Träningsschema?

K

ketchup

Har ni lagt upp något "träningsschema" för dig och din häst? Eller rider du bara det du känner för? Hur mkt dressyr/hopp/skogen veckan?

Rider ett 13 årigt d-ponny sto.Gått msv hopp och typ lb-la dressyr. Skulle vilja ha hjälp med att lägga upp en lämpligt träningschema för oss.
 
Sv: Träningsschema?

Jag rider för tränare två gånger i veckan (dressyr alltså) Ett pass tömkörning,longering eller markarbetsjobb i veckan har jag också. Annars är jag mest ute och skrittar/klättrar i skogen o jobbar lite på fina ridvägar. Hoppar som omväxling nån gång i måndaden =)
 
Sv: Träningsschema?

Hej!!

Jag har alltid ett träningsschema.. för mig fungerar det bra, jag har lättare att focusera på det jag verkligen ska göra och hålla mig till att träna just det.
Om jag åker till stallet utan en plan så blir ridningen mycket hafsigare tycker jag..:confused:

Jag kan inte hjälpa dig med ditt schema men jag har gjort så att jag använder exel.. planerar en månad i förväg, utvärdering varje söndag o då får man oxå tänka på om det är så att schemat känns för lätt eller svårt.. eller som det är något man känner att man behöver tänka o träna mer på..
skriver oxå in vad som är bra o dåligt under varje pass..

Lycka till med ditt schema!!
 
Sv: Träningsschema?

Jag hade ett träningsschema som jag följde strikt förrut men nu har jag slutat med det, varför vet jag inte. Egentligen rätt dumt.
Men i regel så rider jag dressyr för tränare två gånger i veckan, markarbete för tränare en gång i veckan sen rider jag mest ut i skogen och klättrar och finslipar lite ridvägar ibland. Hoppar gör jag kanske 2 gånger i månaden för min ponnys skull, han älskar det haha.
 
Sv: Träningsschema?

Jag har inget direkt schema, men jag har mål inuti mitt huvud om vad ska göra under veckan. Fast allt kan ju ändras beroende på vädret också, suck.. blir så trött på allt regn..

Så här kan tex ett mål i mitt huvud se ut:

Måndag: Uteritt
Tisdag: Akademisk träning från mark
Onsdag: Uteritt med konditionsträning
Torsdag: Tricktraining/NH/mm i rundcorallen
Fredag: Akademisk träning från mark
Lördag: Vila
Söndag: Uteritt med klättring

Nu bara jag skrev lite,
 
Sv: Träningsschema?

Jag har en arab pojke på 15 år(D-ponny).
Han har gått LA-dressyr samtLB-hopp (Hoppar dock bara lite små skutt för skoj skull ibland)
Här är mitt schema som jag följer så gott jag kan: :angel:

Måndag: Paddok - DRESSYR. Allmän igenomridning
Tisdag: VILA
Onsdag: Ut -Kortare tur, helt utan krav på form. Bara slappa o flumma lite :D
Torsdag: Paddok - Markarbete/hoppning, för att stärka benen.
Fredag: ut, lungt. ev vila?
Lördag: Skritta bort till ridhuset (tar ca 40 min) hårt Dressyrpass.
Söndag: Ut, längre tur.

Hm.. Jag tkr det är svårt att lägga ut scheman för andra.. Men det beror ju på vad du ska använda henne till. Om du bara vill ha henne som skogsmulle eller om du vill träna/tävla oxå. Dressyr eller hoppning?
Men en bra sak är ju att på helgerna kan man ju försöka at rida ut lite längre då man har tid o det blir inte så mörkt snabbt...
Har du möjlighet att ta dej till ridhus/paddok?
Men här är ett litet förslag:

Måndag: Dressyr - få hene mjuk o följsam.
Tisdag: Ut - klättring
Onsdag: VILA
Torsdag: Markarbete/hoppning
Fredag: Dressyr - valfritt?
Lördag: UT långt
Söndag: UT långt

//Fannie
 
Sv: Träningsschema?

Hästen jag rider älskar att hoppa, och att springa fort. Han är mkt positiv till allt, men han älskar just detta. Tycker om att röra på sig och blir missnöjd om han får vila en dag. Jag har tänkt sätta upp ett schema, men jag vet inte om jag följer det.
Måndag - Ev. galoppträning (Jägersro)
Tisdag - Skritta ut
Onsdag - Rida ut
Torsdag - Lektion
Fredag - Rida ut
Lördag - Dressyr
Söndag - Hoppning

Vill egentligen lägga till fler saker som markarbete och klättring, men tyvärr finns det bara 7 dagar på en vecka. Klättring eller markarbete blir det på måndagen om det inte går med galopp. Däremot känns det taskigt att han får jobba hårt 3 dagar på rad, även om han klarar det. Vill inte "sno" tråden från dig, men är det ngn som har tips på hur jag kan göra annars?
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 051
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp