karini
Trådstartare
Jag håller på att sätta igång ett 9-årigt friesersto som inte ridits regelbundet på några år. Förra året reds hon ca 1-3 dagar i veckan, skritturer ute med lite trav. Dessförrinnan har hon haft åtminstone två föl. Jag vet alltså mycket lite om hur hon ridits tidigare. Hon har gått på bete i stor och rejält kuperad hage de senaste 4 månaderna.
Nu har hon varit igång i två månader. Hon går två-tre pass och sen en vilodag, totalt ca 5 dagar i veckan, ibland 3 eller 4. Vi blandar skrittpass på lång tygel i 1h eller mer, med klättring och mer dressyrinriktade pass. Travat har vi gjort max 5 min per pass uppdelat på två-tre omgångar. Galoppen har jag bara testat, hon orkar mindre än 100 m utan att falla isär. Under ett dressyrpass (ute, vi har ingen ridbana) så rids hon kanske: 20 min i form i skritt och trav inkl ca 5 min av skrittpauser på lång tygel, fram o avskritt ca 10-15 min vardera.
Hur lägger jag upp ett träningsschema som för oss vidare i igångsättningen?
Förslag på upplägg:
Måndag: Vilodag
Tisdag: Tömkörning/longering
Onsdag: Uteritt/klättring
Torsdag: Dressyrpass
Fredag: Vilodag
Lördag: Lång skritttur på lång tygel
Söndag: Dressyrpass
Vi har väldigt bra backar för klättring som jag nästan måste passera för att rida i skogen, hur mycket klättring är lämpligt? Bör jag undvika den brantaste backen utför? (får i så fall rida en liten omväg hemåt varje gång)
När/hur ska jag introducera galoppen?
När kan det vara lagom att börja träna för tränare?
Vi ska förresten på en hälsokontroll på klinik nästa vecka, vad bör jag fråga vetrinären/se till så vetrinären kollar upp?
Jag har aldrig lagt upp träningsschema tidigare så jag är mycket tacksam för tips!
Nu har hon varit igång i två månader. Hon går två-tre pass och sen en vilodag, totalt ca 5 dagar i veckan, ibland 3 eller 4. Vi blandar skrittpass på lång tygel i 1h eller mer, med klättring och mer dressyrinriktade pass. Travat har vi gjort max 5 min per pass uppdelat på två-tre omgångar. Galoppen har jag bara testat, hon orkar mindre än 100 m utan att falla isär. Under ett dressyrpass (ute, vi har ingen ridbana) så rids hon kanske: 20 min i form i skritt och trav inkl ca 5 min av skrittpauser på lång tygel, fram o avskritt ca 10-15 min vardera.
Hur lägger jag upp ett träningsschema som för oss vidare i igångsättningen?
Förslag på upplägg:
Måndag: Vilodag
Tisdag: Tömkörning/longering
Onsdag: Uteritt/klättring
Torsdag: Dressyrpass
Fredag: Vilodag
Lördag: Lång skritttur på lång tygel
Söndag: Dressyrpass
Vi har väldigt bra backar för klättring som jag nästan måste passera för att rida i skogen, hur mycket klättring är lämpligt? Bör jag undvika den brantaste backen utför? (får i så fall rida en liten omväg hemåt varje gång)
När/hur ska jag introducera galoppen?
När kan det vara lagom att börja träna för tränare?
Vi ska förresten på en hälsokontroll på klinik nästa vecka, vad bör jag fråga vetrinären/se till så vetrinären kollar upp?
Jag har aldrig lagt upp träningsschema tidigare så jag är mycket tacksam för tips!