Träningstäcke

M

Mamma mu

Hejsan!

Är det någon som vet var man kan köpa ett träningstäcke (helst i ull) som är "helt" , alltså inte ett sådant som knäppes framför eller i sadeln utan man lägger under sadlen?

Dom som tränar galopphästar har sådana också.

Gärna ett i ull men hittar ni i annat material så går det också bra.

Tacksam för hjälp!

Sv: Träningstäcke

Loca uppe runt Täby någonstans syr väl sådana täcken?
*hoppas på hjälp från täbymänniskor* :angel:

Ja, jag vill också veta!!

Köpte ett superbra sådant från England för många år sedan, tjock ull och mkt bra kvalitet men nu har det snart gjort sitt. Skulle gärna haft ett nytt men hittar dem ingenstans.

Nej jag har sökt runt på dom flesta nätbutikerna som jag kunde hitta men ingen har "hela" ländtäcke utan det är sådana man knäpper framför sadeln.

Men det måste ju finnas någonstans, jobbade hos en galopptränare för många år sen och han hade minst 20 st sådan täcken.

Hoppas på fler som vet:bow:

Jag hittade mitt på Häst & Hundhuset i Stockholm, bävernylon med tjockt fleecefoder. Det är i och för sig några år sen nu, och jag har inte sett några såna där sedan dess.

Exklusiv syr ju upp alla möjliga sorters täcken och grejor, de borde väl kunna ta fram ett sånt ridtäcke om man ber snällt...?

Det har förresten funnits (finns fortfarande?) ett engelskt företag på internet, där man kunde fylla i sina färger direkt på webben och beställa allt från träningstäcken till stalltäcken och träcktäcken. Kostar multum, men de är i TJOCK ull och "håller i en evighet". Har för mig att ett stalltäcke i "dina egna färger" kostade runt 200 pund...

Exklusiv tror jag att jag skippar när jag är på jakt efter ett TJOCKT ulltäcke. Har flera täcken därifrån som är mkt bra (inget negativt om dem alltså) men deras ull är inte av den kvalitén som jag vill ha i mitt träningstäcke.

Vill ju ha ett sådant som jag har :angel::angel: Det var visst bättre förr....

Det där engelska företaget får du gärna PM:a om, köpte ju mitt nuvarande just från England och det har varit sjukt bra. Priset lät ju ganska saftigt men det skadar ju inte att kolla.

Jag har ett tjockt, randigt ulltäcke av den riktiga sorten som jag köpte i en hästaffär utanför Lund. Vet inte om affären finns kvar men om du bor i närheten kan jag försöka snoka.

Hejsan!

Är det någon som vet var man kan köpa ett träningstäcke (helst i ull) som är "helt" , alltså inte ett sådant som knäppes framför eller i sadeln utan man lägger under sadlen?

Dom som tränar galopphästar har sådana också.

Gärna ett i ull men hittar ni i annat material så går det också bra.

Tacksam för hjälp!

En fråga från en ovetande, ligger detta träningstäcket under sadeln? Blir det inte "knöligt" och väldigt mycket extra material under?

Varför vill du hellre ha ett helt istället för ett sådant som man knäpper framför sadeln?
Skillnad i funktion?

En fråga från en ovetande, ligger detta träningstäcket under sadeln? Blir det inte "knöligt" och väldigt mycket extra material under?

Varför vill du hellre ha ett helt istället för ett sådant som man knäpper framför sadeln?
Skillnad i funktion?

Bland annat att man kan vika upp det när man galopperar.

Det kallas väl också för körtäcke?
Kolla runt på travshopar på nätet. Tror att Finn-Tack ska ha. Om jag inte virrat till det alldeles.

Jag fick en viss aning om att du trodde att det var en vanlig ridsadel men icke.. det är en galoppsadel man ska ha träningstäcket under.
Som du kanske vet så är galoppsadeln helt annorlunda format från vad en vanlig ridsadel är..
Men viker upp täcket framme på vardera sidan för att det ska hållas på plats.

Om någon skulle hitta en bra sida eller butik där man kan köpa ett sådant "Newmarket" täcke som det låter som du letar efter får ni jättegärna skriva här.

Jag kan inte heller hitta något bra, jo i o för sej Gibson har ju men det kostar ju sin "lilla" peng och den ligger i England.
Men surfa in där kan ni ju alltid göra.
www.gibson-saddlers.com

Sen för egendesignade träningstäcken är det LOCA som gäller! :d

Vika upp det? Framför sadeln då eller?
Varför det? Mindre varmt?:confused:

Man viker upp täcket bakifrån över sadeln och sen viker man tillbaka hörnen över stiglädren, det finns lite olika skolor hur man viker. Anledningen är att hästarna blir varma när dom galopperar och sen ska dom avvarmas (nytt ord, "cool out") och då ska dom inte bli för kalla.

Jag fick en viss aning om att du trodde att det var en vanlig ridsadel men icke.. det är en galoppsadel man ska ha träningstäcket under.
Som du kanske vet så är galoppsadeln helt annorlunda format från vad en vanlig ridsadel är..
Men viker upp täcket framme på vardera sidan för att det ska hållas på plats.

Om någon skulle hitta en bra sida eller butik där man kan köpa ett sådant "Newmarket" täcke som det låter som du letar efter får ni jättegärna skriva här.

Jag kan inte heller hitta något bra, jo i o för sej Gibson har ju men det kostar ju sin "lilla" peng och den ligger i England.
Men surfa in där kan ni ju alltid göra.
www.gibson-saddlers.com

Sen för egendesignade träningstäcken är det LOCA som gäller! :d

Här:
Inte billigt men inte alltför dyrt heller.

http://www.galoppshop.com/witney-ridtacke-p-140.html

Tur du sa det då, jag behöver visserligen inget eftersom jag har ulltäcken redan :love: men blev lite sugen faktiskt, dom är fina! Tack för varningen!

Man viker upp täcket bakifrån över sadeln och sen viker man tillbaka hörnen över stiglädren, det finns lite olika skolor hur man viker. Anledningen är att hästarna blir varma när dom galopperar och sen ska dom avvarmas (nytt ord, "cool out") och då ska dom inte bli för kalla.

Aha:idea:
Då har jag lärt mig nåt nytt idag. Tack för det!

Hejsan Alla!

Tack för länken men det är nog i saftigase laget priset, visst håller säkert i alla evighet men känner ändå lite för mycket, men tack ändån:bow:

Detta var inte lätt att hitta :crazy: men vi får väll fortsätta leta:smirk:

:bump:

jag sydde upp mitt hos z-täcken... tog några vändor innan de hajjade, men nu är jag sååå nöjd med det (2:a året)...

annars de klassiska ylle-filtarna (gula med svarta och röda ränder) finns ju här och var!

newmarket heter de...

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
575
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka