Sv: träningsplanering under vintern*långt*
Min "planering" är nog inget att skryta med, eftersom jag låter mitt eget schema styra lite över upplägget, så schemat ser inte likadant ut varje vecka. Vet att det nog inte är optimalt, men det är så det måste bli under vintern. Vi har iaf hoppträning 1 gång i veckan, och markarb. hemma 2 dagar i veckan. Sedan blir det 1-2 dagar då han rids ut, och resten blir vilodagar.
Nu är han bara 4 år, och har växt en del i höst, både i skelettet och musklat sig. Planerar att rida honom till början av jan ungefär, för att sedan låta honom vila i ca 2 veckor. Sedan sätts han igång igen, och har ev en hoppkurs för att starta upp säsongen i feb.
Om det någon (vet inte vem
) skrev om att jämför hästars muskeluppbyggnad med människors;
Om man ska träna en häst efter hur man optimalt tränar människokroppen, så ska man bara träna varannan dag. Måste säga att jag är relativt kass på hästens fysiologi, men desto bättre på människans. För att bygga muskler optimalt, så ska man bara styrketräna varannan dag, och vila emellan. Det är som sagt i vilan som muskeln återhämtar sig, och blir starkare. Men man kan ju ändå träna i princip varje dag, men man måste växla mellan muskelgrupper då. T.ex. ben ena dagen, och armar andra dagen.
Dock känns det väldigt diffust att försöka överföra detta tankesättet på hästträning, och skulle verkligen vilja ha en ordentlig kurs i detta, för jag känenr att hästens fysiologi är en av mina svagheter
!
Ajaj, blev nog lite långt, säkert ingen som orkar läsa
.