Träningstips?

Sv: Träningstips?

Det gjorde jag faktiskt på ett träningspass med min tränare en gång :) jättebra träning, hon fick ju lyssna och skärpa sig till max för att kunna kuta som ett skållat troll mellan konerna i den farten som hon alltid vill röra sig i :p tyvärr fattade hon bara inte riktigt att man faktiskt KAN sakta ner farten så blir det tusen gånger lättare..

gå EN volt sedan släpp ut, en riktigt liiten volt med "bita i svansen varning".

att hon gör öppnor och slutor är ju ett bra tecken, byt mellan öppna och sluta i evigheter blandat med volter så får du en rejält snyggt musklad häst tillslut, dessutom är det jobbigt så det är ju en "lugna ner sig faktor" i sig...

kom på en till övning (vet ej om den skrivits innan) varje gång hästen ökar så gör du en " halv bakdelsvändning"så att du rider på en fyrkant, hästen ska inte böjja sig utan gå rakt och trampa under sig i "bakdelssvängen" (dålig på att hitta ord).

eller så kan man prova att träna att stanna mot väggen. rid kortsida till kortsida och stanna mot vägg/staket. och på vägen dit så "släpper" du tygarna helt å låter pållen gasa bäst hon vill men pållen SKA stanna rakt mot staketet. hoppas någon kan utveckla vad jag menar.

gå EN volt sedan släpp ut, en riktigt liiten volt med "bita i svansen varning".

att hon gör öppnor och slutor är ju ett bra tecken, byt mellan öppna och sluta i evigheter blandat med volter så får du en rejält snyggt musklad häst tillslut, dessutom är det jobbigt så det är ju en "lugna ner sig faktor" i sig...

Om hästen gör så av stress (samlar sig, gör "samlade rörelser") så är risken om man låter hästen fortsätta med det (även om det är på kommando) att den blir ännu mer stressad för att den måste ta i. Att den dessutom yrsar upp sig för att det blir jobbigt. Men det är säkert olika på olika hästar.
Jag har själv jobbat massor med min häst som från början var stressad och inte såvärst lydig utan bara ville stressa upp sig och dra iväg i trav, helst snabb trav :p övade massor med halter och precis som TS häst så fungerade det ibland och ibland gjorde det bara saken värre. Särskilt om man "tvingade" hästen att stå ett tag så kunde det snarare ge motsatt effekt, till slut kändes det som att det skulle rinna över och att den skulle resa sig eller allmänt få panik. Någon gång i det läget så tänkte jag -hästen vill göra av med energi, då ska den få göra av med energi! och så bad jag den gå väldigt samlat och lite skolor i det stressade läget. Den yrsade upp sig mer och mer och sen när jag skulle hoppa av så höll ag knappt ¨på att få stopp utan fick hoppa av i farten :crazy: halvt okontaktbar. Rida volter fungerade inte heller på den kusen eftersom det mest slutade med att den blev ostyrbar och tappade balansen. Om man däremot JOBBADE på volter var det lättare att få till ett mer sakta tempo än på rakt spår. Inte "låta hästen sakta av för att det blir obekvämt" alltså, utan be hästen hålla ett lugnt tempo och hjälpa den att få det bekvämt.

Det som HAR funkat bra är att hästen får tänka mycket. Och att man inte pressar den till sånt som gör den stressad, t ex stå stilla en längre stund eller när den är uppe i varv, att rida slalom runt bommar/hinderstöd, över lite bommar, stanna på en utsatt punkt t ex mellan två koner osv. För att det ska kännas mer naturligt för hästen att fokusera på det den gör.
Och som sagt, hitta fokus och balans, sätta takten i hästen. För mig hjälpte det till en början att tänka att jag skulle sakta av till skritt, och precis innan hästen saktade av så slutade jag förhålla och lät den fortsätta i det sakta tempot, därefter sakta av. Att ha fokuset rätt själv är viktigt, annars kanske man omedvetet driver. Bättre att själv KÄNNA takt och tempo i sin egen kropp och kunna styra som man vill.

Din häst låter exakt som min!!
Det där med tankar och fokus stämmer verkligen. Det va nån som tipsade om att man ska tänka "sirap", och det funkar för tusan! Okej inte varje gång, men börjar hon stressa upp sig lite grann och man sitter där som en hösäck och vägrar ta i tyglarna och tänker på nåt segt och trögflytande så lugnar hon ibland ner sig igen! Men det funkar bara om hon inte är för stressad.

Sirap låter som en bra liknelse! :)
Och sen att man aktiverar hästen så den får rätt saker att tänka på, men på ett sätt som inte triggar stressen, gärna något enkelt men att man ändå ber om resultat. Så snart hästen är lugn mentalt och inte understimulerad eller stressad brukar det mesta lösa sig av sig själv :)

Sirap låter som en bra liknelse! :)
Och sen att man aktiverar hästen så den får rätt saker att tänka på, men på ett sätt som inte triggar stressen, gärna något enkelt men att man ändå ber om resultat. Så snart hästen är lugn mentalt och inte understimulerad eller stressad brukar det mesta lösa sig av sig själv :)

Hihi jaa det funkar rätt bra också :) Jag har försökt tänka ut nåt annat ord för att ha som omväxling men sirap funkar bäst :p
Precis! Tränaren jag red för förra helgen sa också att jag ska be om ganska enkla saker så att hon får tänka men inte pressa henne för hårt för då stressar hon bara upp sig. Märker man att hon börjar stressa är det bättre att avbryta och göra något helt annat för annars blir det bara värre och värre :cool: Sen kan man ju göra ett nytt försök när hon är lugnare :)

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: JohannaB
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 750
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21