Träningstips

Megs

Trådstartare
Jag har precis börjat hoppa med min häst efter att ha varit fegis under flera år.
Jag har varit en dressyr/skogmulleryttare sedan jag började rida när jag var barn och är ganska feg, att min häst dessutom är en fd galoppör som gått hinderlöp gjorde inte saken bättre då man enl. honom måste hoppa på detta sätt (fullt-ös-medvetslös :o).
Tog tjuren i hornen, bet i det sura äpplet och allt det där för ca 1,5 månad sen med att åka iväg på hopplektion och till min stora förvåning hade vi riktigt riktigt kul :bump:
Har nu varit iväg på lektion en gång/vecka och vi har kalasroligt och min hopplektion är numera veckans höjdpunkt!
Har mest hoppat kryss och mindre hinder på max 70cm o mest i trav än så länge, men min tränare är velkigen nöjd med hur det går fram för oss på denna korta tid.
Med lite pepp kanske jag t.o.m vågar åka iväg på en pay and jump i vinter.

Jag vill ha lite tips på hur jag kan träna själv hemma.
Har gjort mycket bommar men vågar inte hoppa på egen hand ännu då jag ofta rider helt ensam. Både pga så enkelt som att riva och hålla på och hoppa av/på o lyfta bommar och om jag skulle göra fel eller man vi skulle råka illa ut på annat vis, känner mig alltså fortfarande ganska osäker på egen hand.
Vi har också ganska begränsat med hindermaterial hemma och jag är fruktansvärt dålig på detta med rätt avstånd.

Sv: Träningstips

Jag är själv ruskigt dålig på detta med avstånd! hihi...
Men en övning som vi övade mycket på i början av skolan var att hålla samma tempo hela tiden! satte ut tre bockar i följd med 3-4 galoppsprång i mellan, cirka 20 cm höga. Kom i båda varven och försök att bara känna in rytmen! håll samma galopp in som ut och jobba upp följsamheten!

Sen är det ju alltid roligt att jobba med galoppen :D
ta två små bockar behövs ingen höjd överhuvudtaget! Med ganska många meter i mellan. Första gången kanske du tar dem på 7 galoppsprång, testa dig själv sen och se om ni kan få in 9 galoppsprång eller ännu fler? sen åt andra hållet, hur få galoppsprång kan du få in?

Öva på vägar! Det har du nytta av när hindrena kommer ;D Använd bommar! Rid över dem på serpentiner, volter, medellinjen! Jaa där du kommer på :D
lycka till!

Sv: Träningstips

eftersom du redan hoppar en gång i veckan för tränare så hade jag inte hoppat mer hemma, bommar på marken och jobba med galoppen och vägar mellan är dock både nyttigt och lagom enkelt att göra själv.

enda jag brukar hoppa själv hemma är typ olika stuts övningar och kanske bygger upp en bana på 3 hinder som träning inför tävling om jag inte har ngn hopp träning den månaden.

men lägg ut bommar med stuts avstånd, både på långsida, diagonalen och på volt spår, bra övning för att jobba med att hålla jämn galopp och vägen över hindret.

min häst blir lätt springig mellan hinder, så om man har 7 galopp språng mellan 2 kavaletti så så blir det bara stress, brukar hellre ha en eller två bom mitt emellan de upphöjda bommarna så blir det lite enklare att få jämn galopp. ^_^

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 121
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 347
Senast: _Taggis_
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
20 878
Senast: Tufs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar