träningsplanering under vintern*långt*

Sv: träningsplanering under vintern*långt*

Ang. vilaodag eller ej.
Så var jag på en föreläsning för Uffe Johansson, han förklarade att muskler byggs bara genom vila. Så hur mkt man en tränar, måste kroppen vila för att kunna bygga muskler.

Lite luddigt förklarat, men det var på det enklaste sättet jag kunde! :p

En liten funderare bara! :D

Senast ändrad av en moderator:

kl det vill jag gärna också veta men man läser ju också att hästarna rids aldeles för lite också.. det är svårt det där att veta.. :confused:

Ang. vilaodag eller ej.
Så var jag på en föreläsning för Uffe Johansson, han förklarade att muskler byggs bara genom vila. Så hur mkt man en tränar, måste kroppen vila för att kunna bygga muskler.

Precis så är det med människor också! När vi tränar "bryts ju musklerna ner", och när vi vilar efteråt så byggs de upp igen, och då mer än vad de var tidigare:)

Så man ska inte underskatta vila...

Han sa inte exakt. Det är väl individuellt och beroende på träning. Men han menade iallafall att den skulle få vila.

Egentligen var föreläsningen om fysträning för ryttare, men han tog upp hästen och jämnförde likheterna.

Jag tycket det lät skönt iallafall! :p

Ang. vilaodag eller ej.

Ja men du vilar ju direkt efter arbete, men behöver inte vila över ett dygn.... Som alla säkert redan vet så är hästar djur med stort rörelsebehov.

För att ge ett exempel: Du har hopptränat på onsdagen.. Om du skrittar ut en timme på torsdagen så hindrar du inte direkt hästen från att bygga muskler då... Hästen har ju vilat i säkert 16 timmar sedan sist den aktiverades..

Också lite luddigt men vi kanske reder ut begreppen om vi diskuterar mer:)

Smart! :idea:

Så tänkte jag faktiskt inte alls, men det låter logiskt iallafall.

Min "planering" är nog inget att skryta med, eftersom jag låter mitt eget schema styra lite över upplägget, så schemat ser inte likadant ut varje vecka. Vet att det nog inte är optimalt, men det är så det måste bli under vintern. Vi har iaf hoppträning 1 gång i veckan, och markarb. hemma 2 dagar i veckan. Sedan blir det 1-2 dagar då han rids ut, och resten blir vilodagar.
Nu är han bara 4 år, och har växt en del i höst, både i skelettet och musklat sig. Planerar att rida honom till början av jan ungefär, för att sedan låta honom vila i ca 2 veckor. Sedan sätts han igång igen, och har ev en hoppkurs för att starta upp säsongen i feb.

Om det någon (vet inte vem :crazy: ) skrev om att jämför hästars muskeluppbyggnad med människors;
Om man ska träna en häst efter hur man optimalt tränar människokroppen, så ska man bara träna varannan dag. Måste säga att jag är relativt kass på hästens fysiologi, men desto bättre på människans. För att bygga muskler optimalt, så ska man bara styrketräna varannan dag, och vila emellan. Det är som sagt i vilan som muskeln återhämtar sig, och blir starkare. Men man kan ju ändå träna i princip varje dag, men man måste växla mellan muskelgrupper då. T.ex. ben ena dagen, och armar andra dagen.
Dock känns det väldigt diffust att försöka överföra detta tankesättet på hästträning, och skulle verkligen vilja ha en ordentlig kurs i detta, för jag känenr att hästens fysiologi är en av mina svagheter ;)!

Ajaj, blev nog lite långt, säkert ingen som orkar läsa ;).

Jodå jag orkade läsa! ;)

Det var precis så det förklarades på föreläsningen jag var på.
Men det jag inte får grepp om är hur det blir om man konditionstänar.( Vi tar människan i det här fallet eftesom du kunde det )
Behöver man vila lika ofta då också?
Eller gäller det bara muskelträning?

Jag behöver verkligen gå en kurs i det här! :D

Måndagar - klättring med mammsen
tisdagar - medryttare(vila)
onsdagar- träning hoppning
torsdag - dressyr
fredag - longering alt. dressyr
lördag - kondition
söndag - beror på vad vi gjort minst av under veckan

För att ge ett exempel: Du har hopptränat på onsdagen.. Om du skrittar ut en timme på torsdagen så hindrar du inte direkt hästen från att bygga muskler då... Hästen har ju vilat i säkert 16 timmar sedan sist den aktiverades..

Personligen tycker jag de är jättebra att ge sig ut på en lugnare tur dagen efter träning, delvis för att jag har fått för mig att det hjälper mot träningsvärk och stelhet.
Och om du aktiverar olika muskelgrupper under olika dagar så får de ju en chans att återhämta sig.

Jag skulle aldrig få för mig att göra 100 armhävningar tre dagar i rad, därför skulle jag heller aldrig ge mig ut och klättra med hästen tre dagar i rad, eller hoppträna, eller rida markarbete. :cool:

Variation förnöjer!

Jadu, nu skulle jag behöva läsa ordentligt i min träningsfysiologibok, men orkar inte såhär efter hoppträning halvvägs in på natten ;)

Men med konditionsträning så handlar det väl mer om att fylla på kolhydrat (och glykogen) förråden, snarare än om att återhämta och bygga muskler. Det är ju hjärtat och syreupptagningsförmågan du tränar då...
Fast har du lågintensiv konditionsträning så är det ju iofs fettlagren som energin tas ifrån, fast de behövs inte lika mycket för explosivt arbete som kolhydrater gör...
Usch, känner att jag nog måste repetera detta lite. Ska läsa i nån av fysiologiböckerna, och återkommer när jag har fått klarhet i detta (om det går :crazy: ). OK?

Ha d kalas!

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: fio
·
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
50 337
Senast: Askur
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter i en tilltrasslad situation och undrar om jag också kan komma med ägaranspråk och därmed hindra att hästen avlivas. Det...
Svar
18
· Visningar
3 624
Senast: kryddelydd
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 674
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V