Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!
Nu har jag sakteligen börjat rida min unghäst. Det har gått jätte bra hittills, inga bock språng eller andra konstigheter. Jag har bara suttit på henne ca 10ggr och av dessa ca 4ggr alldeles själv, utan hjälp av varken mäniska eller häst. Arbetsgången har gått från att bli ledd i hagen, utanför hagen, en bit på vägen, ensam i volten och ensam ridas ut från gården en kortis.
Jag har dock stött på ett litet problem, hon vill inte gå ifrån gården/kompisarna. Hon är absolut ingen feg eller harig häst utan en mycket självständig sak! Om jag hoppar av och leder henne knallar hon på som vanligt. Sist provade jag att leda henne från gården (när jag insåg att vi inte kom så långt ridandes) hoppade upp och red hem. Det gick jätte bra, hon hade fin bjudning och start och stopp funkade super!
Nu till min fundering. Ska jag sitta kvar på ryggen och "tvinga" henne att gå, eller ska jag leda bort henne och rida hem?? Jag vill inte att hon ska lära sig att hon kan få som hon vill men samtidigt vill jag inte pressa henne för mycket
Jag vill ju att hon ska tycka att allt är kul.
Jag har aldrig använt spö på henne, ska jag prova det eller är det bäst utan?
Hur mycket vågar man pressa en unghäst? Hon är ju inte rädd, bara fånig känns det som. Hon har ett fantastiskt psyke, inte rädd för fan själv! Hon är alltid lugn och stressar aldrig upp sig.
TIPS