Träning, hantering, friskvård

Sv: Träning, hantering, friskvård

Uteritter? Ja 1-3 gg/vecka
Hoppning? Blir tyvärr bara ca 1-2 ggr halvår, hande gärna hoppat 1 ggr/varannan vecka men det funker inte riktigt att hoppa en orutinerat ekipage i ett ridhus bland 7 st andra som rider huller om buller och hälften inte han ngn koll på sina hästar..
Promenader? Ibland men sällan
Långa skritturer? ja ca 1 ggr/vecka
Konditionsträning? ja ca 1 ggr/vecka
Tömkörning? nej
NH-träning?nej
Massage? ja när jag känner att det kan finnas behov för det
Stretching? ja
Allmän ompyssling? dagligen
Mer påkostade varianter - skrittmaskiner, solarium, etc?nej

Hur viktig tycker ni den här delen av hästhållningen är?

En dressyrhäst som bara dressyrtränas i den betydelsen att man sitter och nöter samma saker varje dag på ridbanan/huset är som en fotbollsspelare som bara tränar finter dag ut och dag in :D

Uteritter? Ja, rider ut minst en gång i veckan, och minst två gånger skrittar jag ut i 30 minuter innan arbete på ridbanan.

Hoppning? Är ju hoppryttare egentligen så det blir ren hoppträning en gång i veckan, och tävling i genomsnitt varannan vecka.

Promenader? Ja, cirka en gång i veckan, ibland går vi bara och ibland springer jag med när hon travar.

Långa skritturer? Skrittar ut i ca 30 min innan arbete.

Konditionsträning? Nej, det får hon ändå.

Tömkörning? Ja, 1-2 gånger i veckan.

NH-träning? Inte ren NH träning nej, men att hon förljer efter, stannar kvar och kommer när jag ber om det osv som egentligen är självklart försöker jag lära henne för att underlätta.

Massage? Vid behov.

Stretching? Har jag slarvat med, men ska ta mig i kragen.

Allmän ompyssling?Borstar minst 1 timme om dagen, linimentar alltid benen, lindar vid behov och efter ansträngning. Mycket fysisk närhet bara som pollan tycker om.

Mer påkostade varianter - skrittmaskiner, solarium, etc?Nej.

Uteritter?
2 ggr i veckan om vädret är bra

Hoppning?
1 gång i veckan

Promenader?
räknas (korta) promenaden in från hagen? ;)

Långa skritturer?
ja på sommaren brukar det bli en och annan :) men nu är det blött och tråkigt

Konditionsträning?
ja, försöker konditionsträna 1 gång i veckan på närliggande åkrar men då krävs bra underlag och väder

Tömkörning?
nej, skulle gärna lära mig... longerar dock 1 gång varannan vecka

NH-träning?
man kan väl säga att det blir en form av nh varje gång vid lastnings träning

Massage?
ja ibland när hon behöver det

Stretching?
försoker stretchar alla ben, hals och rygg efter hård ansträngning typ som hoppning, konditonsträning eller hårt dressyrpass

Allmän ompyssling?
varjedag!

Mer påkostade varianter - skrittmaskiner, solarium, etc?
ja skrittmaskin några ggr i veckan

Hur viktig tycker ni den här delen av hästhållningen är? Lägger ni mkt tid och energi på det här?
mycket viktig! minst lika viktig som själva ridningen. Bra ridning bygger ju på bra kontakt med hästen även på marken. ja jag lägger ner mycket tid på att ta hand om min häst på bästa sätt :)

Hur viktig tycker ni kontakten och skötseln av hästarna är, den som är utöver den vanliga ridningen?
återigen här minst lika viktig som själva ridningen. har man en dålig kontakt med sin häst och inte sköter om den regelbundet så kan man heller inte räka med att den kommer att vilja bära dig och arbeta tillsammans med dig, det är som med människor :bump:

Uteritter?Jag rider ut nästan jämt, räknar då uteritt när jag rimmar dressyr på ängarna också. Jag har inte så mkt annat val men när jag hade en häst på en modern anläggning med ridhus så red jag där inne absolut högst 2 ggr veckan, oavsett väder och årstid. Den hästen är fd ridskolehäst så jag tycker han förtjänar att slippa ridhuset.
Hoppning?Den ena hoppas knappt alls och den andra ska inhoppas lite mer till våren.
Promenader?Promenerar med båda hästarna. Unghästen går jag med ofta med sadel då han har sadeltvång. Flera ggr vecka. Ibland 15 min ibland 2 timmar.
Långa skritturer?Ja på den äldre hästen skrittar jag ibland ut längre turer. Ibland i form, ibland bara ut på länga tyglar, skönt både för mig och hästen.
Konditionsträning?Japp den äldre galopp intervallas ibland.
Tömkörning?Tömkör båda hästarna med jämna mellanrum.
NH-träning?Nja, om lydnad räknas till det så ja.
Massage?Lite lätt av mig och av proffs nån gång per år eller vid behov.
Stretching?Ibland
Allmän ompyssling?Borstar, rycker man, kliar, och bara umgås med hästarna varje dag.
Mer påkostade varianter - skrittmaskiner, solarium, etc?Finns ej att tillgå här och även om vi hade skrittmaskin hade jag hellre promenerat hästarna själv.

Tycker det är viktigt med omväxling både för mig och häst. Min äldre häst har iaf blivit jättemkt bättre, finare och gladare sen han kom till mig. Jag försöker skaffa en bra relation mellan mig och häst. De ska veta att jag bestämmer men aldrig vara rädda eller osäkra på mig.

Uteritter? Ja mest nu förtiden^^(igång sättning!)
Hoppning? 1/ggr vecka även från marken då och då.
Promenader? Ja,mest sommar och vår.
Långa skritturer? ja de förekommer!
Konditionsträning? ehumm..ja ibland^^
Tömkörning?ska börja med de,skulle tippa på att de skulle bli ca.1-3 ggr/vecka när jag har börjat.
NH-träning?Leker och tränar NH ,bygger upp samspel,förtroende och ledarskap.:love:Nu anser jag så här att lek och NH träning är samma sak för mig.vi har lika kul på båda.de är bara att jag använder båda orden..här är bilderhttp ://www.pixbox.se/alb_show_id677346_page0.html
Massage?Ja,ibland...
Stretching? efter varje pass(oftast^^)
Allmän ompyssling?Ja,daglit gos, ryckt och omsötsel!
Mer påkostade varianter - skrittmaskiner, solarium, etc?Nej.

tycker Allt jag gör med min häst är till nytrta,ledarskap,förtroende m.m..

Hästen är inte igång för tillfället men jag svarar utifrån hur det brukar vara.

Uteritter? Ja, varierar beroende på väder och underlag men ungefär 2-3 ggr i veckan.
Hoppning? 1 gång i halvåret kanske? Hade gärna velat hoppa mera men det läggs åt sidan under tävlingshalvåret.
Promenader? 1 gång i veckan leds han i skritt, vilodagen.
Långa skritturer? Nej
Konditionsträning? Ja
Tömkörning? Nej
NH-träning? Nej
Massage? Ja, 1 gång i månaden
Stretching? Ja
Allmän ompyssling? Dagligen!
Mer påkostade varianter - skrittmaskiner, solarium, etc? Laser

Knapplån.

För min sköthäst ser det ut såhär:

Uteritter

Nästan varenda gång. Har tillgång till paddock, men den är liten.

Hoppning

Väldigt sällan, jobbar på det!

Promenader

Händer

Långa skritturer

Inte så ofta, om underlaget är hårt.

Konditionsträning

2-3 gånger i veckan. Lägger mycket vikt på bra kondis.

Tömkörning

Händer ibland

NH-träning

Varför?

Massage

Då och då går jag igenom honom.

Stretching

Vid mycket muskeljobb

Allmän ompyssling

Borsta borsta varenda gång.

Uteritter? Japp! Försöker rida ute minst lika ofta som på bana.
Hoppning? Jodå, är relativt talanglösa än så länge både jag och hästen men vi försöker iaf.
Promenader? Händer men sker inte så ofta. Ibland går jag brevid upp eller ner från ridhuset (ca 10 min promenad).
Långa skritturer? Eftersom hästen är under igångsättning så blir det rätt mycket sånt just nu.
Konditionsträning? Ja, canter och intervallträning i trav och galopp på grusvägar, kantzoner och stubbåkrar när det finns sånt.
Tömkörning? Ja, blir inte så ofta nu för tiden eftersom jag inte har nån egen gjord men har tömkört rätt mycket innan.
NH-träning? Ja, både löslongering och NH träning i roundcorral.
Massage? Har haft ute både massör och equiterapeft när hästen hade spänningsproblem men har inte behövt mer än att jag masserat nån gång i veckan nu på sista tiden.
Stretching? Ja, efter hårdare träningspass.
Allmän ompyssling? När hästen är på humör så.
Mer påkostade varianter - skrittmaskiner, solarium, etc? Inte solarium men skrittmaskin ibland förut när hästen stog på större anläggning.

Uteritter? Absolut, vi klättrar och röjer.
Hoppning? Inte av mig, men av ägaren.
Promenader? Javisst, men hon tycker att det är dödstrist.
Långa skritturer? Ganska ofta
Konditionsträning? Ja, så ofta marken tillåter.
Tömkörning? Det blir det ofta!
NH-träning? Tyvärr inte så mycket nu. Men jag ska skärpa mig.
Massage? Nej..ibland
Stretching? Nej..men jag borde
Allmän ompyssling? O ja! Hon är som min lilla stora barbiehäst.
det klipps och ryktas och smörjs och torkas mest hela tiden.

Jag tycker den här biten är väldigt viktig... jag hade tidigare en medryttare som gillade att rida ut i skogen oxh hoppa så hon gjorde det. Nu har hästen varit lite krasslig ett tag och är under uppbyggnad igen så nu har vi tagit det försiktigt.En vanlig vecka när hästen var igång så gick den dressyr några dagar och ut i skogen nån dag och jag red nån skrittur, lite hoppning nån dag och ibland tömkörning. Masserar gör vi själva ganska ofta och stretchar jag har haft en equiterapeut som gjort akupunktur och kört lite laser på honom under hösten. Vi har själv en ultraljudsapparat som han ibland får behandling av. Har en kiropraktor som regelbundet kollar honom.

Uteritter? ja
Hoppning? nej sällan. ett skutt i bland. men jobbar med bommar och cavaletti när jag orkar bära fram dom.:p
Promenader? nej bara om den är halt/vilar. men stor hage varje dag!
Långa skritturer? vet inte om dom är långa, men skritturer tar vi iaf..
Konditionsträning? nej får kondis så det räcker på dressyrbanan.. men klättra brukar vi göra.
Tömkörning? nix, inte longering heller. flippar ur.
NH-träning? haha gud nej
Massage? ja
Stretching? om det behövs
Allmän ompyssling? tja, borstas noggrant varje dag, smörjer hovar, har liniment på evt ömma muskler/ben, får akupunktur regelbundet, har backontrack täcke etc.

jag lägger MKT tid på att pyssla om hästarna. mer tid än vad ridningen tar!

Uteritter? Ja, ca 1g/v.
Hoppning? Nej.
Promenader? Nej.
Långa skritturer? Ja, istället för uteritt ibland.
Konditionsträning? Ja, mer som avkoppling för hjärnan än för att det behövs.
Tömkörning? Enstaka gång.
NH-träning? Haha nej verkligen inte.
Massage? Hon har inga muskelspäningar så nej.
Stretching? Ja, dagligeni slutet va ridpasset.
Allmän ompyssling? Borstas, kelar lite av varje.
Mer påkostade varianter - skrittmaskiner, solarium, etc? Hade det funnits på plats, självklart. Men nu nej.

Uteritter? Blir ca två till tre gånger i veckan. Är det dåligt väder (regnar, snöar eller halt) blir det oftast ingen uteritt men det har hänt att jag ridit ut om det regnat lite.
Hoppning? Hon hoppas en gång i veckan, biland mer.
Promenader? Nä, inget sånt. Stallet är i närheten av massa trafik och jag har bättre koll uppepå än bredvid.
Långa skritturer? Tyvärr inte längre. Hon fick gå på lååånga skritturer på två timmar i somras men inte nu när det är så dåligt väder och det är skola så det är ont om tid.
Konditionsträning? Nej. Men ska lägga in mer galopp i dressyrpassen.
Tömkörning? Händer någon gång då och då.
NH-träning? Nej. Hade däremot behövt hjälp med att kunna hantera henne mer.
Massage? Stretching? Hon blir behandlad av en equiterapeut efter behov.
Allmän ompyssling? Borstar. Nämen, inget speciellt jag kan komma på. :p
Mer påkostade varianter - skrittmaskiner, solarium, etc? Skrittmaskin finns men jag tycker det känns som att det sliter något enormt på benen att gå på en volt i evigheter så där släpper jag inte in henne. Skrittmaskinen är dessutom lite för liten (enligt de minimimått som finns).

Kontakten med hästen är jätteviktig. Jag vill ha en glad och nöjd häst som får lagom med motion, kärlek, mat, regler och är i lagom hull och muskler. Är en bit kvar tyvärr.

Vi är inte riktigt igång efter en lång vilo höst, men svarar ändå :p
Uteritter?
När jag får chansen, alltså när det inte regnar/blåser/mörkt vilket just nu är aldrig :crazy:
Hoppning?
När han har kommit igång mer ska vi börja skutta lite
Promenader?
Min syster går 20-45 min promenader med honom 3 dagar i veckan
Långa skritturer?
När jag rider ut ordentligt så är det skritt i minst 1½ timme (med lite bock och försök till sken några gånger :angel:)
Konditionsträning?
All träning är just nu kondisträning
Tömkörning?
Ska gå på kurs imorgon, så då ska vi komma igång
NH-träning?
Är intresserad av det, men blir aldrig av
Massage?
Masserar ryggen ibland
Stretching?
Vågar inte
Allmän ompyssling?
Varje dag
Mer påkostade varianter - skrittmaskiner, solarium, etc? Han har BoT på benen eller arnika vid ansträngning

Hur viktig tycker ni den här delen av hästhållningen är? Väldigt viktig, om man inte gillar det kan man gå på ridskola tycker jag :p
Lägger ni mkt tid och energi på det här?
Ja, rider max 40 min men spenderar ändå mer än 3 h i stallet varje dag... Mockning och sånt går fort, men att gosa/pyssla med älsklingen tar längst tid
Hur viktig tycker ni kontakten och skötseln av hästarna är, den som är utöver den vanliga ridningen?
Min teori är att om jag pysslar mycket med min buspolle + ger honom godis i krubban (ej handen då jag är trött på att han försöker äta mina händer) kanske han inte busar så mycket med mig ute i skogen :idea:
Nä, men jag tycker att pyssla med hästen är det roligaste med att häst.

utöver dressyr så har vi provat på: körning, tömkörning, distans, uteritter, promenader, hoppning, terränghoppning o vilodagar.

Uteritter?

Rids ut lite för sällan för att inte trigga lite dåligt samvete skall jag erkänna. Men såhär års är ridvägarna blöööta med tappskor och skaderisk som tråkiga eventuella följder så blir långt ifrån ofta nog. I snitt kanske en gång/varannan vecka? Om inte en snabb skrittrunda före/efter träning på ca 30 min räknas, men det räknar inte jag själv, uteritt är alla gångarter och minst en timme, annars är det fram/avskrittning.

Hoppning?

Då hoppkarriären pga massor av skador kom av sig innan den ens påbörjats ordentligt har det inte blivit så mycket. Hoppas lite sporadiskt, under våren varannan vecka och nu under hösten när vi inte fått ihop några träningar på hemmaplan har han fått gå en del träningar som "självförtroendehöjare" med annan pilot på träningar på bortaplan. Hoppningen är toppen för honom, ridningen dagen efter blir trevligare och han älskar att hoppa - märks att det är vad HAN skulle göra om han fick välja fullt ut själv.

Promenader?

Nej, inte om det inte är påkallat av något speciellt skäl. Antingen som sällskap till någon kompis konvalescent eller pga egen konvalescens.

Långa skritturer?

Mycket sällan. Det skall vara av något särskilt skäl, har ingen ro att sitta och skritta i evigheter om jag inte "måste". Har gjort det nog under alla eviga igångsättningar och det är inget jag prioriterar i normalfallet med frisk häst. För tidsödande och ger "för lite" i träningsväg.

Konditionsträning?

Under säsong för uteridning försöker jag bygga kondition ute med mycket trav- och galoppjobb i kuperad terräng. Har också använt mig av galoppbanan dit jag ridit/åkt och sedan intervalltränat på lättare nivå. Kul och nyttigt, även om jag är mycket tröttare än hästen efteråt... :o

Tömkörning?

Inte heller något jag gör kontinuerligt. Händer ibland men inget jag prioriterar framför en riddag om jag Verkligen inte Vill rida. Har så mycket att lära mig i ridningen att jag inte vill ödsla dagar s.a.s. Tömkördes mycket som ung och när han byggdes upp igen efter en lång skadeperiod, men inte nu när han rids mycket mer.

NH-träning?

Nej, inte längre. Använde mig mycket av NH när han var en liten skitunge som unghäst och betedde sig ILLA. Gett mig många verktyg som jag säkert använder mig av dagligen i hanteringen men tränar aldrig "övningar" eller så längre, finns inget behov.

Massage?

Masserar flera ggr/vecka. Ibland bara utvalda partier som särskilt påtalats av min osteopat och ibland en mer allmän ytlig genomgång med liniment och massage efter förmåga. Kontroll av osteopat var fjärde månad ungefär om inte behov uppstår däremellan.

Stretching?

Försöker stretcha efter i alla fall tuffare träningar, även om jag slarvar. :o

Allmän ompyssling?

Jag är ingen ryktmänniska och min häst tycker inte om att bli borstad, men myser, kliar och gosar rätt mycket. Älskar att sitta och mysa inne i boxen när han ligger och vilar och han är rätt bortskämd med en daltande matte som fixar och donar då jag spenderar Mycket tid i stallet varje dag. Antingen pga att jag jobbar där eller för att jag helt enkelt bara hänger runt och pysslar och fixar.

Han går i skritten ca 30 min före och 30-40 min efter alla träningar om inte vädret sätter käppar i hjulen (ej tak på skritten). Vilodagar går han i skritten ca 50-60 min. Försöker se till att det är rätt raskt tempo och tror på skritten som hållbarhetskoncept då det är hårt underlag och rätt stor diameter. Känner stor skillnad i ridningen faktiskt, han är mycket mer "redo" för ridning efter framskrittning i skrittmaskin och är fräschare dagen efter om han fått "gå ur sig" ordentligt. I love the walker!

Hur viktig tycker ni den här delen av hästhållningen är? Lägger ni mkt tid och energi på det här? Hur viktig tycker ni kontakten och skötseln av hästarna är, den som är utöver den vanliga ridningen?

Jag tycker det är viktigt att göra det som hästen behöver för sitt välbefinnande, tror inte på någon universallösning dock. För min häst är mycket rörelse A och O, han behöver jobba rätt mycket för att må bra i sin kropp och mycket skritt på hårt underlag verkar göra gott för hans ben då han inte får lika mycket gallor och är mer avspänd i musklerna. Helt klart värt att ta sig den dryga extra timmen varje träningsdag, har jag bråttom struntar jag hellre i att borsta svansen och linda och slänger på skydd istället och låter honom gå i skritten.
Jag lägger överlag mycket tid i stallet för att bara ha en egen häst och pysslar och fixar (och fikar ;) ) och bara är närvarande. Jag och min häst är inte på något sätt något fantastiskt exempel på nära kontakt men vi känner varandra utan och innan och har lärt oss att leva med varandras nycker tror jag och jag är en hängiven slav som gör allt jag kan för att han skall må bra. Osteopater, massörer, tränare som hjälper mig att rida igenom honom för att lösa spänningar den vägen osv. Det är mycket viktigt för mig att inte neka honom något han behöver pga eventuella bristande resurser i form av tid eller pengar hos mig, försöker alltid sätta honom i första rummet. Man kan nog säga att han är rätt omhuldad för att vara en glad amatörhäst på LC-nivå. :D

Uteritter? Ja
Hoppning? Ja
Promenader? Sällan för hand men ridandes i skogen ja
Långa skritturer? Ja
Konditionsträning? Ja
Tömkörning? Ja
NH-träning? Inte direkt
Massage? Ibland
Stretching? Ibland
Allmän ompyssling? Ja självklart
Mer påkostade varianter - skrittmaskiner, solarium, etc? Nej

kl
Uteritter?
Denna årstiden minst en gång i veckan + en del skrittning innan ridbanan/ridhuset. Under ljusa årstider är vi ute mest hela tiden.
Hoppning?
Inte regelbundet
Promenader?
Det händer ibland
Långa skritturer?
Rätt sällan, blir en del skritt på uteritterna men annars körs skrittning i maskinen
Konditionsträning?
Ja sånt gillar vi. Bränna runt i skogen.
Tömkörning?
Nej men longering ibland
NH-träning?
Aldrig, helt ointressant
Massage?
Nej
Stretching?
Ibland efter riktigt hårda träningar
Allmän ompyssling?
Varje dag
Skrittmaskin ca 1ggr i veckan, sen står hon under värmelampa nästan dagligen. Lindas ben och pysslas mest efter träningar.
Hur viktig tycker ni den här delen av hästhållningen är? Klart viktig men dagligdags blir det mest det nödvändiga pysslet som spolar ben osv.
Lägger ni mkt tid och energi på det här?
Nej jag är nog inget pysslingsfreak men hästen får det hon behöver. Hon gillar inte borstning och pill heller.
Skötseln är självklart viktig men ordentligt foder och hovvård känns viktigare än fler täcken/solarier osv.
[/QUOTE]

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka