Sv: Träningstips?
gå EN volt sedan släpp ut, en riktigt liiten volt med "bita i svansen varning".
att hon gör öppnor och slutor är ju ett bra tecken, byt mellan öppna och sluta i evigheter blandat med volter så får du en rejält snyggt musklad häst tillslut, dessutom är det jobbigt så det är ju en "lugna ner sig faktor" i sig...
Om hästen gör så av stress (samlar sig, gör "samlade rörelser") så är risken om man låter hästen fortsätta med det (även om det är på kommando) att den blir ännu mer stressad för att den måste ta i. Att den dessutom yrsar upp sig för att det blir jobbigt. Men det är säkert olika på olika hästar.
Jag har själv jobbat massor med min häst som från början var stressad och inte såvärst lydig utan bara ville stressa upp sig och dra iväg i trav, helst snabb trav
övade massor med halter och precis som TS häst så fungerade det ibland och ibland gjorde det bara saken värre. Särskilt om man "tvingade" hästen att stå ett tag så kunde det snarare ge motsatt effekt, till slut kändes det som att det skulle rinna över och att den skulle resa sig eller allmänt få panik. Någon gång i det läget så tänkte jag -hästen vill göra av med energi, då ska den få göra av med energi! och så bad jag den gå väldigt samlat och lite skolor i det stressade läget. Den yrsade upp sig mer och mer och sen när jag skulle hoppa av så höll ag knappt ¨på att få stopp utan fick hoppa av i farten
halvt okontaktbar. Rida volter fungerade inte heller på den kusen eftersom det mest slutade med att den blev ostyrbar och tappade balansen. Om man däremot JOBBADE på volter var det lättare att få till ett mer sakta tempo än på rakt spår. Inte "låta hästen sakta av för att det blir obekvämt" alltså, utan be hästen hålla ett lugnt tempo och hjälpa den att få det bekvämt.
Det som HAR funkat bra är att hästen får tänka mycket. Och att man inte pressar den till sånt som gör den stressad, t ex stå stilla en längre stund eller när den är uppe i varv, att rida slalom runt bommar/hinderstöd, över lite bommar, stanna på en utsatt punkt t ex mellan två koner osv. För att det ska kännas mer naturligt för hästen att fokusera på det den gör.
Och som sagt, hitta fokus och balans, sätta takten i hästen. För mig hjälpte det till en början att tänka att jag skulle sakta av till skritt, och precis innan hästen saktade av så slutade jag förhålla och lät den fortsätta i det sakta tempot, därefter sakta av. Att ha fokuset rätt själv är viktigt, annars kanske man omedvetet driver. Bättre att själv KÄNNA takt och tempo i sin egen kropp och kunna styra som man vill.