpass innan träningen kommer igång som vanligt igen. Jag tävlar dressyr.

Vad tävlar du i för disciplin?

Travarna fick ju vila väldigt länge efter sina lopp men det är ju en helt annan påfrestning. För distans gäller samma sak, ca 10-14 dagars vila efter tävling åtminstone om det rör sig om en lite högre nivå.

Mvh JV

Jag är ju bara medryttaren men vi har en tvåveckorsintervallsträningsschema. *pust*
Det ser ut som följande för att det ska vara varierande för både mig och ägaren.

Jämna veckor
Måndag: Kondition
Tisdag: Uteritt
Onsdag: Longer/tömköra
Torsdag: Markarbete
Fredag: Vila
Lördag: Markarbete
Söndag: Uteritt

Ojämna veckor
Måndag: Uteritt
Tisdag: Longera/tömköra
Onsdag: Markarbete
Torsdag: Kondition
Lördag: Uteritt
Söndag: Markarbete

ny sadel inhandlad idag!:laugh:
så nu ska ett av tömkörningspassen bytas ut mot ett dressyrpass, tjohooo!

Med min dressyrhäst brukar jag rida veckan innan tävling:

M:Kondition
T:
O: Dressyr
T: Klättra
F: Dressyr
L: Dressyr
S: Tävling

Om det är två veckor emellan blir det annan dressyrträning, liksom inte programdelar utan mer styrke-träning i dressyr, mage och rygg. Också ut mer, klättra och hoppa lite terränghinder, låta henne sträcka ut. Men generellt blir det mycket tid på dressyrbanan, beror lite på vilket stadie man är på såklart.

Min treåring har nu gått ca:
3 dagar banan
3 dagar ute (backe, galoppera, stock&sten)
1 dag vila
Och om två dagar blir det treårstest (dock inte mycket löshoppning det sista då han hoppar ut).

Allevo: Du skulle spela alfapet du :D Långa ord är din grej! Det måste vara svårt att pussla ihop ett träningsschema när man är två ryttare men ni verkar ju ha fått till ngt som passar för både er och hästen.

bambam: Grattis! Vad blev det för sadel?

MinAthos: Jag tycker att det låter mkt att rida 6 dagar/vecka på en treåring. Hur långa pass rider du? Hur länge ska pålle få vila efter 3-års?
En till fråga eftersom jag är nyfiken i en strut: Vad är det för stam? Vart och när ska du visa?

Mvh JV

Det blev en jeffries elite flatback, vansinnigt skön för både häst och matte :D
jag kommer åt honom superbra samtidigt som jag sitter som en smäck.
Supernöjd!

Jate Volim: Jag rider honom sex dagar i veckan då jag bara haft honom i 6 veckor innan treårstesterna och han inte blivit riden så mycket innan. Men det är mycket skritt och ganska korta pass, men jag vill rida honom bara för att han ska stimuleras. Han ska få sommarbete efter, men jag har inte bestämt hur länge ännu, ca 6 veckor skulle jag tro.

Okej! Jag förstod det som att du red honom så hela tiden. (Var det en han?:D) En kort period är ju en annan sak. Jag hade dock personligen gett mer betesvila än 6 veckor men det är ju jag det :D Lycka till på treårstestet!

Bambam: Grattis till en skön sadel :D

Då jag ev. kommer skaffa foderhäst, så kmr mitt o pållens schema se ut såhär :-)

Måndag: Ev. Hoppträning, men annars blir det markarbete :-)
Tisdag: Medryttare, dressyr eller uteritt.
Onsdag: Barbacka ridning.
Torsdag: Lektions ridning.
Fredag: Medryttare, dressyr eller uteritt.
Lördag: Medryttare, dressyr eller uteritt.
Söndag: Uteritt eller dressyr (beroende på vad medryttaren ridit ;-)

Om ni undrar varför jag kmr ha medryttare så mkt, så är det för att hyran är SÅÅÅÅÅ dyr!

Vi tävlar i westerngrenarna trail och western riding, på ganska låg nivå, så det är verkligen ingen fysisk utmaning med ridningen utan det är väl snarare att det är en lång dag och att hon spänner sig en del i transporten. Men vi gjorde så att jag ledde henne på en promenad, och sen red vi ut en längre vända dagen efter det. Jag tror det blev rätt bra, hon kändes fräsch i alla fall.

Nu måste jag bara höja tempot igen och börja träna lite allvar igen, även om det är lite tråkigt när vädret mer lockar till långa sköna avslappnade turer i skogen... ;)

Så här ser det normalt ut för oss.
Hästen är ett 6 år gammalt hbl sto, tävlas inte. Målet är LB dressyr och 90 cm lokal till hösten.
Rider ca 4 dagar sen vila och på vilodagen tar vi en kort promenad och betar. :)

Jämna veckor:
Måndag: Dressyr
Tisdag: Uteritt
Onsdag: Intervallträning (eller klättring)
Torsdag: Uteritt - (skritt ev. trav)
Lördag: Dressyr
Söndag: Hoppa

Ojämna veckor:
Måndag: Tömkörning
Tisdag: Vila
Onsdag: Dressyr
Torsdag: Uteritt - Hoppa
Fredag: Uteritt
Lördag: Dressyr
Söndag: Vila

Ändras och efter väder och dagsform, detta är dock grunden jag utgår från.

Jag tycker verkligen om mitt schema med högintensiv, lågintensiv, högintensiv, vila. Det smyger kanske in lite mer vilodagar mellan högintensivpassen ibland men det känns som att det passar min häst rätt bra. Han har verkligen varit stabil i sin mängd uppsamlad energi senaste veckan/veckorna. Nu har jag fått checka av galoppen för tränare med så nu ska det in i träningspassen också, jag får smygrida på våra åkrar när pappa inte är hemma och kan skälla på mig ;) Haha, han lägger verkligen all vikt på bakbenen och skjuter iväg som en kanon uppåt-framåt i galoppfattningen att man tror att hästen ska hoppa iväg och man som ryttare ska hänga kvar i luften bakom XD

Så då får det bli högintensiva pass = träning på bana, galopp, tempoväxlingar/övergångar, lågintensiva pass = tömkörning i skogen (han har fattat att man kan gå i form under tömkörningen!), skrittturer på längre tygel osv. Vi har så väldigt med kuperad terräng att det känns konstigt att lägga in klätterpass när det är backar, stora som små, överallt.

Nu får vi bara hoppas på att han lägger på sig lite mer av gräset och bygger sina muskler för om utvecklingen fortsätter i denna farten är det verkligen möjligt att vi hinner ut på en tävling i höst! Hoppas hoppas!

Då jag ev. kommer skaffa foderhäst, så kmr mitt o pållens schema se ut såhär :-)

Måndag: Ev. Hoppträning, men annars blir det markarbete :-)
Tisdag: Medryttare, dressyr eller uteritt.
Onsdag: Barbacka ridning.
Torsdag: Lektions ridning.
Fredag: Medryttare, dressyr eller uteritt.
Lördag: Medryttare, dressyr eller uteritt.
Söndag: Uteritt eller dressyr (beroende på vad medryttaren ridit ;-)

Om ni undrar varför jag kmr ha medryttare så mkt, så är det för att hyran är SÅÅÅÅÅ dyr!

Blir det inte lite märkligt att lägga upp ett schema innan man ens har hästen och sett vad den behöver i ridningen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
764
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Om tråden ligger fel får moderatorn gärna flytta den. När jag var ute på promenad idag var det en tanke som slog mig. Nämligen, finns...
2
Svar
35
· Visningar
3 916
Senast: LitetÄpple
·
Islandshäst Hur ska man tänka när man planerar och lägger upp träningen? Jag har aldrig planerat i förväg, mer än hur ofta jag ska rida. Utan jag...
Svar
19
· Visningar
1 600
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama