Träningstips

Poisonous

Trådstartare
Hit me with your best shot!

Börjat träna efter två års uppehåll.
Gjorde slag i saken i fredags och fixade gymkortet, hade köpt kläder innan, nyladdad mp3 med massa peppmusik. Slut på ursäkter helt enkelt ;)

Så i fredags gjorde jag 20min på crosstrainern
Igår likaså
Idag körde jag 20min cross vid 10 och nu vid 18 var jag iväg och tränade armar i 20min + 5 på crossen.

Men när jag körde armar kom jag på att jag inte har någon aning om några bra övningar, vilka muskelgrupper som är bra att träna för olika saker.

Så tänkte jag på en sån här tråd. Vilka är era bästa träningstips? Allt ifrån pepplåtar till en ny bra övning
Från lämpliga skor till lämpliga vikter beroende på vad man vill uppnå.

Så nu till mina frågor.
Är 20min/dag på cross lämpligt att börja med? Jag vill inte gå ut för hårt och tröttna men samtidigt vill jag ju att det ska ge något. Kan man köra det varje dag?

Någon övning som tar på.. ehm, hur förklarar jag?
Insidan av skulderbladen, dvs. sidan mot ryggraden? Har tillgång till frivikter samt en del maskiner (cable cross bla.)

Vilka vikter ska man börja på och hur många rep?

Samt mitt tips:
Den här låten räddade mig imorse när det kändes tungt
http://www.youtube.com/watch?v=hBRKSIj2tMc
 
Sv: Träningstips

Sånt där är jättesvårt. Något jag jobbat med är att fundera över vad som motiverar mig. Om jag vet vad det är som gör att jag vill gå för att träna har jag lättare att motivera mig själv de dagar motivationen inte finns. Sedan har jag även jobbat med att lyssna på kroppen när den säger att jag inte bör träna. Så lär känna dig själv så att du vet när och hur du ska pusha dig själv och när du ska låta kroppen vila. Tex så rekommenderar många att börja med 2 gånger i veckan för att inte ledsna - jag vet hur jag fungerar och det som hjälpte mig var att få det till en vana dvs träna varje dag. Alla är olika, och fundera över hur du ska göra för att få denna nya vana att stanna. :)

Sedan skulle jag nog fundera över att ta hjälp av en PT i början för att få något/några träningsprogram och någon som kan visa hur du ska göra övningarna. Alternativt om du har någon vän som tränat länge som kan visa dig? Nu pratar jag alltså gym dvs fria vikter/maskiner. Annars är mitt råd att fundera över vilken träning du tycker är rolig. Går det att simma en dag i veckan, jogga, cykla, spinna, köra pass etc. Vad är det som du tycker är roligt (alternativt inte testat men kan tänkas tycka är roligt), som får dig att vilja köra på? Allsidighet är ju alltid bra. Personligen, när jag körde igång i höstas hjälpte det mig att köra pass. Där fanns det peppiga instruktörer som visade hur jag skulle göra och eftersom jag ofta körde olika pass blev det hyfsat allsidigt dessutom. Nu har jag hittat ut i gymmet och kör där också, och har funderat på att ta hjälp av en PT för att lära mig hur jag ska göra i olika övningar. Men jag vet inte om jag lyckats hålla igång det om jag tvingat mig att göra saker jag inte fann trevliga direkt, utan jag tror på att etablera vanan genom att göra saker man tycker är roliga. :)

Sedan är en sak som faktiskt hjälpt mig att jag kunnat hänga i Beach-tråden här på U. Fylld med personer som är vänliga, peppiga och kommer med goda råd. Innan jag hittade den (hade ju sett den men trodde den var typ pro-Ana, ack så fel jag hade :D) tjatade jag nog hål i öronen på mina nära och kära när jag malde på om träning. :D

Men ja, mitt tips när man springer är att under "mysrundorna" ta vilken musik som helst man verkligen gillar. Under rundorna när man håller hög hastighet är det bra att ta musik med högt tempo men under mysrundorna kan man ta vad man vill. Jag brukar köra till Marilyn Manson eller The Sounds. :D
 
Sv: Träningstips

Ska jag köra två gånger i veckan kommer jag bli en sån som, ah nej men jag tar de imorn, tar de imorn och så ojdå lör-sön måste jag tokträna för de är de sista dagarna jag har på mig ;)
Måste nog också få in vanan.

Ja, den träningsform jag tyckt varit rolig är ju ridningen men har lagt av med det så måste ersätta det med någonting. Jag kan inte göra ingenting, lagt på mig 15kg på 1år :o
Passen drar ju igång snart så funderar på zumba/latino aerobic men fick så ont i knäna sist :/
Spinning är inget för mig
Kickboxning har jag också kört men funkar inte att någon "slår" på mig eftersom dom slår mina axlar ur led ;)
Mixed moves är på fel dag
Vattengympa älskar jag men tyvärr är gymets bassäng för grund för att det ska funka.

Jo jag har börjat läsa beachtråden men är mer löpinriktat där känns det som samt att man jobbar mot just beach-målen

För mig är det mer i allmänhet :)
 
Sv: Träningstips

Mitt bästa tips är att hitta en träningskompis. Då får man både motivation och pepp gratis, samt någon som kan hjälpa en och komma med idéer när det behövs
 
Sv: Träningstips

Jo jag har börjat läsa beachtråden men är mer löpinriktat där känns det som samt att man jobbar mot just beach-målen

För mig är det mer i allmänhet :)

Jag får känslan av att de flesta där inne har målet att må bättre och bli starkare. Inte att fixa beachformen inför kommande år. Mer en allmän träningstråd helt enkelt.
Det blir mycket löpsnack i perioder, men det är bara att komma med något annat om man vill det. Man måste ju inte diskutera löpning för att vara med :)
Så kliv in där du, du kommer bli väl bemött :)
 
Sv: Träningstips

Leta upp nån annan! Sätt upp en lapp på gymmet eller fråga dina kompisar/bekanta om inte dom vill hänga på och börja träna
 
Sv: Träningstips

Tränar mest utomhus (går/springer 15 km per dag oftast), men OM jag är på gymmet brukar jag gå i brant uppförsbacke på löpbandet i en mil eller två. Och lyssna på brittiska radioprogram. Pratar aldrig med nån när jag tränar. :D

Ren styrketräning tycker jag är pisstrist och känns meningslöst, plus skaderisken. Dock gör jag situps med hantlar o likn ibland, för bålstyrkan. Men rygg och mage tränas egentligen på ett bättre sätt när man går/springer tycker jag, det blir mer funktionella muskler. Jag har barfotaskor, det gör också sitt för dynamiska muskler.

I höst har jag tänkt köpa viktarmband att ha när jag är ute och går, så bröst och skuldror får jobba lite också. Då finns det ingen kroppsdel kvar som behöver gymmet. :D
 
Sv: Träningstips

Vad vill du uppnå med träningen? Utifrån det svaret kan du sen börja lägga upp din träning mer strukturerat, annars blir det lätt att man bara slafsar runt på gymmet och egentligen inte lyckas med så mycket mer än att få bra vardagsmotion. Vilket såklart inte är fel, om det är det man vill få.

Crosstrainer upplever jag som en väldigt snäll maskin, så kör på fast varje dag om det känns bra.

Denna sida är ganska pedagogisk tycker jag. Visar bilder på olika övningar och vilka muskelgrupper som aktiveras: http://www.muscles.se/styrkeovningar/

Det finns såklart sjukt många fler övningar än så, men där har du helt okej övningar som tränar hela kroppen. För just skuldrorna skulle jag rekommendera lastdrag eller chins, är i alla fall mina favoriter för just skuldror.

Jag varierar antalet set och repetitioner beroende på övning. Benpress kör jag t ex 1*10 och sen ytterligare 1*5. Hyperextension 3*8; samma fast från sidan görs 4*10, vadpress 3*15 osv... Allt beror på vad jag orkar och vad jag vill uppnå.

Jag skulle väl säga att du bör välja en vikt som du klarar av, men som ändå ger dig lite utmaning och/eller svid i musklerna. När det sen börjar bli för lätt, så ökar du.
 
Sv: Träningstips

Ren styrketräning tycker jag är pisstrist och känns meningslöst, plus skaderisken. Dock gör jag situps med hantlar o likn ibland, för bålstyrkan. Men rygg och mage tränas egentligen på ett bättre sätt när man går/springer tycker jag, det blir mer funktionella muskler. Jag har barfotaskor, det gör också sitt för dynamiska muskler.

Jag tycker det är större skaderisk att inte träna sin styrka... Större risk att belasta kroppen fel då den inte orkar belasta rätt muskler på grund av sviktande stryka.

Vidare håller jag verkligen inte med dig om att bål tränas av löpning. Jag har aldrig någonsin haft så mycket problem med mina revben som när jag flyttade och inte hade tid för gymmet, men fortsatte springa. Är det något jag skulle rekommendera en löpare att träna, utöver benen såklart, så är det bål. Allt för att bli en bättre löpare och för att hålla skador borta.

Och som ett litet tips till tråden. Hängande benlyft, hyperextensions från sidan och plankan har jag märkt biter riktigt bra på viktiga "löparmuskler". Är just även dessa tre övningar jag fokuserar mycket på, och efter fem helvetesmånader som jag fick betala för mitt slarv, så kan jag äntligen springa utan akut smärta.

Edit:
Och ett annat tips till de som drabbas av benhinneinflammationer. Vadpress, vadpress och åter igen vadpress!
 
Sv: Träningstips

Ah, jag är precis likadan, och träna-varje-dag-metoden har funkat fint för mig än så länge. :)

Om du har problem med knäna, kan du inte testa att gå men typ undvika hopp och vissa svängar om de är kraftiga, om det är det som frestar mest på knäna? Jag har en del kroppsliga problem och när jag går på pass kör jag varianter av vissa övningar på grund av att kroppen inte klarar allt, det går ju det med. Dessutom går det oftast bra att fråga instruktören om hjälp för att få alternativa övningar. :)

Har de ingen klass som typ liknad BodyCombat, dvs att man slåss och sparkas i luften? Om det är just att någon slår/sparkar på dig som inte funkar? Alternativt om de har en sådan där "pinne" så kanske du kan gå på passen och köra mot "pinnen"? :)
 
Sv: Träningstips

På youtube finns massor, modern mom har många bra övningar.
Iof inriktat på mammor då, men dem övningarna passar säkert lika bra för alla.
 
Sv: Träningstips

Jag har fått höra att sidoliggande benlyft ska vara bra för löpare också, alltså typ som bilden, att man lyfter och sänker benet antingen som bilden eller när man ligger på sidan med det undre benet mot marken.

ovn18_5.jpg
 
Sv: Träningstips

Greyhound är verkligen bästa träningslåten! Den räddar mig i löpningen ibland när det känns tungt. När den kommer är det bara att springa! :D
 
Sv: Träningstips

Eller hur? Den är sjukt grym att träna till, tror den kommer få bära mig idag också :D

Lillkumpula; vad är vadpress?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 827
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp