Okej, håll i er för här kommer en lopprapport!
Jag kom till startområdet i perfekt tid, en timme innan start. Hämtade ut nummerlapp och satte mig i skuggan för att komma undan värmen så länge jag kunde. Bytte strumpor (och shorts, jag verkar har blivit avtrubbad från orienteringstävlingar för jag ställde mig bara och tog av mig byxorna bland alla folk
), smörjde in mig med solkräm, packade om väskan mm. Ett toalettbesök (underbart med kort kö på små lopp), lämnade in väskan och sen var det dags för information inför loppet.
Starten gick 12:00 och den första biten gick bra, men redan vid ca 3 km kom en rejäl utmaning i form av en gammal slalombacke som kändes som Mount Everest
Sen gick det helt okej fram till 8 km, lite upp och ner och oerhört varmt. Hade hejaklack nånstans vid 5-6 km. Vid 8 km var det vätskestation där man kunde få allt möjligt, förutom vatten även coca cola, sportdryck, apelsinklyftor, energibars, godis, chips... Med facit i hand skulle jag ha ätit mer, men jag drack vatten, sköljde hela huvudet och kepsen i vatten, tog några vingummin och chipsbitar och tog mig sedan vidare.
Vid ca 9 km kändes det -ouff!- fasen vad långt det är kvar...
Men jag kämpade på, petade i mig lite russin och drack vatten ganska ofta. Nånstans vid 10 km hade jag hejaklack igen vilket gav mer energi! Men satan vad trött jag började känna mig i framsida lår!
Ni vet där precis ovanför knäna. Vid 12 km kom nästa vätskestation och då drack jag coca cola, så jäkla gott
Då var det alltså 4 km kvar och jag minns att jag sa högt till mig själv: "DET klarar jag ju!"
Fram till 14 km gick det rätt så bra, fick lite extra energi av colan. Lite mer russin också. Men låren kändes rejält trötta. Vid det laget var det alltså 2 km kvar och det började kännas riktigt tufft. Jag hade gått en del innan också (typ alla uppförsbackar) men nu gick jag väldigt mycket. Sista kilometern var rätt hemsk faktiskt
Träffade min hejaklack igen vid 15,5 km och de där sista 500 metrarna kändes oändliga
Jag sprang i alla fall i mål efter 2 timmar och 22 minuter, vilket är 2 minuter långsammare än förra året, men jag är ändå supernöjd!
Hade ändå ett helt gäng personer bakom mig
Väl i mål kände jag mig rätt risig: påverkad av värmen, trötta ben, ont i fötterna, lite yr. Gick omkring lite planlöst och letade efter min hejaklack
Blev hittad av hejaklacken, satt ner en stund, fick lite vadmassage, drack massor. Hämtade lite mat men kände mig mest blöööörk så fick bara ner några tuggor. Sen åkte vi hem till syrran och där fick jag dusch, mat och fika
Med facit i hand skulle jag (förutom att ha tränat mer
) också ha ätit mer innan, det var svårt med timingen. Lite mer kolhydrater innan start hade suttit fint.
Summa summarum i alla fall: Det var jäkligt jobbigt, men kul! Benen kommer vara stela imorgon men jag ska ha löpvila åtminstone några dagar. Dock försöka röra på mig som vanligt