B

bombibittIII

Hej.
Jag har sök i gamla trådar men hittar inte riktigt det jag söker, så jag frågar. Jag undrar hur man tränar en häst (ponny) i galopp? Jag har en C-ponny som inte riktigt orkar springa hela loppet (1100m). Hon orkar springa ganska länge och fort på korta sträckor men inte mitt i mellan. Hur tränar man upp att dom ska orkar springa ganska fort länge? Hur många gånger i veckan ska man träna på en bana och vad gör man där i mellan? Hur gör man innan tävling? Får dom gå på gräs tex.? Jag ska tävla den 9 juli. Jag har tillgång till galoppbana tis, tors, lör och söndag. Finns det någon sida som är bra eller någon man kan prata med?

Tacksam för svar

Sv: träning

Testa att ta kontakt med närmsta ponnygaloppklubb, dom kan säkerligen hjälpa dig att lägga upp träningen.

Men vad ger mest..intervaller eller att träna upplopp?

Beror på vad du är ute efter. Intervaller ger ju kondition medans snabbjobb (gissar att det är det du menar med upplopp) tränar upp snabbheten, explosiviteten och förmågan att klara av att hålla farten en längre sträcka. Men det sliter mycket på hästarna att gå snabbjobb så det är inget man sitter och gör flera gånger i veckan.

*kl*
är bara lite nyfiken, så jag flikar in i den här tråden:angel: jag har ingen koll alls på hur galopphästar tränas, men har en liten fundering...

...jag åker förbi täby ibland och ser då emellanåt när hästarna rids och undrar lite om det där med trav. hur mycket travas en galopphäst? vad vill man uppnå genom att trava? varför gör man det? är det något som "normalt" ingår i ett träningspass att även trava? ...osv. måste ju vara bra för hästarna att gå i alla gångarte så klart, men är som sagt nyfiken på vad man har för syn inom galoppträningen

:p
/thyrni

Intervaller och backträning bygger upp dem bra. långa promendader i skritt och inte bara träning på bana. Testa ute på en åker, väg etc, men bara du vet hur underlaget ser ut.det viktigaste är nästan att hästen går i rätt form under träningarna.. blev lite rörigt..

bombibittIII skrev:
Hur vet man om den går i rätt form?
Det rör sig om samma ”rätt form” som inom ridsporten. Hästen skall trampa under sig och arbeta rätt med kroppen, alltså inte ”gå och ljuga”. Du känner att hästen rör sig rätt och bär sig själv…

Jag har fått lära mig (rätta mig om jag har fel!!!) att traven ger även den en del kondition och tror att de flesta har trav med i träningen.. Men dock anses det inte som något hårdare jobb..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 000
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 337
Senast: Zpunk
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 928
Senast: Mia_R
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka