träningsproblem!!!

S

Seraphine

Hej!
Jag har ett stort problem med mitt sto: jag kan inte hoppträna i grupp med henne. Började hoppträna för instruktör förra året och det gick bra tills hon fick upp konditionen och styrkan. Sen dess går det inte att hoppträna för instruktör och i grupp. Hon börjar bocka och stegra så snart hon tycker det blir för jobbigt. Och det kan var efter 2. övningen.
Hemma kan jag hoppträna utan problem och även tävling (har bara startat några clear-rounder hittills) går utmärkt- där sköter hon sig efter punkt och pricka.
Men för att kommer framår behövs det ju instruktör. Har inte råd att hämta hem en bara för en lektion och bara mig.
Dressyr funkar jättebra- hon går i form, bär sig i alla gångarter och lyssna jättebra på tygel och skänkel.
Har ni några tips?
Tack på förhand
/Seraphine

Sv: träningsproblem!!!

Det låter som om hästen bara är olydig och försöker komma undan, hur har du gjort för att visa att det inte är okej att beete sig så? För att stegra är tabu!
Om mina hästar skulle vara olydiga så har jag kört med att snurra runt de ett pra varv och sedan fortsätta som om inget har hänt. Så om hästen stegrar så snurra den så fort du känner att det är på g eller precis när den har landat från stegringen. Det blir obehaglit för hästen att snurra och förknippar ganska snar obehaget med att ex stegra. Detta knep har funkat väldigt bra för mig.
För att få hästen att sluta med detta beetende så måste man ta tag i problemet för det försvinner inte av sig själva. Annars kan det mkt väl utöka och då får ni samma problem på tävling och när du tränar själva.

Mitt ena sto gillar inte att andra tränar samtidigt som henne och blir väldigt sur om någon är i närheten, i bland har hon med försökt springa efter för att bita *pinsam*. Dock finns inte detta beetende på tävling. Men hennes beetende har blivit bättre då vi reglebundet tränar i grupp, så hon får helt enkelt acceptera det.

Hej jag vet precis hur du känner dig..har haft liknande problem med mitt sto men hon har aldrig stegrat sig på träning men däremot biter hon tag i bettet blir tjurig o studsig och kan ge sig iväg o bralla o ha sig..
De gånger jag tränat sj för min tränare så har träningen gått hur bra som helst inga dumheter so ever!

Men jag har nu kommit på att hon blir lätt stressad i grupp och vet inte riktigt hur hon skall hantera stressen och istället blir hon sur och kan inte koncentrera sig utan flr bara ifrån allt..
På tävling är hon som en hundvalp helt motsatt än vad hon är på träning..

Det jag tänker på då är att din häst kanske blir stressad i större grupper..kanske kan du pröva att träna i en mindre grupp om möjlighet finns man kan ju alltid pröva..

Lycka till och hoppas träningarna kommer gå bra!

Stegra gör hon nästan inte alls längre. Men jag tycker det är väldigt obehaglig nät hon börja drar ner huvudet och börja studsa. Jag vet att man ska få upp huvudet då men hon rycker tyglarna ur handen på mig varje gång hon kör ner huvudet. Vet inte varför hon jämt lyckas med edet. Måste träna mina nävar bättre tror jag. :-P
Tror också det har med stressen i gruppen att göra.
Ska kolla med tränaren om vi kan fixa nån enskild träning nån gång iaf. :-)

Man får pröva sig fram man måste börja någonstans för att lösa problemet..min häst började oxå rycka ner huvudet jätte obehagligt min tränare säger att det är av ren tjurighet hon gör denna olaten..nu har jag börjat kunna läsa av hennes signaler innan hon gör detta så jag kan "nappa" lite med tygeln o då ger hon sig..men jag tycker det är bra att du prövar dej fram för att lösa erat problem..lycka till och du får underrätta oss om hur det går!

Jag tror det kan bero på stress. Ge inte upp och fortsätt träna, då kommer det snart att gå bort kan jag lova!

Tränade hemma idag. Var tänkte att jag skulle träna med en stallkompis att hon vänjer sig att tränas med andra men det blev planändring så jag träna själv. Hon skötte sig jättebra- var rund och mjuk nästan hela tiden.
Kommer anmäla mig till en clear-round på onsdag.

Det blev ingen Clear-round då dom inte fick tillräckligt med startande. Men jag tränade hemme istället. Idag var det även en kompis med som tränade sin häst samtidigt. Det gick jättebra. Hon skötte sig perfekt. Ska nog träna 2-3 gånger till med en kompis och sen kanske med 2 så att hon vänjer sig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 140
Senast: Sel
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
Ridning Jag har nyligen blivit medryttare på en häst, det är en 6 årig newforest ponny. Hon är sent tagen och grundutbildad. Hon står på en...
Svar
11
· Visningar
1 383
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka