Träning, hantering, friskvård

G

Graendal

Jag är nyfiken på hur ni rider och hanterar era hästar utöver själva dressyren. :)

Uteritter?
Hoppning?
Promenader?
Långa skritturer?
Konditionsträning?
Tömkörning?
NH-träning?
Massage?
Stretching?
Allmän ompyssling?
Mer påkostade varianter - skrittmaskiner, solarium, etc?

Hur viktig tycker ni den här delen av hästhållningen är? Lägger ni mkt tid och energi på det här? Hur viktig tycker ni kontakten och skötseln av hästarna är, den som är utöver den vanliga ridningen?

Sv: Träning, hantering, friskvård

Nu har jag ingen häst jag kan kalla dressyrhäst att rida, och ingen egen häst men jag kan svara generellt.

Jag rider ut mer eller mindre beroende på säsong och vad jag står på för anläggning/i för stall. Jag försöker skilja på "rida ut- Dressyrarbete" och "Rida ut- chilla" med hästen. Jag hoppar för tillfället inte alls men tidigare hästar jag haft/tränat har hoppat någon gång ibland, vissa har jag till och med startat någon Lc-Lb på. :D
Promenerar vid hand gör jag om hästen behandlats, om av någon anledning inte kan arbeta för dagen men behöver ut och röra på sig eller om jag behöver motion och promenadsällskap ;)
"Mina hästar" har med få undantag konditionstränats med hjälp av intervallträning. Tömkör, det gör jag väldigt gärna! I perioder kan det vara den enda träningen. man kan trolla med tömmar.
NH, nä. Jag tillämpar vanligt hästvett. Massage har de flesta jag ridit fått, av mig. (Hobbymassör, lärd av utbildad massör.) Vissa hästar har fått grundligare massage av utbildad massör.
Stretchar gör jag efter varje pass, pysslar gärna med hästen för att förstärka relationen häst-människa och även för att befästa mitt ledarskap.

ust for tillfallet har jag inga hastar, men for en vecka sedan arbetade jag mina hastar pa manga olika satt, De ar ju inte riktigt dressyr tavlingshastar men jag tranar dom for elever och dressyr. Jag gor vad som ar bast for hasten

Uteritter - ja
Hoppning - ja
Promenader - ja med unghasten som behover rora pa sig.
Långa skritturer - varje lordagsmorgon med alla stallets hastar, i grimskaft, 12 st allt som allt. Mjuka upp dom for vara elever. samt miljotraning for nagra av hastarna.

Konditionsträning - naa det kommer med den andra traningen.
Tömkörning - pyttelite bara for att trana korhasten lite da och da
NH-träning - naa, vid god hantering hela tiden behovs det inte riktigt, Men vid behov ja

Massage - jag ar diplomerad massor sa ja
Stretching - visst nar det behovs.
Skrittarbete pa longerlina - har en hast med fantastiskt dalig rygg som vi skritar HART 30 min tva ganger om dagen for att bygga ryggmuskler. Samt annan traning men inte varje dag.
Allmän ompyssling - borstning for och efter ridnig, tacken pa natten
Mer påkostade varianter - skrittmaskiner, solarium, etc? NIX

Jag är nyfiken på hur ni rider och hanterar era hästar utöver själva dressyren. :)

Uteritter? Ja, minst två gånger i veckan
Hoppning? Ja, minst en gång på 14 dagar. Uppsuttet eller löshoppning
Promenader? sällan
Långa skritturer? sällan
Konditionsträning? Absolut! Ett par pass med intervallträning per månad när underlaget tillåter.
Tömkörning? sporadiskt
NH-träning? Väldigt sällan nu. Mera då han var yngre.
Massage? Nej.
Stretching? Nej.
Allmän ompyssling? Självklart. Ibland en hel dag bara med pyssel. Ibland lite mindre, om jag har brist på tid.
Mer påkostade varianter - skrittmaskiner, solarium, etc? Hagvistelse minst 12 timmar och mest 24 timmar/dygn.

Hur viktig tycker ni den här delen av hästhållningen är? Det är ju detta som är hästhållning i stort.
Lägger ni mkt tid och energi på det här? Absolut. Variation är A och O.
Hur viktig tycker ni kontakten och skötseln av hästarna är, den som är utöver den vanliga ridningen? Utan den så lär man inte känna hästen ordentligt. Individen sådan som den är. Så ja, det är viktigt och det får ta den tid som det kräver[/B

Uteritter? Ja, i varierad terräng. Men vi "tränar dressyr" ute också.
Hoppning? Lite beroende på ponny, men den vi har nu hoppar i
ung. LB-höjder ungefär en gång i veckan.

Promenader? Om du menar för hand, så inte varje vecka men det händer ibland.
Långa skritturer? En gång i veckan på ett ungefär.
Konditionsträning? När underlaget tillåter eftersom vi gör det "ute"
Tömkörning? Jag har faktiskt gått kurs, men det blir inte så ofta som jag skulle vilja.
NH-träning?Inte mer än att våra hästar är väluppfostrade från marken eftersom det är barn som rider.
Massage? Inte jätteofta men av utbildad massör.
Stretching? Ibland...
Allmän ompyssling? Vi pysslar varje dag.
Mer påkostade varianter - skrittmaskiner, solarium, etc? Sånt har inte vi...De går i hagen utan skydd på benen men har täcken på sig.

Hur viktig tycker ni den här delen av hästhållningen är? Lägger ni mkt tid och energi på det här? Hur viktig tycker ni kontakten och skötseln av hästarna är, den som är utöver den vanliga ridningen?
Jag är uppvuxen med hästar och min far tyckte att det är viktigt med välhanterade hästar på marken även om de tävlas, så den principen kör jag också med. För hästarnas välbefinnande så försöker vi variera arbetet så mycket som möjligt, men även ryttaren behöver hållas på gott humör...

10 tecken också.

Uteritter? 2-3 dagar/veckan, ibland mer.

Hoppning? ¨När vi har möjlighet tyvärr lite sällan

Promenader? Vid hand? Ja om hästen är sjuk och ska promeneras vid hand.

Långa skritturer? Aldrig utom vid igångsättning eller efter en hård ansträngning

Konditionsträning? I alla fall en gång/vecka.

Tömkörning? Ibalnd, lite för sällan tyvärr.

NH-träning?:rofl::rofl:

Massage? Ja lite då och då.

Stretching? Slarvar lite. Men gör även vid ridning på olika sätt, sidor, steglängd mm.

Allmän ompyssling? Varje dag.

Mer påkostade varianter - skrittmaskiner, solarium, etc? Ja skrittmskin innan jag rider ibland om jag behöver göra annat medan hästen skrittar fram. Suveränt när jag red två och hade bråttom. Samt om hästen behöver skritta enbart så slipper man promenera:angel:

Klart det är viktigt det som är runt om:confused:

Uteritter? Ja
Hoppning? Ja
Promenader? Ja
Långa skritturer? Ja
Konditionsträning? Ja
Tömkörning? Ja
NH-träning? Nej
Massage? Ja
Stretching? Nej
Allmän ompyssling? Absolut
Mer påkostade varianter - skrittmaskiner, solarium, etc? Nej

Hur viktig tycker ni den här delen av hästhållningen är? Lägger ni mkt tid och energi på det här? Hur viktig tycker ni kontakten och skötseln av hästarna är, den som är utöver den vanliga ridningen? Jag tycker att det är jätteviktigt att man lär känna varandra och att man befäster ledarskapet. Utöver massage 1 gång i månaden tar jag ut tandläkaren och kiropraktorn när det behövs. Sadelprovaren kommer också ut när det behövs. Hovslagaren är förstås en viktig person i vårt liv.

Uteritter? Cirka 2-3 gånger i veckan i varierande terräng
Hoppning? Försöker minst en gång i veckan
Promenader? Nja, ibland när jag inte orkar rida eller sadla...:o
Långa skritturer? Min skötare skrittar ut en gång i veckan
Konditionsträning? Ute eller på banan, men har inga optimala möjligheter till det annat än på vintern då det är snö och vi kan rida i sommarhagen...
Tömkörning? Jag är usel på det så nej
NH-träning?Min egen variant, men är inte skolad på något vis
Massage? Nej
Stretching? Nej
Allmän ompyssling? Alla dagar jag har tid!

Hur viktig tycker ni den här delen av hästhållningen är? Jag tror mycket på allsidig träning. Det är nästan så att den delen av träning överskrider tiden jag lägger ned på bara dressyren. Men jag ser resultaten i dressyren! så jag fortsätter som jag gör nu...

Lägger ni mkt tid och energi på det här? Inte mer än vad jag ägnar mig åt allt annat med hästen. Sen gör jag inga avancerade grejer så det tar inte mycket längre tid heller...

Hur viktig tycker ni kontakten och skötseln av hästarna är, den som är utöver den vanliga ridningen?Det är viktigt givetvis, att bara använda hästen som ett redskap känns inte helt OK. Dock behöver det för mig inte vara mer än att jag ger henne en vilodag från ridningen och står och pysslar, rycker man etc. Det tycker både hon och jag är mysigt. Massage önskar jag att jag kunde, men skötarens mamma ska ev lära sig så då får hon ta den delen :D Solarium, skrittmaskin känns inte nödvändigt alls.

Jag vet inte om det vart något uttömmande över hur jag sköter min hästs övriga träning men kontentan är att jag verkligen tror att den är viktig för att inte hästen ska bli för ensidig och lättare dra på sig skador. Samt att det är roligt för hästen med variation också. Håller motivationen uppe.:bump:

Uteritter? olika beroende på väder mm men mellan 1-3 gånger i veckan oftast.
Hoppning? hoppar inte själv men en kompis hoppar pållan, så väldigt olika hur ofta det blir. en period 1 gång i veckan men nu väldigt sällan..
Promenader? inte så ofta..1gång i månaden kanske.
Långa skritturer? samma som ovan.
Konditionsträning? på sommarn/vår så blir det rätt ofta, eller ialf uteritt med mkt galopp! inte nu på vintern..
Tömkörning? aldrig,men däremot longering ibland.
NH-träning? aldrig.
Massage? har equiterapuet (stavning?) regelbundet där även massage ingår men ren massage,aldrig.
Stretching? inte så ofta, men ska börja stretcha efter varje dressyrpass :)
Allmän ompyssling? varje dag.
Mer påkostade varianter - skrittmaskiner, solarium, etc? aldrig skrittmaskin och solarie, men equiterapuet,tandläkare osv regelbundet.

Jag tycker det är jätteviktigt,prioriterar skötseln väldigt högt och är noga med det!

Uteritter? 4-5 ggr/veckan. Med variernade övningar, klättring, kondition, långa skritt pass, m.m. Jobbar alltid med formen i 5-10 minuter i början av passet.
Hoppning? Alldeles för sällan.
Promenader? Nej
Långa skritturer? Ja när det finns tid.
Konditionsträning? Ja
Tömkörning? Nej
NH-träning? Nej
Massage? Ibland
Stretching? Ibland
Allmän ompyssling? Ja

Uteritter? Jajjamänn!!! Eftersom jag står i ett stall utan varken ridbana eller ridhus så består träningen till stora delar av uteritter av olika slag. Olika sorters intervallträning, dressyr i skogen, klättring mm.
Hoppning? Ja...eftersom jag är hoppryttare i botten så tycker jag det är himla roligt med hoppning o hoppar mer än gärna. Nuvarande hästen hoppas till husbehov för att hennes ryggmuskler blir mjukare av det o för att matte tycker att det är kul:D Löshoppar åxå ibland
Promenader? Ja när unghästen ska ut så får hon följa med ibland.
Långa skritturer? Ja visst! I synnerhet när underlaget är dåligt.
Konditionsträning? Japp ibland.
Tömkörning? Ja, varvat med longering.
NH-träning?Nej inte med den stora bara med unghästen.
Massage? Inte så bra på det. tyvärr
Stretching? Ja efter hårda pass.
Allmän ompyssling? det är väl klart!!!
Mer påkostade varianter - skrittmaskiner, solarium, etc? Nix. Inte det.

?

Håller på med det mesta inom hästsport så jag snöar inte in på att det är en "dressyrhäst". Vill ha en häst som går fram överallt o inte är rädd för saker. Därav mycket miljöträning o ridning på olika underlag o varierad träning. Tro att varierade träningsmoment är bra både för hästens uppbyggnad och hjärna. Då tycker hon att dressyren är skojjigare, inbillar jag mej.

Uteritter? Ja, 2-3gg/v
Hoppning? Ja, 1gg/v vår/sommar/höst. Nu har inte min hoppande medryttare kommit igång med hoppning än.
Promenader? Ja, målet är att det blir 1gg/v för min egen skull, då blir det en dag mindre på första frågan :)
Långa skritturer? Då brukar jag gå för att jag själv ska få motion
Konditionsträning? När underlaget tillåts
Tömkörning? Sällan, jag är dålig på det
NH-träning? Någon gång ibland, bara för kukl
Massage? Jag masserar flera gg/v men inte hela hästen
Stretching? alltid efter ridpass
Allmän ompyssling? Japp
Mer påkostade varianter - skrittmaskiner, solarium, etc? Icke

Hur viktig tycker ni den här delen av hästhållningen är? Lägger ni mkt tid och energi på det här? Hur viktig tycker ni kontakten och skötseln av hästarna är, den som är utöver den vanliga ridningen? Väldigt viktig!!

Jag rider ju alla grenar med mina hästar dvs både hopp och fälttävlan, dom går i hage ,tränas mkt ute, masserar gör jag själv om dom har någon spänning etc, har egen sådandär elektrisk maskin med plattor. Annars brukar jag inte hålla på att dutta och greja så mkt med mina hästar.
Hästar är hästar och dom tål mer än vad folk tror iallafall mina men det kanske beror på att jag aldrig klemat bort dom. Inte ens när jag tävlade som mest (svår internationell fälttävlan) så höll jag på att greja och ha mig och hästen har ju aldrig varit skadad så..

Uteritter?
Rider ut i skogen eller på skogsvägar ungefär 1-2 gånger i veckan när det är lite ljusare. Just nu håller jag mig på min grusväg utanför stallet^^

Hoppning?
I stort sett aldrig (bomrädd häst). Så i så fall blir det lite i cavalettihöjd och då oftast från marken, för självförtroendets skull.
Promenader?
Ofta, tillsammans med kameran såklart! :) Men mest på sommaren.

Långa skritturer?
Ja, det brukar vi ta vid solnedgången eller i gryningen... Hur härligt som helst!

Konditionsträning?
Ehum... Typ aldrig^^ Hon tränar själv då och då i hagen.

Tömkörning?
Ungefär 1-3 gånger i veckan beroende på årstid. Mest nu på vintern eftersom det inte finns någonstans att rida.

NH-träning?
Jag tränar kommunikation med min häst för att bygga upp ett samspel. I framtiden ska detta samspel bli så bra att vi slutligen kan dansa tillsammans! :love:

Bilder på hur jag arbetar, då jag vet att det kan vara väldigt varierande när man pratar om NH: http://www.pixbox.se/alb639636

Massage?
Nej, det kan jag inte. Men har inte känt något behov av att massera än så länge, så jag har inte lagt så mycket tid på att lära mig det. :p

Stretching?
Brukar försöka strecha alla benen, men inte ofta jag gör det. Fast hon katt-strechar och sträcker ut båda bakbenen varje morgon, så lite sköter hon själv.

Allmän ompyssling?
När det behövs brukar jag ställa mig och borsta, eller eventuellt när det är dåligt väder.

Aldrig....

Hur viktig tycker ni den här delen av hästhållningen är? Lägger ni mkt tid och energi på det här?
Jag tycker förståelsen mellan häst och människa är otroligt viktig. Att man litar, respekterar och förstår varandra! Och sen att allting ska vara kul, både för mig och Ella. :bump:

Hur viktig tycker ni kontakten och skötseln av hästarna är, den som är utöver den vanliga ridningen?
Allting är i stort sett kul hela tiden! Märker jag att jag eller Ella är på dåligt humör, hungrig eller trött så brukar jag oftast strunta i att göra något, eller bara träna ett kort pass där jag bara gör enkla grejer.

Om vi nu ska vara så dristiga att kalla oss dressyrekipage så :o

Uteritter? Japp, i princip all dressyrträning förläggs även dit..
Hoppning? Sällan, men visst hoppar vi diken etc. Bommar några gång/år
Promenader? Det händer ibland att vi "bara" går ut och går o myser
Långa skritturer? Jajjemän
Konditionsträning? Jajjemän
Tömkörning? Är usel på det, försöker alldeles för sällan..
NH-träning? Leker och tränar udda moment som omväxling - om det är det som menas - hästhanterare är jag ändå ;)
Massage? Ja, masserar delar av hästen varje vecka - ibland hela hästen
Stretching? Är jag hopplös på att komma ihåg, försöker efter tuffare pass
Allmän ompyssling? Så klart.
Mer påkostade varianter - skrittmaskiner, solarium, etc? Nä.
Linimentar och använder BoT "vid behov"

Den är viktig.
Liksom att sköta hovar och tänder - men det är väl självklarheter?
Tar ut ET vid behov.

Ser det som ett hånskratt...? Varför är du emot NH / frihetsdressyr? Du får gärna förklara. :)

Därför att jag anser att det är en modegrej som smarta amerikaner har hittat på eftersom det finns så många som inte kan hantera en häst :crazy: Kanske bra för dom som behöver det men det gör inte jag och dessutom tror jag folk får dumma idéer och "leker" tills hästarna blir tokiga på dom.:crazy: Detta med join up tex.

Men det har jag sagt tusen gånger på fd nh-forumet så vi ska inte ta det här.

Har inte sagt att du missbrukar det:)

Okej, nä vi ska inte kapa tråden. Tycker bara det är lite synd att många verkar "hata" uttrycket NH och drar alla över en kam.

Som att bara för att man tycker några dressyrryttare rider dåligt så hatar man dressyr och så fort man hör ordet tänker man "att nej, sånt sysslar inte jag med" iom att man inte vill vara likadan som de där dressyrryttarna som rider dåligt.

Men det finns ju en positiv sida av allting, och jag tror att det sättet man tänker på (jag tänker på) numera när jag "lärt mig" kommunicera med hästar, genom kroppspråk, skulle vara nyttigt för alla. Hästen förstår en och man kan bygga upp ett samspel, förtroende och få en häst som vill domineras av en. :)

Men aja, ska inte tjafsa om det. Blir bara lite besviken att så många verkar fått en dålig syn på det... Vilket egentligen inte är helt rättvist. Det är så mycket mer!

Uteritter?

4 gr/vecka om ej tävlingsäsong, annars minst 2. men jag rider ju dressyr då med, bara inte mellan fyra väggar.

Hoppning?
Har tävlat hoppning då hästen var yngre. numera hoppar vi endast någon gång ibland. studsserier för att bygga muskler eller småhinder i skogen för att det är roligt. Banhoppning väldigt sporadiskt.

Promenader?
Nej.

Långa skritturer?
Ja, särskilt den här tiden på året.

Konditionsträning?

Ja, när underlaget tillåter.

Tömkörning?

Planerar att gå någon kurs med nästa häst. Har tyvärr bara ett år kvar på ponnyn och prioriterar då vanligt dressyrarbete.

NH-träning?

Har en mycket fin kontakt med min häst och tror int att man behöver "NH" för det. Leker med henne ibland(v sällan), släpper henne fri på volten och leker följa john/får henne att flytta/stanna/galoppera på kommando.

Massage?

Hon masserades regelbundet förut av hästmassör. Inte längre då jag hellre lägger pengar på dressyrträningar just nu(är dock inte särskilt spänd av sig). Men jag ryktar/kliar henne en del själv.

Stretching?

Väldigt sällan. Men är noga med att trava/skritta av ordentligt samt jogga henne dagen efter träning. använda liniment + linda ben efter träning etc.

Allmän ompyssling?

Läggs ganska mycket tid på:)

Nej. Har inte något eg behov av det, och det finns inte i stallet vi står.

Viktigt är att hästarna är väluppfostrade och sköts på ett bra sätt, tycker jag. Nu råkar jag ha en "extra" fin relation till min häst(tycker jag själv:P), men så är hon väldigt tillgiven också. Inget vi jobbat på direkt, mer än att jag stannat i stallet lite extra länge emmellanåt för att det är mysigt att borsta/kela.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka