Träning och kost?

matildadahlgren

Trådstartare
Förut tränade jag varje dag och höll verkligen i träningen. Men så hände det grejer och jag tappade det och har nu inte tränat på ca ett år. Jag är en sån person som har väldigt svårt att få motivation och att hålla igång träningen. Och fråga mig inte hur jag lyckades tidigare. Nu ska jag i alla fall komma igång igen.
Hur håller ni er motiverade?

Har ni något nyttigt till på mat som är bra när man tränar?

Vad tränar ni?
Jag rider minst fem gånger i veckan ibland mer. Sen försöker jag springa ibland, blir inte så mycket. Har funderat på ett köpa något gymkort och möjligtvis ett kort för till simhallen.

Så skriv alla träningsrelaterade tips ni kan komma på! :)
 
Sv: Träning och kost?

Ett hett tips är att kika in i Beach 2014-tråden här på Buke. Jag gjorde entré så sent som för drygt en månad sedan och har inte ångrat mig! Där får man läsa om hur andra tränar och se hur de fungerar, man får själv dela med sig av sina toppar och dalar, man kan alltid räkna med tips och pepp om man behöver det och i alla fall jag finner hela konceptet väldigt motiverande. Dels blir jag motiverad av att läsa om andra som tränar (jag trodde först att det skulle ge mig prestationsångest, men det hålls på en så naturlig, ärlig och blygsam nivå att det verkligen inte varit något problem), och dels blir jag motiverad av veta att jag själv får skriva in när jag har tränat, hur mycket jag orkade med etc. Det blir som att föra träningsdagbok, läsa andras träningsdagböcker och diskutera intressanta ämnen på samma gång.

Posta ungefär det du skrev i den här tråden som ett inlägg där så lovar jag att du snart har nyttiga svar från en massa schyssta, vettiga människor som tränar på olika nivåer allihopa! :)
 
Sv: Träning och kost?

Tillägg: Kom på att jag ju kan svara på dina frågor i alla fall, när jag ändå är i farten!

Jag tränar mest på gym, försöker få det till 2 eller helst 3 pass i veckan. Jag brukar springa på löpband som uppvärmning (ibland i 10 minuter och i bland i 25 minuter beroende på dagsform och vad jag tänkt göra sedan) och sedan välja två muskelgrupper att fokusera på. Ben & mage en dag och armar & mage en annan dag till exempel. Sedan provade jag just ett cirkelträningspass på mitt nya gym i fredags och älskade det, så jag ska nog börja byta ut ett av mina egna styrketräningspass mot det.

Jag tränar även basket en gång i veckan utöver detta, där fokus är mest på kondition och teknik. Och så promenerar jag ca 5 km varje vardag, för att ta mig till och från skolan. Jag tycker inte om att löpträna utomhus, utan behöver se minuterna, kilometrarna och kalorierna ticka förbi på löpbandet för att hålla igång! ;)

Mat som är nyttig finns det gott om... ;) Just när man tränat är det ju bra med mycket protein så att musklerna kan återhämta sig. Jag äter oftast ägg i någon form när jag är klar, eller keso, kvarg, yoghurt, en bit ost eller något annat proteinrikt. Det är bra att äta så fort efter träningen som möjligt så att kroppen får en chans att förbränna och återhämta sig som den ska. Innan du tränar kan det vara bra att försöka få i dig lite kolhydrater då det finns mycket energi i dem. Och så glöm inte att dricka mycket vatten, såklart!
 
Sv: Träning och kost?

Jag anmäler mig till olika lopp och tävlingar för att hålla motivationen uppe. Jag har dock inget lopp inbokat förrän i maj men det är ju Gbgvarvet så jag måste hålla igång oavsett. Sen tränar jag styrkelyft, motivationen tidigare var att jag hade mål om att öka styrkan. Idag tränar jag med en klubb och ska tävla för dem i damlaget efter att ha blivit tipsad. Så min motivation är att sätta upp realistiska mål och gärna olika tävlingar att genomföra.

Mat - ät en jävla massa kött säger jag. Mejeriprodukter om man inte är laktosintolerant (dyrt annars :D). Jag äter allt möjligt. Och godis också. Förbud funkar inte på mig som har en historia av ätstörningar. Friskförklarad så sent som i juni i år.
 
Sv: Träning och kost?

Mitt tips för att komma igång med träningen är att hitta någonting som du tycker är kul, då blir det inte ett måste att ta sig iväg på träningen, då blir det kul, om du rider kanske du kan ta en tur extra upp och ned för några backar bredvid hästen :)

Just nu tränar jag gruppträningar, joggar och promenerar. Gruppträningarna är det som jag ser framemot mest och promenader på soliga dagar.

När det gäller kost så ät mat och försök äta alla måltider och se till att du har en frukt eller liknande för sockersuget kl 15.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Seaside
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 531
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp