Träningstävling med bebis men behöver lite hjälp angående klasserna

lakrits

Trådstartare
Den 22 juli ska jag åka iväg på träningstävling med gammeltanten men är riktigt sugen på att ta med bebis också.
Tyvärr har vi inte tränat direkt för nåt sånt här men om man ligger i så kanske det kan gå.
Dock har jag lite undringar.....

Klasserna med den lille skull i så fall vara trail at halter och showmanship at halter.
Trail at halter vet jag vad det är och hur det fungerar....tror jag.
Är det grimma som gäller oavsett hur gammal hästen är?
Går man med hästen över hindren eller går man brevid?

Showmanship at halter......vad gör man då?

Sv: Träningstävling med bebis men behöver lite hjälp angående klasserna

i showmanship / trail at halter visar du hästen i grimma och grimskaft (ej repgrimma) och man går på hästens vänstra sida.

När jag var med i trail at halter så fick vi bestämma själva om vi ville gå på sidan av hindrena eller över, fråga domaren.

i showmanship går du ett mönster runt koner. skritt-trav-halt-ryggning och Vändning. mönstret kommer upp på en lapp minst 1timma före start.
sedan efter avslutat mönster ska man visa upp hästen för dommaren.
du får ej ta på hästen
finns nog ganska mkt tips i lite tidigare trådar då detta ämne kommit upp ganska många ggr

Var iväg på min första tävling i helgen ,d var showmanship at halter bla.
Lärde mig massor (blev lite fel) köpte regelboken där och d står masssor skulle läst den innan förstås men skit samma.
Grimman ska inte sitta för långt ner (lite högre upp på nosryggen),håll inte på kedjan(om man använder kedjegrimskaft ) (änden ska vara lite löst ihoprullad i vänster hand) ,ta EJ på hästen.Och ingen "skolning" tillsägelser åt hästen.
Bedömningen börjar när man kommer in, innan uppställning så där blev d mycke klappande:angel: när man övade lite.:crazy:
Strikt så fort man kommer in e ett tips (lite stelt o strikt för min smak) men jag ska prova fler gånger.
Hoppas d hjälper lite.

Senast ändrad:

Står det om halter klasser i regelboken?
Jag har den gamla från förra året bara än så länge och hittade inget om det...kollade bara i innehållsförteckningen iofs.

Står det om halter klasser i regelboken?
Jag har den gamla från förra året bara än så länge och hittade inget om det...kollade bara i innehållsförteckningen iofs.

Halter och Showmanship at halter är olika grenar.
i Halter tävlar bara rashästar (quarter, paint osv) och där bedöms hästens extriör medan Showmanship at halter bedömmer den som håller i grimskaftet, dvs hur man visar upp hästen och får den att lyda. ingen extriörbedömning i showmanship.

i WRAS regelbok står det ganska mkt om Showmanship at halter.

Ja precis står mycke nyttigt där :d ,d kommer o hjälpa dig mycke.:bump:

Ah...ok. Hmm...då var väl jag för snabb när jag bläddrade igenom den....ska kika igen.

Nåt tips om hur man lägger upp träningen för att starta i dessa klasser?

Läste på SQHA´s sida nu att trail at halter enbart är för 1 åriga hästar?
Gäller det på träningstävling också:confused:

SQHA anordnar väl inga träningtävlingar??? Sen brukar inte SQHA ha med trail at halter så ofta endå. (har aldrig sett det på sqha tävling)

Däremot WRAS tävlingarna kan trail at halter förekomma och i regelboken står de inga åldergränser. Men sen har min (swr) kubb haft det för hästar under 5 år, vilket vi försöker få dem att sluta med.

Läste på SQHA´s sida nu att trail at halter enbart är för 1 åriga hästar?
Gäller det på träningstävling också:confused:

Sålänge du inte har en Quarter så får du inte starta i SQHA´s tävlingar.

på WRAS tävlingar får alla vara med oavsett ålder (iof beror det på klubben men generellt)

Liknande trådar

Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 589
Senast: mackan
·
Hästhantering Behöver verkligen hjälp!har just köpt vår första ponny. Ett newforest sto på 8år som var helt perfekt då vi provred, lugn snäll gosig...
Svar
18
· Visningar
5 860
Senast: axel
·
T
Western Det är dags att anmäla sig till tävling, det blir min första tävling för året och jag funderar på att testa några nya grenar. Men jag...
Svar
13
· Visningar
1 469
Senast: Fozzie
·
M
Western Oj oj, Igentligen vet jag inte vad jag gett mig in på och därför frågar jag er om hjälp. Dum som man är lät man sig övertalas (eller ja...
Svar
3
· Visningar
1 381
Senast: Nelly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg