Sv: Träningstips för förberedelse för inkörning.
Hur går det med din ponny?
Hade ett bakslag nyligen med min inkörning där min häst blev rejält skrämd. Hon är ännu inte inkörd men jag "skönjar ljuset" eftersom saker o ting går åt rätt håll nu igen.
Har gjort som så att jag gått och lett hästen med ena handen och draglina i andra handen. Målet med den övningen är att hästen ska vara fullständigt lugn när jag håller draglinan där den normalt ska sitta. Och givetvis ska det fungera på både höger och vänster sida.
Det här höll jag på med i flera dar, säg 4-5 ggr innan jag vågade koppla på draglinan på selen. Draglinan fick då släpa på marken medan jag flyttade mig gradvis bakåt och höll i tömmarna. Nästa steg var att ha draglinor på
Om man tar det försiktigt så klarar man dessa övningar utan medhjälpare. Om du själv ska hålla i draglinan behöver du inte ens sela på hästen för att göra övningen, utan du kan ta hästen direkt ur hagen. En fördel för att det gör det lättare att göra övningen ofta, men istället korta stunder.
Steg 2 håller jag på med nu. Släpar draglinan med påkopplad trä-svängel bakom samt en plastdunke som skramlar gott. Jag håller i draglinan med ena handen och leder hästen med andra. Gått fram o tillbaka med draglinan 2 ggr/dag i flera dar nu. Igår vågade jag sätta fast den i selen och det gick bra. Nästa steg är att ha draglinor på båda sidor och svängeln emellan. Håll tummarna för att det funkar
Sen hade jag tänkt mig att släpa en skakel brevid mig tills hon vänjer sig vid den. Fast den sätter jag nog inte fast utan det blir släpan istället.