Träningstips för häst med spatt

ylvalill

Trådstartare
Kanske hamnar detta fel, men det jag är ute efter är ju "sjukgymnastik" så förhoppningsvis kan det passa under hästvård. Har försökt leta inlägg med svar på liknande frågor men tycker det är svårt att översätta rakt av till den egna situationen så därför väljer jag att posta ett eget inlägg.

Jag har en äldre häst (19 år) som precis konstaterats ha "spattförändringar" i båda haserna. Veterinären gav inte så mycket mer detaljer än så men vad jag förstod så var det relativt lindrigt. Han är inte direkt halt, men ganska stel i bakbenen. Ordinationen vi fick var att han skulle motioneras mer och för att komma igång så skulle vi köra en 14 dagars kur med finadyne så att han kan mjuka upp sig utan att ha ont, därefter skulle alltså motionen vara det som höll honom rörlig och smärtfri.

Detta handlar om en häst som har varit mer eller mindre pensionär i ett par år nu. Hans motion har de senaste åren bestått av promenader, både för hand och uppsuttet, joggingturer även det både för hand och uppsuttet, lite tömkörning och ibland ett kort (ca 15 min, mest skritt) uppmjukande pass på bana. Han går också på lösdrift.

Veterinären trodde att den utlösande faktor som gjort att han nu blivit så stel att jag reagerade och bokade kliniktid är att han de senaste månaderna motionerats betydligt mindre än tidigare. Detta på grund av diverse orsaker (en sårskada, hälta efter en spark, tandproblem etc...).

Eftersom jag inte har någon erfarenhet av spatthästar alls skulle jag behöva ha lite tips på bra "sjukgymnastik" som vi kan ägna oss åt. Är det lämpligt att fortsätta ungefär som vi gjort tidigare, eller är det någonting speciellt vi bör undvika? Andra bra saker att lägga till? Hästen har utöver spattförändringarna även pålagringar i sina framkotor sedan väldigt många år tillbaka. Detta har gjort att jag har valt att bara motionera honom 3-4 dagar per vecka för att inte överanstränga honom och det har hittills hållit kotlederna fina. Funkar det även nu med spattdiagnosen? Han går ju trots allt på lösdrift (med active stable upplägg) och får på så sätt viss lågintensiv motion dagligen.

Jag diskuterade givetvis detta även med veterinären men svaren var relativt "svävande" så därför vore det värdefullt med lite mer input från andra med erfarenhet av liknande diagnoser.

Sv: Träningstips för häst med spatt

Min ena häst har spatt o fick det 2010. Han var då i full träning och mitt i sin utbildning! Fast då 14år gammal så han var väldigt mkt efter den normala ridhästen. Hade precis börjat lära sig samling, och det var väl därför bakbenen inte höll. Träning bör man ju börja med i ung ålder har jag hört, då skelett,senor o ledband är under utveckling.

Jag undviker numera hård träning/dressyr på bana samt hoppning. Rider eller longerar honom aldrig på volt!

Vi håller oss i skogarna o ute på vägarna, där han oxå trivs bäst. Han är en "promenadhäst" fast rids i alla gångarter och tempo utefter hans förutsättningar. Det vi tränar är sånt man kan träna ute, bygger muskler över kalhyggen och off-road i skogen. Undviker regelrätt klättring då han verkar bekymrad över den belastningen. Likaså tvingar jag honom inte att länga steget i trav, där verkar oxå finnas en begränsning för honom. För skojs skull så tränar vi lite Trail! Han älskar hinderbanor och framförallt att få vara "duktig", hinderbanor förstår han på något vis. Medan dressyrövningar och krav kan ge honom en väldig prestationsångest... Trail är kul hjärngympa utan större krav på ren fysisk prestation, så det är ett hett tips! Vi cyklar, kör 4hjuling, joggar och promenerar en del oxå. Även lite lätt träning med långa tyglar och tömkörning! Att träna lite dressyr gå bredvid/bakom har ju den stora fördelen att man dels ser hästens reaktioner -om en övning känns mer än andra, dels att hästen inte är belastad med vikt. Nån gång ibland får han löshoppning efter en längre ridtur, han älskar hoppningen men måste ju vara rejält uppvärmd och hoppar bara några få skutt för glädjens skull!

Spatt innebär ju att hästen behöver rörelse. Lösdriften får du ju stor hjälp av så när den värsta fasen är över kommer det säkert funka med motion "bara" 4dgr per vecka om man inte tränar hårt. Men den närmaste tiden skulle jag iaf rekommendera daglig motion. (promenad räcker fint)

Jag "råkade" lite ogenomtänkt ställa min häst i liten bantarhage en period och hann inte motionera honom.... Då kom ett skov som brev på posten! Han blev halt och det var bara att börja promenera igen några veckor ihop med antiinflammatoriskt och smärtstillande... mitt fel! Så nu har jag en tjock men glad och förhoppningsvis helt smärtfri häst! Vi kommer att fortsätta kämpa till den dag han visar att han inte vill mer. Men som läget är nu så kommer han till grinden och VILL ut på tur.

Här är min grabb ihop med sin lilla medryttare på Trail-tävling!
andstastill.jpg

Sv: Träningstips för häst med spatt

Tack för många bra tips! Skönt att höra att det går att få en meningsfull tillvaro även för en häst med spattdiagnos! Ska kolla upp det där med Trail, det verkar spännande!

Har bestämt mig för att satsa på daglig motion nu i början så får vi se om det går att trappa ned senare. Får försöka variera träningen så mycket som bara möjligt så ska det förhoppningsvis funka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
39 343
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 813
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka