"Träningsbett" ?

lakrits

Trådstartare
När jag har kikat runt på lite bett så har jag upptäckt att vissa stångbett kallas för "träningsbett". Dessa "träningsbett" är många gånger raka stångbett, är inte ett ledat stångbett bättre att ha som "träningsbett", det är vad jag lärt mig i alla fall?

Eller är det så att det är jag som misstolkar och att det bara är ett "hemma" bett ungefär som att det finns "arbetsträns", alltså inte lika fina som de man har på tävling?

Sv: "Träningsbett" ?

Tihi.... ja du Lakritz - hade du pallrat dig iväg till den där bettclinicen med PL som vi pratade om, hade du vetat det nu :D

Jag ska ärligt talat erkänna att jag trodde detsamma :o. Snabbt förklarat så får du en viss fördröjning av inverkan i munnen med ett "rakt" bett, och därför hinner hästen få en "varning" innan det tar. Med ett delat bett blir inverkan mer direkt och då hinner inte hästen få en "varning" innan själva bettet börjar verka i munnen. Varningen kan bestå av olika saker som tex att skänkeln börjar röra sig innan bettet gör inverkan på gommen, och då får hästen en förvarning om vad som komma skall - och även en möjlighet att reagera innan bettet tar.
Detta skiljer sig självklart från olika bett (finns ju typ 1miljon stångbett), med snabbt förklart så är det det som händer - om man ska tro PL - och det gör jag :p

Ja fasen den hade jag velat gå på men såg den försent. Hoppas de blir flera, de behövs verkligen.

Hmmm...ja...jo...det var ju den där clinicen :o......men så är det när man jobbar kvällar *suck*.

Ok, så ett rakt stångbett ska alltså vara bättre än ett ledat?
Men när man introducerar hästen inför stång så är det väl ledat som gäller?

Tack för informationen :bow:;)

Kan bara säga att det var 50kr väl investerade pengar :)
Det jobbiga i det hela är att nu VET jag hur lite jag verkligen kan om just bett :o - tyvärr så var 3h hos PL långt ifrån nog för att reda ut alla begrepp i bettvärlden :crazy:

Ja just det..... man måste ju jobba oxå - jag brukar glömma bort den lilla detaljen :rofl: Eftersom jag jobbar kontorstider så har jag ju inte dom problemen själv :angel:

Personligen kommer jag definitvt åka till PL och ödmjukt be om hjälp om/när den dagen kommer när jag ska börja med stång. Det är så mycket som spelar in, bla hur hästens gom ser ut el. hur känslig den är. Med fel bett kan det bli jättefel, och som PL uttryckte det: det beror ju på hur mycket pengar du kan lägga ner på bett :crazy: För du kan få köpa tjugo olika bett innan du hittar ett som funkar riktigt bra på just den häst du har.

Det jag kan säga om ledat bett, är ju att det är lättare att ta ledande tygeltag om hästen inte är hundra på neckreining, så det är nog därför många som omskolar sin häst börjar med ett sådant. Men de är ofta "vassare" i sin inverkan än ett rakt. Tänk på det när du rider :bow:

Vilken tur att jag har Per i tankarna som tränare med nya hästen :D.
Har ridit för han ett par gånger förut och är mer än nöjd så det är nog inte helt omöjligt att jag använder honom igen.

Ja, det här med hästens mun är ju en hel vetenskap. Var på clinic för nåt år sedan med erkänt duktig hästtandläkare och fick veta både det ena och det andra nyttiga, som jag tänker väldigt mycket på idag när jag väljer bett till mina hästar.
Lite "info" har jag i ryggen men absolut inte i den mängd jag önskar så den där clinicen hade ju inte varit fel.
Vi får hoppas på att det kommer fler tillfällen....då tar jag ledigt :D.

Liknande trådar

Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
491
Senast: The Beast
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
585
Senast: Lovisa.E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka