Träning på het häst

Sv: Träning på het häst

Låter som överskottsenergi men det är ju svårt att avgöra över nätet.

Jag är absolut inget proffs, försöker bara tänka mig in i problemet.. Kanhända har han svårt (mentalt) att vänja om sig från "fullt-ös" till att skritta lugnt.

Har du provat att rida på honom? Skulle nog vara nyttigt för hans huvud att gå i tex skogen så att han får fundera på vart han sätter fötterna.

Gissar att du får händerna fulla om du tar in honom till banan, där brukar de ju ladda lite extra.. :crazy:
 
Sv: Träning på het häst

*kl*

Jag tror också det är överenergi - han joggar inte när du har honom på släp bakom ponnyn i en bemärkelsen jag kallar jogg åtminstone. Ett varmblod måste hålla igen och bromsa när den travar bakom en ponny.

Jämför med om du skulle ut och jogga med dtt barn eller en väldigt lång människa (förutsatt att du är i normallängd)

I vilken kondition är han? Hur länge/långt kör du?

Håller med Gladys om att det kan vara knepigt att jogga en sån på banan om han dessotum är het. Finns det ingen motionsslinga vi banan? Det brukar ju vara aningen enklare där.
 
Sv: Träning på het häst

Låter som överskottsenergi men det är ju svårt att avgöra över nätet.

Jag är absolut inget proffs, försöker bara tänka mig in i problemet.. Kanhända har han svårt (mentalt) att vänja om sig från "fullt-ös" till att skritta lugnt.

Har du provat att rida på honom? Skulle nog vara nyttigt för hans huvud att gå i tex skogen så att han får fundera på vart han sätter fötterna.

Gissar att du får händerna fulla om du tar in honom till banan, där brukar de ju ladda lite extra.. :crazy:

Känns helt klart som överskottsenergi, pratade med hans gamla tränare förut och han blev helt ställd när ja berättade hur hans största irritationshäst beter sig ;) (Tidigare min passis), och han var helt hundra på att det är överskotssenergi.

Jo, hans största problem är sitt psyke, han blir fruktansvärt stressad tyvärr, dock har han lugnat ner sig enormt nu sedan han var i proffsträning. Han kunde inte skritta förut, nu kan han skritta på slaka tömmar om han vet att han ska enbart skritta. Det är DE som gör mig så irriterad, från att vara helt kolugn till ett totalt stoll, men de må ju bero på överskottsnergi.

Han är riden, men det var över 1 år sedan nu och de känns inte så bra att hoppa upp och rida honom nu när han inte är riden på länge + att han är så laddad som han är nu.

Anledningen tll att jag nästan hellre åker in och kör lättare jobb lr enbart motion med honom är att det är bättre underlag där, jag vill inte skumpa runt på våra smala och osladdade vägar och därmed göra honom ännu mer laddad och "bakrädd", då får de hellre sprätta lite grus och sen kan man släppa av en bit och sedan ge sig .. så får han väl ladda ur sig lite. Åker jag in med honom tänker jag se till att ha sällskap så jag håller mig i rygg med honom.
 
Sv: Träning på het häst

*kl*

Jag tror också det är överenergi - han joggar inte när du har honom på släp bakom ponnyn i en bemärkelsen jag kallar jogg åtminstone. Ett varmblod måste hålla igen och bromsa när den travar bakom en ponny.

Jämför med om du skulle ut och jogga med dtt barn eller en väldigt lång människa (förutsatt att du är i normallängd)

I vilken kondition är han? Hur länge/långt kör du?

Håller med Gladys om att det kan vara knepigt att jogga en sån på banan om han dessotum är het. Finns det ingen motionsslinga vi banan? Det brukar ju vara aningen enklare där.

I höstas var han in och gick några jobb, som fortast 23-25 om jag inte minns helt fel, de var inte jag som hade honom d men jag var in och selade honom varje jobb, sedan dess har han bara tränat på. Killen som har haft honom har kört mycket muskelbygge på honom, backe samt tryckvagnsintervaller, har han kört intervaller så har han kört mkt lugna intervaller för att hålla honom lugn. När jag hämtade hästen för 1 månad sedan så sa han att de var i princip bara att börja köra intervaller om jag ville få ut honom inom drygt 2 månader.

Själv har jag varit ute och kört honom ca 1-1,5 mil när vi hade underlag för det, nu har vi tyvärr bara tillgång till två mindre rundbanor och 2 rakbanor vilket inte är de mest optimala träningen för honom .. rundbanorna är kuperade men väldigt smala och dåliga nu, därför träningen hans ligger på is lite.

Jo jag är själv lite skeptisk mot att åka in och köra jobb med en sådan häst, men jag tänkte mer på att han skulle få gå i bakvarv enbart för att förhoppningsvis coola ner lite, samt att när han ska börja gå jobb i rätvarv så får an gå låga tempon på långa distanser för att försöka hålla honom lugn.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 378
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp