Träning med foglossning

Pilo

Trådstartare
Hej!

Jag undrar lite över om någon har svar som tränat med foglossning.
Min förra graviditet blev jag helt sjukskriven från v 25 (?) ca...
Då skulle jag vila, och visst blev det bättre så länge jag inte gick för långt eller körde för länge i bilen.

Jag började känna av fogarna igen för ca en månad sen. Skillnaden sen förra graviditeten är att jag tränat mer och bättre sedan den. (crossfit) . Innan förra graviditeten tränade jag också (zumba,lite styrka och löpning), men jag skadade mig innan den graviditeten och tappade formen.

Men jag har läst en del sidor på nätet om att träning istället kan hjälpa fogarna att hålla samman bättre. Någon som hört och vet mer? Eller som tränat med foglossning och känt förbättring?
Jag vill så gärna träna och har gjort det lite,men är rädd för att förvärra allt och känner mig osäker på vad som är ok rörelser eller inte.

Bassängträning!
Simma, gympa...allt är underbart.
Jag hade hemsk foglossning från v20 ca och det hjälpte mycket.
Cykling fungerade bra som konditionsträning trots att jag knappt kunde gå :)

Jag gick till sjukgymnast och fick jättebra träning och tips!

Jag har en vän som cyklade sig igenom sin foglossning. Sådant som inte gör ont bör ju vara okej. Sjukgymnast säger även jag :)

Hej!

Då skulle jag vila, och visst blev det bättre så länge jag inte gick för långt eller körde för länge i bilen.

Jag började känna av fogarna igen för ca en månad sen. Skillnaden sen förra graviditeten är att jag tränat mer och bättre sedan den. (crossfit) . Innan förra graviditeten tränade jag också (zumba,lite styrka och löpning), men jag skadade mig innan den graviditeten och tappade formen.

Men jag har läst en del sidor på nätet om att träning istället kan hjälpa fogarna att hålla samman bättre. Någon som hört och vet mer? Eller som tränat med foglossning och känt förbättring?
Jag vill så gärna träna och har gjort det lite,men är rädd för att förvärra allt och känner mig osäker på vad som är ok rörelser eller inte.

Det som gör ont är inte bra. Det som inte gör ont är bra. Knepigare än så är det inte, enligt de sjukgymnaster jag pratat med. Så om du inte får ont av träningen är träningen bra för dig. Sen finns det ju särskilda övningar som stärker musklerna som stabiliserar bäckenet, men i princip måste jag säga att det enda jag tyckte verkligen hjälpte under graviditeten var bälte och vila/undvika rörelser som gör ont. Cykla t ex kan funka bra trots foglossning, skogspromenad i oländig terräng var uselt för mig.

Jag har en vän som cyklade sig igenom sin foglossning. Sådant som inte gör ont bör ju vara okej. Sjukgymnast säger även jag :)
Lägger till: på en kärringcykel. Fy sablar vad hemskt det var att börja trampa och sen kliva ner från en rejält framåtlutad ställning där :D

Min sista graviditet (fjärde) fortsatte jag den bassängträning jag gått i några år. Jag gjorde alla övningar som funkade. Och jag tror att det minskade foglossningsbesvären lite.

Tack alla för svar. Ska kontakta sjukgymnast, en annan den här gången. Den förra förespråkade bara vila. Kände ju inte av något igår,eller idag då jag försiktigt gjorde lite igår. Peppar peppar

Bra att du kontaktar sjukgymnast, det är första steget.

Jag har haft foglossning i två graviditeter, och kunde inte göra nånting mer än att bara ta det lugnt. All form av aktivering; cykla, simma osv gjorde fruktansvärt ont. Däremot satt jag en del på min pilatesboll för att avlasta fogarna, det däremot lindrade en del.

Fick mjuka övningar av sjukgymnasten, bälte och uppmuntran att fortsätta med mina gamla övningar (bäckenlyft t ex). Rida och cykla, så länge jag inte får ont. Hålla igång, men inte lika länge som tidigare. Och undvika vissa rörelser. Men hellre hålla igång än att enbart vila.

Hej!

Nej inte läst så mycket om det. Bara rent anekdotiskt kan jag säga att jag blev sämre av att gå i trappor (från v 25 tog jag alltid hissen, även när de luktade apa) men bättre av att jumpa på friskis, medelpass. Så mycket bättre att jag gick dit med flit för att minska smärta.

Men lite hade jag läst på faktiskt. Vissa saker ska man inte göra, minns inte exakt vilka (men det är typ sprattelhopp med benen isär och ihop och de när man särar på benen hårt i framåtriktningen tex skidhopp och de där man faller framåt över ett böjt ben. Men det är bara som jag vagt minns, tror man måste kolla upp det själv. Och såklart tror jag de inte tycker man ska ligga på magen och så kanske, i alla fall inte om det är obekvämt. Situps fanns också special för.) (i vecka 37 så larvade jag mest runt lite på passet..., men ändå.) Jag hade ett bälte mot foglossning snurrat runt höften också till vardags btw.

(Sjukskrivning och sjukgymnast och sådant aldrig inblandat så det var inte så himla illa.)

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 974
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag funderar på om jag borde börja träna. Men jag undrar lite över vilka effekter träning har på kroppen. Bättre kondition och bättre...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 082
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 458
Senast: Sedna
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka