Träningstips för förberedelse för inkörning.

T

Tjalfe

Har ju en shettis som blivit rejält skrämd vid ett misslyckat inkörningsförsök. Men jag ser enda lite hopp långt där framme då hon verkar vänja sej vid saker ganska fort. Nu vill jag ha lite tips på "läskiga" saker som jag långsamt kan vänja henne vid och som kan bli en början till inkörning.

Sv: Träningstips för förberedelse för inkörning.

Du kanske redan är införstådd i detta, och tror att övriga svarare också har tänkt så, men jag rekommenderar starkt att du själv håller i de där burkarna, presseningen och allt vad det kan vara.. så att du absolut inte spänner fast dem i hästen.. Händer det något så är det bara att släppa..

Har också hört att måna vänjer hästen vis beröring där skaklarna sedan kommer att ligga.. Tex med hjälp av draglinorna..

=) Är själv helt novis, men har försökt att tänka och klura och snappa upp lite här och var.. Ska också börja köra in min ponny nu snart. =D

Ha medhjälpare med som går med skramliga plastdunkar mm bakom hästen, allt som låter och brötar så mycket som möjligt, men bind inte fast det i hästen. När du tömkör, ha någon som går och "slår" linor på benen på hästen och ta en lina mellan benen och slå den mot insidan av benet (även här är det viktigt att kunna släppa om något händet. Stanna och "slå" med rep eller lina på hela hästen, h*n ska kunna stå helt stilla under tiden. Tömkör i mycket ris ute i skogen så h*n vänjer sig med grenar mm som slår och fastnar runt benen. Barn är bra på att vara störande objekt, dom kan gå runt och vifta med plastpåsar eller hoppa upp ur diken eller ur skogen, men det kanske du ska ta när hästen blivit lite mera van.

Hur går det med din ponny?

Hade ett bakslag nyligen med min inkörning där min häst blev rejält skrämd. Hon är ännu inte inkörd men jag "skönjar ljuset" eftersom saker o ting går åt rätt håll nu igen.

Har gjort som så att jag gått och lett hästen med ena handen och draglina i andra handen. Målet med den övningen är att hästen ska vara fullständigt lugn när jag håller draglinan där den normalt ska sitta. Och givetvis ska det fungera på både höger och vänster sida.

Det här höll jag på med i flera dar, säg 4-5 ggr innan jag vågade koppla på draglinan på selen. Draglinan fick då släpa på marken medan jag flyttade mig gradvis bakåt och höll i tömmarna. Nästa steg var att ha draglinor på

Om man tar det försiktigt så klarar man dessa övningar utan medhjälpare. Om du själv ska hålla i draglinan behöver du inte ens sela på hästen för att göra övningen, utan du kan ta hästen direkt ur hagen. En fördel för att det gör det lättare att göra övningen ofta, men istället korta stunder.

Steg 2 håller jag på med nu. Släpar draglinan med påkopplad trä-svängel bakom samt en plastdunke som skramlar gott. Jag håller i draglinan med ena handen och leder hästen med andra. Gått fram o tillbaka med draglinan 2 ggr/dag i flera dar nu. Igår vågade jag sätta fast den i selen och det gick bra. Nästa steg är att ha draglinor på båda sidor och svängeln emellan. Håll tummarna för att det funkar ;)

Sen hade jag tänkt mig att släpa en skakel brevid mig tills hon vänjer sig vid den. Fast den sätter jag nog inte fast utan det blir släpan istället.

Senast ändrad av en moderator:

Hejsan!
Jo det verkar faktiskt gå saaakta framåt. Har inte kommit längre att att jag håller i en lina som är fäst i ett däck, som jag drar samtidigt som jag leder hästen. Hon tycker det är läskigt men börjar vänja sej.

Ska ju även köpa en ny shettis nu, hade tänkt mej en som är inkörd. Men nu har det dygt upp en jätte bra på nära håll, precis en sån personlighet som jag vill ha hos en häst. Helt orädd och jätte lugn fast ändå inte seg, min älsklingsfärg dessutom:angel: och rätt mankhöjd. Tyvärr så är hon inte inkörd men ägaren tror att hon kommer vara väldigt enkel att köra in. Hon hade gått brevid sin mamma medans hon kördes och hon är väldigt mycket hanterad, 3år är hon. Vad tror ni? Jag har alltså ingen erfarenhet sen tidigare av att köra in.

Det var ju så bönderna gjorde förr, lät fölen gå brevid mamman när dom var ute och körde. Då blev dom miljötränade på många sätt och vis. Man får mycket gratis.

Inte bara bönderna ;)

Det hoppas jag, synd att överge ett vinnande koncept :rofl:

(Det funkade förövrig för mig och pållan idag. Draglinor på båda sidor, svängel emellan som släpade på en plastdunk, och jag tömkörde bakom. Är så belåten! :) )

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 594
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 588
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London