Träningsupplägg, 16 årig dam

Leikna

Trådstartare
Jag behöver lite tips och råd!
Jag har tagit mig an ett härligt, kolsvart islandssto som jag ska rida på obestämd tid. Jättekul! Men... jag behöver lite råd. Hon är ganska omusklad och stel. Hon är lite hård i munnen också. Har ni några träningstips att dela med er av? :) En sak som kan vara bra att veta är att hon är 16 år, alltså en liite äldre dam. Hon är femgångare med stor skritt och stor trav. Hon har dock svårt att ta traven. Så fort man tar i munnen går hon över i tölt.
Har ni några tips? :)

Sv: Träningsupplägg, 16 årig dam

Det första jag tänker på som jag skulle göra, om hon är omusklad, inte riden på ett tag, hård i munnen osv är att rida ut i skogen och rida slalom mellan träden i skritt till att börja med, tycker jag är ett roligare och enklare sätt att mjuka upp hästen än att rida volter i paddock.....då får hon dessutom jobba med balans och var hon ska sätta benen om det är ojämt underlag.....ut i skogen och ha kul men absolut inte låta henne hänga sig i bettet och bli styv.....använd naturen *le*

Lite så tänker jag också! Vara ute, HA KUL, och på så sätt bygga muskler.
Har ni några tips på några övningar som kan få henne att släppa efter i munnen lite? :)

Mycket lösgörning, klättring och skritt i skog och mark över stockar och stenar. Får du med dig rumpan så hänger hon sig nog inte kvar i bettet, så fungerar iallafall min.

Jag skulle jobba henne en hel del från marken i både kort och lång töm om hon är väldigt omusklad. Få henne mjuk och lösgjord från marken och vara noggrann med att vara väldigt konsekvent och och lätt i handen och snabb med eftergift och inte låta henne lägga sig i handen. Även longera henne en del i trav.

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 517
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 820
Senast: MaritH
·
Träning Hej allihopa! Jag har försökt hitta svar på mina frågor men det är så mycket och svårt att sätta korta ord på så jag frågar nu alla er...
Svar
15
· Visningar
2 380
Senast: em-pirre
·
Körning Hej alla kunniga inom detta forum. Jag skulle behöva lite råd och tips inför inkörning av min islandshäst. Jag har ingen egen...
Svar
11
· Visningar
2 845
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka