träningsprogram

P

plymen

Nu behöver jag massor med tips och råd från er alla!

Vi håller på att träna upp hundens muskler till det normala igen efter operationerna. För tillfället går vi 40-50min (i koppel) en gång om dagen + någon kortare promenad på10-15min. Nu ska vi sakta börja ha hunden lös små stunder i gången.

Jag tänkte själv något i stil med att varannan dag gå så som nu, och sakta öka till 60min. Och sen varannan dag föra hunden och simma en stund så den gör av med den värsta energin och efter det släppa den att springa lös en stund. De första gångerna bara några minuter simmning och spring, men så sakta öka tiden!

Ideer?? Åsikter?? Tacksam för svar!:)

Sv: träningsprogram

*Simning
*Skogspromenader
*Klättring
*Cykling när hunden är redo för det
*Promenader/lättare joggning i sand

Tack!! Klättring är säkert en bra ide! Är det någon skillnad på hurdan marken är? Bättre i sandgrop eller skog?

Jag brukar också gå med hunden i högt gräs så hon får lyfta på tassarna ordentligt. På rak mark går hon nästan med raka knän...

Beroende på hur musklad hunden är, så kan man köra i skogen eller i grustag. Är hunden är otränad, så börja i skogen och när den blivit mer tränad, så kan du övergå till grustag.

Okej;) Det är ju lite svårt att avgöra hur musklad hunden är då jag inte har nåt att jämföra med... Därtill vet jag ju inte ifall hon avlastar något av benen eller använder båda lika mycket! Knepit dehär...:p

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 033
Senast: Liran
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 525
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 814
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar