Träningslistor

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Giantchill
  • Startdatum Startdatum
G

Giantchill

Tar upp en ny tråd med anledning av diskussionen i tråden "Startförbud".

Är det inte märkligt hur STC hanterar träningslistorna?
- Köper jag en häst, måste alla papper vara i ordning och inne hos STC innan jag får sätta hästen på min träningslista. Visst är det okej, men...
- En häst som är såld kan få stå kvar på träningslista hos en fd tränare (amatör) som egentligen inte får vara tränare till aktuell häst. Finns ruggigt många exempel på detta. Nya rutiner för detta kanske vore på sin plats?

Tycker att STC ibland agerar stelbent vid ägarskiften. Det går inte att skynda på ett ägarskifte, så man kan anmäla en häst. Varför får man inte faxa in ett ägarskifte? Borde det inte gå att via hemmabanans sekretariat få tillstånd ett ägarskifte om man har alla papper i ordning?

Då känns det lite dubbelmoraliskt att fel tränare får stå som tränare på hästar när de är sålda.

Väldigt många slarvar med att ta bort sina hästar från listorna. Har sett exempel på 17 åringar som är i träning... Fölmärrar är inte ovanlig att hitta heller. (Visst kan de sättas igång igen, men SÅ vanligt är det inte.)

Skönt, nu fick jag skriva av mig lite... ;)

Sv: Träningslistor

Det står i reglementet att man ska föra över/ föra av en häst snarast. Men visst vore kanske böter något för STC att fundera på....

Men det är väl tillåtet att träna vilka hästar som helst, oberoende på vilka som äger dom?
Däremot får man väl inte startanmäla dom hur som helst.

Men det är väl tillåtet att träna vilka hästar som helst, oberoende på vilka som äger dom?
Däremot får man väl inte startanmäla dom hur som helst.

Träna och träna, definitionsfråga. Du får i alla fall inte ha hästar som inte ägs av dig eller nära anhörig på din träningslista. Du får definitivt inte anmäla hästen överhuvudtaget...

Jag tycker även att dom är slarvig när man stryker hästen från lopp.
Dom frågar inte vem man är eller så, bara vilken häst, lopp och av vilken orsak.

Vem som helst kan ju ringa och stryka en häst.

Träna och träna, definitionsfråga. Du får i alla fall inte ha hästar som inte ägs av dig eller nära anhörig på din träningslista. Du får definitivt inte anmäla hästen överhuvudtaget...

Är du så säker på det? Nu hittar jag inte reglementet, men jag är nästan 100 på att jag har rätt.

*letar febrilt"

Jag är säker att det var så när jag tog licensen, men det är ju drygt 10 år sedan...

Motfråga: Varför kan (kunde i alla fall) jag ta in en häst på träningslistan som ännu inte är (var) ägarskiftad? :confused:

B-TRÄNARLICENS

B1-tränarlicens - Du får träna, köra och startanmäla hästar som helt eller delvis ägs/hyrs och företräds av Dig eller nära anhörig. Ägs hästar i bolagsform, skall du eller nära anhörig vara firmatecknare för bolaget. Med delägd menas att någon delägare inte är nära anhörig.

B3-tränarlicens - Samma förutsättningar som B1 dock utan körbehörighet.

Med nära anhörig räknas: Maka/make, sambo, barn, barnbarn, syskon, föräldrar, far- och morföräldrar samt sambos/makas/makes barn och föräldrar.

B2-tränarlicens - Du får träna, köra och startanmäla ett obegränsat antal hästar som ägs/hyrs av ett registrerat bolag i vilket du är delägare. Du behöver dock ej
vara företrädare eller firmatecknare. Du får endast utöva Din verksamhet inom ett bolag. Samtliga hästar du tränar skall ägas av samma bolag.

B4-tränarlicens - Samma förutsättningar som B2 dock utan körbehörighet. Du får endast inneha en av dessa båda typer av B-tränarlicens. Vill du byta från den ena B-licenstypen till den andra, måste du ansöka därom. Bifalles ansökan upphör din tidigare B-licenstyp att gälla.

Som jag tolkar detta, så måste du "minst" deläga hästen/arna på ett eller annat sätt.

Träningslista

Träningslista skall ange samtliga hästar i B-träning och listan skall lämnas in till travsällskapet en gång per år i samband med licensansökan. På listan skall anges uppstallningsplats. Förändringar i träningslistan skall omedelbart anmälas till travsällskapet. Häst som inte inrapporterats senast kl. 12.00 vardag före startanmälan kan anses som ej startberättigad.

Dom frågar inte vem man är eller så, bara vilken häst, lopp och av vilken orsak.

Håller med dig om detta.

Finns dock undantag. Jag ringde och strök vår häst när han skulle starta på Solvalla för en tid sedan. Det var dock inte jag som stod som tränare, men då ringde de upp tränaren för att dubbelkolla. Bara på Solvalla som jag varit med om detta. Bra gjort, Solvalla!

Vore ju lite tråkigt om man åkt till Valla och någon gjort en "bus-strykning". :eek:

Så har det varit för mig med när jag anmält till nån bana längre bort. Vid strykning ringer travsällskapet upp och kollar.
På de banor närmast mig så har de däremot inte ringt tillbaka men de har nog koll på vem det är som ringer...

På de banor jag har strukit så har de ringt och dubbelkollat om inte personen ifråga som tar emot samtalet vet absolut säkert vem jag är!

Samma här förutom sist, men han frågade om jag var tränare.

Visst sa jag: Tränare, ägare och kusk. Kunde iofs ha varit vem som helst men oftat ringer de tillbaka. :idea:

Som jag tolkar detta, så måste du "minst" deläga hästen/arna på ett eller annat sätt

Ja, är det inte så att man måste stå överst? Företräda?

En liten historia på det..

Vet väl i stort att STC har rätt men jag stod som företrädare på en häst som skulle startas på premie.. Maken och hans kusin stod med som delägare. Kusinen ringer och anmäler och några timmar senare ringer de och säger att den inte finns upptagen på nån träningslista.
Kusinen hade B-licens och vi trodde det räckte med det.. Nejdå, in med ägarbytespapper, ett stort SNÄLLA, RAPPA PÅ och sen 5-hundringen på räkning.. Som tur var var de snabb och det ändrades, och kusen prema. Härligt!
Nu är läget så, ägarordningen står kvar men jag har nu licens och kusinen som står som företrädare har inte löst ut sin...
Men INTE :devil: kan jag få ta upp hästen på min lista, nä då är det ytterligare ett ägarbyte och 5-hundring med vingar...
SUCK!
Ville bara gnälla lite... Undra hur det skulle vara som när man köper bilar och får hem reg-beviset... 22 ägare inklusive bilhandlare! ;)

Knepigt, uppenbarligen minns jag fel.:mad:

Jag var säker påa tt reglerna var såna att man kunde ha med "främmande" hästar på träningslistan, men inte fick anmäla dom i lopp.

Tex kunde man träna upp hästar åt nån, som sedan lämnade in dom till proffs när det drog ihop sig till start.

Gick kursen i vintras och vad jag förstod då var det OK med "av tränaren utsett ombud" ...

Och om kusinen hade haft huvudet med sig kunde han sagt att de var bröder! Då hade det varit OK...

Gick kursen i vintras och vad jag förstod då var det OK med "av tränaren utsett ombud" ...
Jo, visst ÄR det okej.
Ett konkret exempel: Stig H Johansson kan t.ex. utse Reijo Liljendahl som ombud. Detta för att SHJ inte ska behöva alla hästar alla tävlingsdagar. Är SHJ på älgjakt kan Reijo anmäla hans hästar. Hoppas jag är pedagogisk nog...

Och om kusinen hade haft huvudet med sig kunde han sagt att de var bröder! Då hade det varit OK...
Visst hade han kunnat säga att de var bröder. Hade säkert fungerat, eftersom sekretariaten sällan/aldrig kollar med folkbokföringen. Troligen aldrig om ingen rapporterar in att det finns misstankar om att det inte står rätt till. Det kommer nog att hända, i fall hästen går bra och någon blir avundsjuk...

Senast ändrad av en moderator:

Visst hade han kunnat säga att de var bröder. Hade säkert fungerat, eftersom sekretariaten sällan/aldrig kollar med folkbokföringen. Troligen aldrig om ingen rapporterar in att det finns misstankar om att det inte står rätt till. Det kommer nog att hända, i fall hästen går bra och någon blir avundsjuk...

Tanken var OM han nu hade sagt det att det skulle vara en snabb nödlösning eftersom vi var sen att prema, och vi visste ju att ägarbyten kan ta tid!

Knepigt, uppenbarligen minns jag fel.:mad:

Jag var säker påa tt reglerna var såna att man kunde ha med "främmande" hästar på träningslistan, men inte fick anmäla dom i lopp.

Tex kunde man träna upp hästar åt nån, som sedan lämnade in dom till proffs när det drog ihop sig till start.

Det går ju att göra så, men då kan man inte ha hästen på någons träningslista. Det är väl bara av "försäkringstekniska" orsaker som hästen behöver stå på träningslistan i ovannämnda fall? (Går att teckna separat försäkring, om man har hand om konvalecenter.) Däremot får du inte starta hästen ens i provlopp, om hästen saknar tränare. Eller har jag missat något?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 684
Senast: Lixiigirl
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 274
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 400
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V