Träningsråd för fet och lat häst

Baugalin

Trådstartare
Jag har just fått mitt sto tillbaka från en lång vila period (1 och 1/2 år) och som många kan nog gissa så är hon ganska rund. I vanliga fall skulle jag planera en så pass rund häst träning mest som kondisträning med längre ridturar i lägre tempo, där jag sätter ingen större press på gångarterna eller formen (bara att hon bär sej rätt) tills hon har kommit i en bättre form samt brännt lite av sitt extra fet lag :o
Till problemet, mitt sto har haft det problem att hon saknar drivkraft framåt, något som jag innan hennes vila har försökt arbeta mycket på. Har passat att inte ta längre ridturer heller haft kortare ridturer med lite fart och mycket av gångarts byten, för att hålla hennes intresse och drivkraft. Samt försökte jag komma med nya idéer för hennes träning för att göra den inte långtråkig för henne. Men om jag kommer köra den mera normala kondisträningen till en början för henne som jag kör för andra hästar är jag rädd att jag misser den lilla drivkraft som hon redan har, men samtidigt måste hon ju gå ner i vikt.
Har ni några bra råd hur jag ska lägga upp hennes träningprogram?

*Ber om ursäkt i förhand för min rostiga svenska och hoppas att ni förstår min text*

Sv: Träningsråd för fet och lat häst

Som jag har lärt det så börjar den mesta brännslan av fett inte förren efter 30 min och då måste man passa att hästen bränner inte för intensivt för att få den bästa fett brännslan. Korta men intensiva pass bygger heller upp bra muskler men just nu är det hon behöver mer av fett brännsla.

Jag har alltid kört korta, intensiva pass på mina hästar.
Då jag främst haft unghästar så har det varit just omusklade tjockisar ;)
Detta fungerar utan problem på fettet och dom blir både slimmade och välmusklade.

Nejdå, korta snabba intensiva pass är oerhört energikrävande. Har just nu en fetknopp hemma, han har gått ner ganska rejält redan nu men en del återstår. Han är dessutom unghäst så man kan inte träna honom hur mycket som helst, ärtan hänger inte med mellan varven så det är inte bara kroppen som får jobba utan det tar mycket i huvudet också. Därför blir det kort pass, och det går fin fint.

Hur ser din möjlighet ut för att jobba henne utan ryttare? Som tex handhäst, löslongering (gärna med andra hästar) osv?
I övrigt håller jag med Michis, korta och intensiva pass där det är "kul" och inget nötande skulle jag satsa på.

Låter som mitt sto och problemet till att hon var lat var just de att hon var fet och orkade helt enkelt inte pga att hon var så fet.

Så de kommer att komma ju mer då får hästen välslimmad och välmusklad och i bättre kondis kommer orken och piggheten komma så var inte orolig.

De du kan göra nu är väl att dra ner på maten jag gav Jorunn som är ca 135-138 cm hög 5 kilo hö om dagen samt 0,5 liter havre och 3 nävar musslie 1 dl mineraler om dagen och hon gick sakta ner.
Hon hade inge gräs i hagen och stod på spån, jag gav ca 1 kilo halm om dagen så hon hade lite att pilla på och de funkade super. Hon gick sakta ner
och under tiden red jag och satte igång henne mkt skritt där jag verkligen jobbade i skritten och inte bara satt och lallade runt.
Mkt flytta in och ut bak ja jobba helt enkelt=)

På 2 månader hade hon blivit riktigt trevlig i formen och vart också helt plötsligt döpigg. Från dötrött och slö till skitpigg och trotsig för nu orkade hon ju säga ifrån:D:crazy: Så unghästrotset kom och vi red igenom det svettigt men det gick haha.. Nu är hon supertrevlig häst att rida och sköta p åalla sätt och vis.

Så mitt råd är att håll ut hästen kommer bli pigg ju mindre fet den kommer bli... tänk dig att själv väga 120 kilo och då kräva att du ska va superpigg och hoppa och fara omkring. Kroppen kommer ju haverera och du kommer flåsa ihjäl dig efter 1 minut bara.
Men om du gick ner 55 kilo skulle du bli betydligt piggare.. inge skillnad för en häst=)

Tack för alla svaren :laugh:

Bra att hör att jag kan köra också korta och intensiva pass men ändå bränna nog fett (som passar bättre för att behålla hennes drivkraft).

Brolinskan:Longera henne hade jag tänkt mej göra nån gång i veckan men inte för ofta då hon har ingen speciell drivkraft i den typen av arbete. Hade älskat att kunna ha henne som hand häst men då jag har bara unghästar inne så fungerar det inte (men möjligen kan jag ta och låna mitt systers sto nån gång ibland).

Niela: Bra att höra att ditt sto har piggnat till :) Mitt sto har dock saknat drivkraft även i god kondition (då innan hennes vila). Håller dock fortfarande tummarna för att det kommer ändras då jag har ridit inn och tränat många hästar ur hennes släkt och börjar flest alla av dom som något lata och saknar dom drivkraft i början av innridningen men när dom blir äldre då har dom mycket drivkraft. Därför är jag nog mest förvåndad över hennes lathet då båda hennes föräldrar är mycket heta med stor drivkraft (men båda börjar något lata vid innridningen).

Nästan alla hästar är "lata" under inridningen, just för att dom inte förstår att dom ska tänka framåt.
Det kommer när dom är ridna mer, då blir många väldigt pigga istället..

Ja på det sättet ja men jag menar även i fortsättningen av "frumtamninguna" (början av innridningen) dom fortsätter vanligtvis att vara mer lata 1-2 första år som ridhästar, därav är det vad jag tycker är värt att nämna. Jag håller dvs ännu i hoppet om att hon ska hitta sin innre driv karft, för det är ganska synd hon är mycket talangfull men utan drivkraft blir det inte mycket för det i avelsvärderingen.

Vi hade ett sexårigt inne på stall på Island nu i höst sto som verkligen vägrade att tänka framåt. Hon var också lite ur kondition och tjock. Henne hade vi med som handhäst på bortväg och red henne hemåt och då i friskt och kravlöst tempo med flera andra hästar. Vi fokuserade på sådan träning helt och hållet tills dess att hon blev mer och mer villig. Ingen pisk, inga skänklar, bara framåtdrivande smackningar. Relativt lös tygel och väldigt mycket positiv uppmuntran.
Helt plötsligt började hon tänka framåt.

Fast de flesta hästar man rider in är väl inte i toptävlingskondis förrens efter typ 3 år???
Först sitter man ju in dom bara svänga stanna starta typ sedan ska de ju vila, sedan börjar man till hösten som 3½ med självaste inridningen och bara där har "inridningen tagit 6 månader.
Sedan rider man in lär hästen trava galoppera och flytta för sknkel sedan ställer ju många av den igen för vintervila och tar fram hästen igen som 4 åring.
Så redan här är vi ju inne på 1 år av ridning utan att jag skulel kunna kalla hästen för välmusklad och i kondis.
Det är ju oftast förrens hästen är 4 år som man kan börja kalla att hästen börjar bli riden på allvar och att man inte längre ställer av den så långa perioder utan mer låter den vila kasnke 2 veckor bara här och där.

Jorunn är 9½ år och kan väl säga att hon var i kondis från att hon var 8 år nu är hon väldigt sent tagen iof.
Hon fick vila större delen av sitt år som 7 åring då jag inte riktigt hade lust med häst alls då på den tiden och tappade allt vad lust för rida var.

Och Jorunn var väldigt loj och lat ända fram tills hon var 8 år och börjades tränas på allvar om det hör ihop vet jag inte men jag tror det.
De gånger hon har varit och blivit pigg är när hon åkt iväg på träningarna innan hon var 8 år.
Men då är det samma där hon tränades hårt och gick ner i vikt och fick både kondis och muskler.

Så jag tror helt klart hullet har ett stort samband mellan slö och pigg häst

Ofta kan hullet bidra med att hästen blir lite lojare, ja. Men långt ifrån alla hästar blir sådana, mitt sto blev bara villigare ju fetare hon var. Därför fick hon också namnet, den flygande köttbullen av sin uppfödare.

Hennes son är en riktigt fetknopp, visserligen betydligt smalare nu än för en månad sedan. Även han kan röra på spelen, jag lovar.;)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama