Träning med godisbelöning

kvandi

Trådstartare
Hur många av er tränar hästarna med godis som belöning?

Själv har jag alltid blivit itutad att inte ge hästen godis ur handen, och varit noga att så inte göra! Men efter att ha läst en artikel i en tidning och haft lite svårigheter att lära in en övning med min unghäst så valde jag i början på veckan att prova... Skivade morötter o fyllde fickan innan uteritten. Övningen hon skulle lära sig var framdelsvändning, något vi försökt med länge men som bara inte fastnat. Vi prövade bara ett par gånger den ridturen, ett steg åt sidan med bakbenen oavsett om hon snurrade med/föll fram= morot.
Två dagar senare var de dags igen, och döm om min förvåning när hon efter ett par försök gjorde klockrena 180grads vändningar utan att flytta frambenen! Vad hände? Nu har hon visserligen börjat snurra runt på eget bevåg i jakt på belöning... Få bort det är vår nästa utmaning att tampas med :D

Jag kan konstatera att jag kommer fortsätta träna med morötter från hästryggen. Vad är era bästa tips vid belöningsträning? Eller vad har ni för åsikter om det? Bu eller Bä?

Bara för att hon är så söt...
snokvekki.jpg

Sv: Träning med godisbelöning

Jag brukar inte belöna min fjording med godis men det är därför att han är väldigt "nafsig" av sig ;)
Så jag tror då mer på belöning genom rösten eller en smekning på halsen. Har hört någon påpeka att hästar inte ger mat till varandra som belöning, kanske ligger något i det? :p

KL

När jag tränar in trix,tex,buga.då använder jag godis,min ponny blir inte särklit nafsig!:) och jag ger henne även en morot efter som belöning för allt..Och om vi gör ngn ny övning(inte från ryggen!) som tex hoppa löst,nu är ju inte den ny för oss men iaf,då hoppar vi först löst och sedan efter så ger jag henne en godbit,för att hn ska förstå att hon har vart duktig,men inte som muta!jag kanske använder godis vid ny övning 1 ggn och möjligt vis andra min inte mer!:o för de jag vill med min träning är ju att hon ska följa mig frivillt,och inte för godisens skull!:o hoppas ni fattade!:) //becca

KL

När jag tränar in trix,tex,buga.då använder jag godis,min ponny blir inte särklit nafsig!:) och jag ger henne även en morot efter som belöning för allt..Och om vi gör ngn ny övning(inte från ryggen!) som tex hoppa löst,nu är ju inte den ny för oss men iaf,då hoppar vi först löst och sedan efter så ger jag henne en godbit,för att hn ska förstå att hon har vart duktig,men inte som muta!jag kanske använder godis vid ny övning 1 ggn och möjligt vis andra min inte mer!:o för de jag vill med min träning är ju att hon ska följa mig frivillt,och inte för godisens skull!:o hoppas ni fattade!:) //becca

Glömmde ochså,jag berömmer ju SJÄLV KLART mer med röst och klappning!;)

Har inte kommit upp på min pålle ännu, men mutar honom ändå, vilket har lett till att jag har en häst som alltid kommer när jag ropar eller så fort han ser mig :p om det är något han tycker är läskigt stannar han kvar ändå då han vet att han ska få belöning, kunde därför spola hovarna på honom idag utan att han drog iväg :p så har gärna en lite tiggig häst (Får aldrig naffsas), men som är väldigt possitiv till det man ber av honom.

Jag säger definitivt nej till handmatning överhuvudtaget. Ger ingenting från handen, lägger ned allt på backen. Detta för att jag har en häst som lätt blir nafsig, bl.a.

Jag vill att hästen ska göra som jag ber henne om, för att hon vill, inte för att hon vet att hon får någonting gott. Jag vill inte bli sedd som en vandrande godisautomat!

Min häst gnäggar när jag kommer och kommer alltid och möter mig, trots att jag inte ger henne godis i tid och otid. Jag kan även spola min häst, och göra i princip allt, utan godis. Anser inte att godis är nödvändigt vid inlärning. Jag vill att hästen ska stanna kvar vid exempelvis spolning för att hon är lugn och trygg med det, inte för att hon ska få mat.

Använde Urkellas svar som exempel, hoppas det är ok! ;)

hehe jag märkte det :P vi ska komma dit en dag :p då vi slipper mutor, men än så länge så känner varken jag eller pålle varandra så väl (haft honom 1 månad) så har inte kommit så långt att han litar på mig så mycket, men är på god väg, vid arbete på volten får han inte godis, men efter varit duktig med hovarna får han, då han var väldigt lite hanterad med sina fötter när han kom :p

Jag säger definitivt nej till handmatning överhuvudtaget. Ger ingenting från handen, lägger ned allt på backen. Detta för att jag har en häst som lätt blir nafsig, bl.a.

Nja, så behöver det nödvändigtvis inte alls bli. Om man ger hästen godis som belöning när den gjort rätt, t ex om man övat in nått trick eller om den gått in i transporten (kanske svårlastad innan, och så löstes äntligen problemet) slappnar hästen av (utlöses typ endorfiner eller nått när den tuggar vilket gör den avslappnad och den får lättare att koncentrera sig), och hästen upplever även övningen positivt. Dock måste man ju inte använda godis, det är upptill var och en, men jag har iaf fått dessa positiva reaktioner av min pålla.

Om man dock börjar ge hästen godis för att man tycker det är sött när den tigger (t ex nafsar lite på utsidan av fickan) har man därmed belönat ett oönskat beteende vilket hästen med en gång lägger på minnet. Det gäller alltså att vara konsekvent och se till att det alltid är man själv som bestämmer när hästen ska få godis. Och aldrig ge den om den tigger!

Då får man inga problem med nafsiga hästar, det kan jag lova. Men man måste vara konsekvent och kunna visa bort hästen om den börjar tigga.

I övrigt så använder jag själv godis när jag t ex gör trick, så som bergsgeten, apportering eller vinka. Dock inte vid stegring då jag inte vill uppmuntra min häst att stegra för att få godis. Eftersom det kan bli mycket farligt, kanske inte för mig men om andra hanterar henne t ex.

Brukar även ge henne en godis ibland när jag bara går ut i hagen för att se hur de har det, eller liknande. Eller då och då när hon varit lite extra duktig.

Dock räcker det vanliga berömet genom borttagandet av energi, klapp och ett beröm med rösten. Hon lyssnar väldigt mycket på rösten och om hon blir spänd för något brukar jag alltid berömma henne för att hon ska förstå att allting är okej, att hon är duktig och att jag är lugn och trygg i situationen. Det får hela henne att slappna av, trots att jag inte bett henne om något.

Dock skulle jag aldrig använda godis som beröm jämt och ständigt i den dagliga hanteringen eftersom hästen endast, hela tiden, blir så fixerad över godiset och börjar leta efter det och blir kanske till och med så upphetsad att den börjar nafsas. Hästen ska vara trygg, lugn och koncentrerad på mig, och när JAG känner för det får den en godbit. Men den ska vara koncentrerad på MIG och göra saker för att JAG ber den, inte för att godiset kommer som belöning.

Jag har alltid handmatat mina hästar men inte blir dom tiggiga för det, säger jag att det inte finns nåt eller inte ger nåt så vet dom att det är lönlöst att tigga. Förresten, det är INGEN av dom som börjat tigga själv. Dom har kunnat få nåt gott bara för att,,,,,,,,,utan nån anledning alls mer än att dom är söta och snälla.:love:

Ge ni era snälla, söta hästar godbitar, det förstör ni dom inte med.;)

nej inget godis vid träning. min häst börjar använda sig av "trick" för att tigga = inget bra!

lärde honom sparka med frambenen... gissa vad han kom på/trodde han skulle när hovslagaren kom sen :o :angel:

detta är längesen och slutade med godis på en gång då. Dock matar jag hästen ur handen och har alltid gjort. han har aldrig nafsat!

Jag gör samma som du, morötter ifickan. Funkar kanon:bow:

Däremot ger jag han inget godis ur hand från backen, gjorde jag det skulle han ha käkat upp mig för längesen:angel:

Mina hästar får alltid något gott när vi kommer tillbaka till stallet, brukar bli det som står närmast, kan va betfor,kraft,havre, eller lucern. beror på.

Jag har också gått från ickegodis till fickan full med skivade morötter:)
Framförallt är det en stoor hjälp vid uppsittning då han numera står still tills man är uppe i sadeln och han får morot från både höger och vänster sida, vilket är superskönt för oss. Vi slipper inleda med en konflikt utan kan istället göra det med något positivt.

Även att stanna för skänkel lärde han sig med morötter, och visst - ibland när han stannar tittar han på mig och undrar om han ska få en och har jag så får han. För att stanna för skänkeln har också gjort våra ridpass enklare. Ibland stannar han ju när han inte ska - men det är inte så ofta att det stör.

Efter att ha sett en video om Long Reining har jag inte heller längre dåligt samvete för att morotsbitar finns med i bilden.:d

Däremot ger jag inte godis ur handen i hagen eller annars. Då är jag en stor hink-förespråkare. Vill folk ändå ge så får de göra det mellan hans framben eller på sidan så att det är något vi gör tillsammans och inte att han bara får för att han är söt.

Senast ändrad:

Jag brukar inte belöna min fjording med godis men det är därför att han är väldigt "nafsig" av sig ;)
Så jag tror då mer på belöning genom rösten eller en smekning på halsen. Har hört någon påpeka att hästar inte ger mat till varandra som belöning, kanske ligger något i det? :p

Glömde Eftergift såklart:idea:

Använder aldrig nån form av godis som belöning i träningen

Jag kan ge hästarna en bit morot eller liknande om de varit extra duktiga, gått över en "läskig" presenning, när de lär sig något nytt såsom tömkörning, eller när de stretchar halsen ;) Men om de försöker tigga genom att snoka i jackfickor och liknande blir de bortputtade. Det är jag/vi som bestämmer hurvida de får godis eller ej, inte hästarna.

om den gått in i transporten (kanske svårlastad innan, och så löstes äntligen problemet) .

Ja det glömde jag, han fick åka transport igår för första gången på ett och ett halvt år, så nog fick han morot väl på plats både på ditvägen och hemvägen. Eftersom han uppenbarligen inte riktigt ville gå in självmant så ser jag inget fel i att uppmuntra/belöna när han gjorde tvärtemot vad han egentligen ville.

Jag ville lära pålle lite tricks och hade lite godis för att ge när han var extra duktig. Jag gav det alltså bara när han gjort rätt, om han gjorde lite rätt fick han klapp och snälla ord.

Han blev sjukt tiggig, jag gjorde detta en enda gång och sen bet han i min jacka och letade efter mina händer hela tiden i 1-2 veckor. Håller mig till klappar och beröm i fortsättningen :p Däremot får han alltid betfor i krubban efter ridningen, men det är verkligen en helt annan sak.

Det går ju att träna det oxå- ett nej är ett nej!

Klart att djuren ska ha en godis om de utfört ngt bra.:bow:

Har inget system beröm=godis men slänger åt honom en godisbit lite då och då, ibland för att förstärka ett positivt beteende, ibland som muta (tex. för att stretcha halsen) och ibland utan någon anledning alls. Ibland i krubban, inbland i höet, ibland ur handen, ibland på marken. Tror att så länge han inte hittar något system i morotsutdelningen så är det ingen risk att att han tigger. Och de få gånger han får för sig att tigga bara för att se om det funkar, så får han självklart inget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka