Träning inför 3-års?

Sv: Träning inför 3-års?

tycker det där med att träna sin unghäst själv är intressant .. jag undrar hur den allra första utbildningen går till asså när ska man sätta på fölet grimma första gången och sånt där? när ska man börja klappa det och handsas med det? har hört att risken blir stor att fölet fäster sej mer vi människan än vid sin mamma?

Kanske lite off topic...

Jag hanterar föl från första stund, men mamman ska alltid vara den som först bekantar sig med fölet.
Och för att ta reda på mer om hantering av föl/unghäst så finns det andra trådar.
Den här vill vi nog ha till endast våra treåringar, eller?
Inget illa menat. :)

Det blir inget 3-års för våran del i alla fall...

Varför blir det inget 3:års? Ingen visare? Vad trist!

Ligger precis i köp av en treåring och den skall gå treårs testet om hon går igenom vet besiktning. Står nu hos beridare, som även skall rida pärlan på testet. Blir i åstorp (heter väl så?) den 6-7 maj. Många andra som skall dit? :D. Lycka till förresten!

Min "buse" ska, om allt flyter, visas i Varberg 13-14 maj.
Har gjort mycket arbete från marken innan, promenader och tömkörning.
Inridningen påbörjades vid nyår. Har ridit i skritt, trav och galopp både i ridhus och ute. Vid längre sträckor ute har jag ridit ca 10 min och sedan promenerat en god stund och sedan ridit igen. Allt för att succesivt bygga upp musklerna. Rider/aktiverar honom 3-4 ggr per vecka. Sedan har det blivit någon helledig vecka emellanåt.
Han är jättestudsig och busig från marken, men konstigt nog är han världens snällaste häst att rida.....
Inte en enda tendens till att bocka eller bråka när jag sitter på (än).

Hur mycket tränar ni innan visningen??

Är det någon mer från Halmstad som ska visa i Varberg??
Kanske någon mer är intresserad av gemensam träning eller så innan visningen???
Plus att det kan vara kul att känna igen någon :rofl:

Har löshoppat också, men inga större höjder än.
Hoppas dock på hoppningen, Pappa är Dirco och mamma breedersfinalist både som 5- och 6-åring. så något borde finnas i generna, men man vet ju aldrig..............

elezdam skrev:
Blir lite nyfiken på din häst :) Vad är det för stjärna du har?

hihi sjärnan enligt mig och många anndra är en Flyinge Artist 765 & Levantos ll avkomma.

Hon har super steg och super hoppkapacitet, tror på henne massor. :D

{972AE50B-B140-4A2C-B105-91EBEB82C8C7}.jpg

{2178F584-EC80-4646-A91D-F887D73D6BAB}.jpg

{1D70FFC4-F8F5-416F-B4C5-A8AAF6D3B4A5}.jpg

{43C7E595-E98A-4C60-A5A3-F1E8D8E1F461}.jpg

:love: :love:

Nu har jag kört iväg min 3-åring e.Electro-Looping för finslipningen inför 3-årstestet. Hon ska visas på Grevagården den 6-7/5 och rids och visas upp av ett proffs. Dels för att visa sig så bra som möjligt men också eftersom jag själv är höggravid och inte kan visa henne. Har inte ens ridit på henne, eftersom jag inte ville riskera en "hastig avsittning". Fast det hade nog gott bra eftersom hon har varit gudasnäll under hela inridningen. Min man (som definitivt inte är särskilt van att rida unghästar) har ridit henne endel samt en granne och så var hon iväg vid årsskiftet en sväng till tjejen som ska rida henne på testet.
Ska bli spännade att se hur det går på testet!
Är det nån mer som ska visa på Grevagården?

Jag ska visa på Grevagården (peppar, peppar...). Har en val e. Hertug- Eloge (vars mor du för övrigt fick dräktig på nytt i somras :bow: ). Jag har tänkt att visa honom själv. Har gjort allt på "egen hand" hittills så det är väl bäst att fortsätta så kan man inte skylla på någon annan om det går illa :D Han är lite sen och ganska liten så vi tror väl inte på några toppresultat men det ska bli kul iaf. Ska din vara med på genrepet?

Lycka till allihop!

Någon som ska till genrepet på Strömsholm 29/4?? Vi ska dit -- ska bli kul! :bump:

ann80 skrev:
Genrep?!
Har vi missat att det ens fanns :crazy: vart finns den infon?

Det finns på Strömsholms hemsida, för hästar som har varit med på löshoppning där tidigare! :bump:

*Knapplån*

Skall visa i Åstorp den 6-7 maj förhoppningsvis.
Egen uppfödning och har/skall sköta uppvisningen själv med hjälp av medhjälpare.
Är löshoppad en del och det ser bra ut, ridningen har det varit lite si och så med pga vädret och så samtidigt så har jag en liten dotter på 4 månader som jag helammar så det gäller att planera sina dagar :D
men det skall nog gå bra :)
Ska snart i väg och ta dagens lilla ridträning och försöka hålla mig kvar på hästryggen :rofl:
Lycka till alla !!
Ska bli kul att se er andra som skall till Åstorp.

Ok, ja d har ju inte vi, bor inte där så det har inte varit aktuellt. O ang hoppningen så är jag glad om hon får godkänt, ingen större talang där efter vad jag sett, ¨men man kan inte kunna allt ;) dock bara löshoppat två ggr så det kan ju verkligen ändra sej, dock är det gångatrerna vi tror MKT på+exteriörbedömningen...

ann80 skrev:
Ok, ja d har ju inte vi, bor inte där så det har inte varit aktuellt. O ang hoppningen så är jag glad om hon får godkänt, ingen större talang där efter vad jag sett, ¨men man kan inte kunna allt ;) dock bara löshoppat två ggr så det kan ju verkligen ändra sej, dock är det gångatrerna vi tror MKT på+exteriörbedömningen...

Visst var din häst e. Hertug? Vårt Schwadroneur-sto kunde inte hoppa när hon kom till Strömsholm (och hon fattade inte vitsen med det heller) men nu seglar hon över 130! Taxerar bra och rättar sig fint. Tekniken ska jag inte kommentera för det kan jag inte, men kapacitet har hon visat. Allt detta har hon lärt sig enbart med övning, så det kan jag rekommendera!

Vem ska du betäcka med, vem blev den lycklige tillslut??

:banana:

Åsa som ska visa henne kanske är med på genrepet, beror lite på om hon tycker att det behövs. Om hon är med och om jag inte ligger på BB då så kommer jag och tittar. Jag hoppas bara innerligt att jag inte ligger på BB 6-7 maj:smirk:

Vilket sto var det förresten, vad heter hon?

Hoppas att du kan pricka in din "fölning" mellan helgerna!;) Stoet heter Cordelia e. Eloge, mörkbrun utan tecken. Seminerades med Stravinsky.

Ja, hon är e Hertug. Det lät ju lovande med ditt sto, hoppas min flicka kan lära sej det med :) Första gången var allra första gången hon öht såg bommar så den ska inte räknas med kanske, hon sprang bara runt o visade upp sina vackra travökningar...andra gången hande hon fattat betydligt mer redan, kom över relativt låga hinder men med benen där de skulle vara o bra fart så kanske kan även hon lära sej ;) ska ta tag i det igen så fort som möjligt, haft fullt upp med inridningen!
Ang betäckningen skulle jag tro att det blir Bocelli. Blir bra o tryggt att kunna åka ner o lämna henne o min stallägare känner dom så smått. Känns för omständigt att åka till danmark för Don Shufro för första fölet, kanske nästa år om detta första går väl. Florencio var jag ju sugen på med, men jag har inte fått tummen ur o tagit kontakt med dem...dagarna bara rinner iväg! Men du hade bestämt dej för honom?

Senast ändrad:

Hej
Ja, vi har bokat Florencio, och ska åka ner med Ida efter 3-årstestet. Jag tror det brinner i knutarna om man vill använda honom, de har begränsat antaltet ston till 12. Andrahandsalternativet (om det inte funkar med fryst) har vi inte beslutat oss för ännu, möjliga kandidater är mr Carrera xx, Don primero och Twiligt. Det blir lite av en prisfråga.

Vi är jättenöjda med Ida så här långt och hon har lärt sig allt väldigt snabbt. får hon bara lite längre hals :crazy: borde hon få bra betyg på testet :bump:

Jepp vi ska visa på grans! vi är väll 5 bodensare tror jag=)

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 282
Senast: Grazing
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama