Träningstips a'la apportering

Is

Trådstartare
...apportera gör hon med fast fint grepp men så är det dessa förba...de avslut.
Hon springer ut, hämtar fint, kommer tillbaka, men där tar det stopp. Hon ställer sig en bit i från, säger jag fot börjar tugg, pip och kastande med apporten samtidigt som hon kommer in till sidan.
Provade därför ha avlämning framför men då sätter hon sig en bit ifrån, ber jag henne komma närmare blir det samma som vid kommandot fot- tugg och pip (men hon gör som hon blir tillsagd) ...

Hon visar i övrigt inget som tyder på att hon inte skulle vilja lämna apporten. Hon håller den alltid extremt mjukt och försiktigt, lämnar alltid snällt ifrån sig den osv.

Va gör jag? Jag skulle verkligen behöva lite nya tankar här.

Har du provat att möta upp så att ni rör er lite tillsammans innan halt?
Kan hon gå fot när hon håller apporten?
Luckra upp lite om hon tycker det är jobbigt med avlämnandet nära!

Provat att låta henne hålla i apporten när ni tränar med kloss?

Och för säkerhets skull är det ju inte fel att låta hunden släppa själv på belöningskommando om det finns en tveksamhet kring att lämna ifrån sig..

Och för säkerhets skull är det ju inte fel att låta hunden släppa själv på belöningskommando om det finns en tveksamhet kring att lämna ifrån sig..
Det där har jag problem med med labben. Hur löser jag det? Långlina? Ibland kan han komma in men då kan han släppa apporten en bit ifrån.

...apportera gör hon med fast fint grepp men så är det dessa förba...de avslut.
Hon springer ut, hämtar fint, kommer tillbaka, men där tar det stopp. Hon ställer sig en bit i från, säger jag fot börjar tugg, pip och kastande med apporten samtidigt som hon kommer in till sidan.
Provade därför ha avlämning framför men då sätter hon sig en bit ifrån, ber jag henne komma närmare blir det samma som vid kommandot fot- tugg och pip (men hon gör som hon blir tillsagd) ...

Hon visar i övrigt inget som tyder på att hon inte skulle vilja lämna apporten. Hon håller den alltid extremt mjukt och försiktigt, lämnar alltid snällt ifrån sig den osv.

Va gör jag? Jag skulle verkligen behöva lite nya tankar här.

Du måste träna springa och hämta apport och ingången för sig.
Sätt hunden vid sidan och ge hunden apporten precis som i klass 1. Ta sedan ett lite steg rakt fram och säg fot. Om hunden tar ett steg framåt och håller kvar apporten klick och belöna. Fortsätt utöka tills hunden kommer in till din sida. Klicka belöna när det blir rätt. När det funkar kan du sedan ta steget allt mer åt sidan istället så hunden måste flytta rumpan. Så fortsätter du allt eftersom hunden fattar så hunden till slut sitter kvar mitt emot dig och kan komma in i en ingång.
Fortsätt samtidigt att träna på att hunden kan hämta apporten med bra fart och komma emot dig. När båda delar fungerar kan du börja sätta ihop det.

• Gilla
Reactions: Is
Jag har haft stor hjälp av att börja gå bortåt så hon kommer upp bakifrån efter att ha hämtat apporten. Sen har jag kunnat börja lägga på svängar med apporten i munnen så nu kan hon rörelsen i en ingång även med apport.

Provat att byta med en exakt lika fin apport?

Annars håller jag med om att klicka in. Alla avlämningar ska ge belöning.

Det där har jag problem med med labben. Hur löser jag det? Långlina? Ibland kan han komma in men då kan han släppa apporten en bit ifrån.
Jag får inte riktigt ihop det du citerade med det du skrev, kan du utveckla lite?

Långlina hade jag nog inte använt överhuvudtaget när det gäller att komma in med apport..

Utvecklar lite, kanske för grundligt, men jag delar upp momentet i gripa, bära, hämta och lämna. Hämta brukar inte vara något problem om hunden har föremålsintresse.

När det gäller gripa har jag hunden framför mig, jag sitter ner. Tar föremålet framför hundens nos och när hunden duttar (i första läget) klickar jag, det försvåras sedan tills hunden själv tar föremålet från golvet framför mig och sitter med det i munnen tills jag klickar. Genom att göra så har jag också delvis kontrollerat avlämningen, för hunden håller tills jag klickar.
Bära brukar jag göra i rörelse, jag tar fram föremålet, efter att hunden lärt sig gripa, och går med den, då kan jag byta och kampa lite dessutom för att hunden ska hålla sig hos mig. Avslutas med klick och godis när jag är nöjd.
Avlämningen stegras, men bygger på förtroende och förväntan, så då går jag tillbaka till gripa där hunden var framför mig, kastar föremålet en liten bit, får in hunden där jag väntar tills hunden tar rätt position eller styr försiktigt. När hunden är där jag vill klickar jag, oftast sitter hunden ner då, beroende på vad du vill.

Jag hade kört ingång och avlämning var för sig, som @Malibu_Stacy skrev.
Jag har klosstränat ingången, och sedan shejpat fram snygga avlämnanden med handtarget :)
Även med handtargeten har jag gjort det var för sig, dvs börjat med nosdutt mot handflata, sedan kört "frys", sedan fortsatt med föremål.
Har man en riktigt bra handtarget fungerar den även som en slags inkallning, vilket ökar draget in till dig vid avlämning.

Här är en liten film om hur jag ökat suget till mig med apporten (i stället för rakt från mig som annars är Otis standardval ;) )

https://instagram.com/p/7VxUabBGjh/?taken-by=johannaclaessons

Jag har alltså redan shejpat in greppandet.

Jag hade kört ingång och avlämning var för sig, som @Malibu_Stacy skrev.
Jag har klosstränat ingången, och sedan shejpat fram snygga avlämnanden med handtarget :)
Även med handtargeten har jag gjort det var för sig, dvs börjat med nosdutt mot handflata, sedan kört "frys", sedan fortsatt med föremål.
Har man en riktigt bra handtarget fungerar den även som en slags inkallning, vilket ökar draget in till dig vid avlämning.

Här är en liten film om hur jag ökat suget till mig med apporten (i stället för rakt från mig som annars är Otis standardval ;) )

https://instagram.com/p/7VxUabBGjh/?taken-by=johannaclaessons

Jag har alltså redan shejpat in greppandet.
Så har jag också gjort, men tydligen glömt det.

Jag får inte riktigt ihop det du citerade med det du skrev, kan du utveckla lite?

Långlina hade jag nog inte använt överhuvudtaget när det gäller att komma in med apport..
:o
Min hjärna är på semester långt borta, jag hänger inte med riktigt själv just nu.
Dessutom trodde jag vi pratade apportering a la jakt, inte lydnadsbiten :p
Så typ ignorera mitt inlägg.

Tack alla för tipsen. Jag ska på klubben i morgon och kan då återkomma med återkoppling. Spontant när jag läser tipsen känner jag nog att det är hela bära biten vi kanske gått för fort fram igenom. Gripandet och hämtandet har jag helt klickat in. Hon apporterar mest för belöning ( bollen ) i övrigt har hon ett mottligt föremålsintresse skulle jag vilja påstå (för att vara schäfer), eller iaf väldigt situvationsbundet föremålsintresse (och jaktintresse). Arbete går ALLTID före föremål, exempelvis så spelar det ingen roll vad som ligger i spåret , hon bryr sig inte om det heltenkelt, Spåret är viktigast. På MHt brydde hon sig heller inte om lilla bytet (ingen jakt och hon satt sig på "haren" när testledare ville att vi skulle kolla närmare osv) . Så hon är ganska spännande att träna på det viset för som i skyddet går hon ju istället otroligt bra och har då både gripande, bärande och fasthållande helt naturligt.

Tack alla för tipsen. Jag ska på klubben i morgon och kan då återkomma med återkoppling. Spontant när jag läser tipsen känner jag nog att det är hela bära biten vi kanske gått för fort fram igenom. Gripandet och hämtandet har jag helt klickat in. Hon apporterar mest för belöning ( bollen ) i övrigt har hon ett mottligt föremålsintresse skulle jag vilja påstå (för att vara schäfer), eller iaf väldigt situvationsbundet föremålsintresse (och jaktintresse). Arbete går ALLTID före föremål, exempelvis så spelar det ingen roll vad som ligger i spåret , hon bryr sig inte om det heltenkelt, Spåret är viktigast. På MHt brydde hon sig heller inte om lilla bytet (ingen jakt och hon satt sig på "haren" när testledare ville att vi skulle kolla närmare osv) . Så hon är ganska spännande att träna på det viset för som i skyddet går hon ju istället otroligt bra och har då både gripande, bärande och fasthållande helt naturligt.

Hunden ska inte tycka att det är kul med apporten. Hunden ska se det som en uppgift som man ska utföra när matte ber om det. Ett arbete helt enkelt.
Min hund tar inte apporten för att hon tycker att det är roligt eller kul, men för att hon vet att det är hennes uppgift. Ett arbete man ska utföra för att få den där roliga belöningen. Så egentligen krävs det inget stort föremålsintresse, mer arbetsintresse!

• Gilla
Reactions: Is
Hunden ska inte tycka att det är kul med apporten. Hunden ska se det som en uppgift som man ska utföra när matte ber om det. Ett arbete helt enkelt.
Min hund tar inte apporten för att hon tycker att det är roligt eller kul, men för att hon vet att det är hennes uppgift. Ett arbete man ska utföra för att få den där roliga belöningen. Så egentligen krävs det inget stort föremålsintresse, mer arbetsintresse!
Ja jag håller med. Med hundar som får för stort föremålsintresse på just apporten brukar det bli problem med slarviga gripanden, tugg, kast i luften osv. Men en del hundar kan behöva få upp intresse för just apporten för att inlärningen ska gå överhuvudtaget, så det är lite olika hur man får jobba med det..

Jag är av en annan skola... Lär mina hundar att springa ut fort som fan och gripa samt i princip aldrig avlämna. Tugg och långsamma ingångar tyder ofta på lite ägande, osäkerhet/konflikter. Jag väljer att sätta hunden, gå kanske 10 meter, kasta apporten långt som fasiken, gå iväg typ 40 meter åt ett annat håll än mot hunden, ropar "apport", lägger till med ett "ja!!" Precis innan gripandet, när hunden griper, har maximal fart så slänger jag en boll bakom mig och klickar.

Hög fart, ut och in! Sedan någon gång ibland, men ytterst sällan, kollar jag av ingångarna i samband med denna övning.

Om hunden har jävligt bråttom tillbaka så kommer den till 99% springa ut fort, gripa direkt, vända om och skena tillbaka.

Jag är av en annan skola... Lär mina hundar att springa ut fort som fan och gripa samt i princip aldrig avlämna. Tugg och långsamma ingångar tyder ofta på lite ägande, osäkerhet/konflikter. Jag väljer att sätta hunden, gå kanske 10 meter, kasta apporten långt som fasiken, gå iväg typ 40 meter åt ett annat håll än mot hunden, ropar "apport", lägger till med ett "ja!!" Precis innan gripandet, när hunden griper, har maximal fart så slänger jag en boll bakom mig och klickar.

Hög fart, ut och in! Sedan någon gång ibland, men ytterst sällan, kollar jag av ingångarna i samband med denna övning.

Om hunden har jävligt bråttom tillbaka så kommer den till 99% springa ut fort, gripa direkt, vända om och skena tillbaka.

Tack för tipset Men så har vi redan gjort och tyvärr har det inte givet annat än mer problem. Farten in har hon redan, kastar ja bollen så börjar hon snabbt släppa apporten så fort hon anser att bollen borde komma trots att jag kastat bollen allt i från det att hon bara startat upp tills dess att hon rundat mig men har jag då ingen boll så släpper hon när hon tycker att bollen borde komma.

Tack för tipset Men så har vi redan gjort och tyvärr har det inte givet annat än mer problem. Farten in har hon redan, kastar ja bollen så börjar hon snabbt släppa apporten så fort hon anser att bollen borde komma trots att jag kastat bollen allt i från det att hon bara startat upp tills dess att hon rundat mig men har jag då ingen boll så släpper hon när hon tycker att bollen borde komma.
Är du noga med belöningssignal?
Det är ju ett måste, hunden får/ska släppa på belöningssignal men aldrig innan.

Jag använder också samma metod. Snabbt ut och in mot mig så kastar jag bollen bakåt.
Tränar sedan ingångar separat.

Är du noga med belöningssignal?
Det är ju ett måste, hunden får/ska släppa på belöningssignal men aldrig innan.
Använder klicker :) men hon tycker iallafall att hon kan ligga steget före och göra ALLT före kommando så det är något vi måste "diskutera" vid alla moment innan vi är överens om att vi ska invänta kommando/belöning

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 394
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 624
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 464
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund

Hästrelaterat