Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där låter jättekul, men ändå jättehemskt!Herregud, jag testade just Almenäspokalen (6 varv av 6 burpees, 20 knäböj, 10 armhävningar och 200 m löpning) för första gången. Kroppen är inte imponerad.![]()
Ja! Jag hade nog tyckt att det var lite mer roligt och lite mindre hemskt om jag hade gjort det en annan dag. Idag var varken hjärnan eller kroppen på topphumör så det blev mer att det handlade om att bara ta sig igenom det, kändes inte kul nånstans. Jag inledde med att tänka "okej, 3 rundor räcker definitivt idag!" vilket sedan blev 4, sen 5, och när jag ändå hade gjort 5 kunde jag ju lika gärna fortsätta hela vägen in i mål liksomDet där låter jättekul, men ändå jättehemskt!
Huvudsaken när man är på väg tillbaka från sjukdom är ju att inte överbelasta hjärtat för mycket, så jag hade absolut satsat på lätt styrketräning och väntat ett tag till innan jag gav mig på konditionsträning.Har haft träningsuppehåll 1 vecka efter förra veckans magplask men ska försöka mig på träning imorgon. Gå till gymmet och känna efter där och då om jag vill springa eller träna styrka. Känner mig lite starkare i kroppen men ska verkligen ta det lugnt. Har ändå under "vilan" promenerat minst 1 mil per dag.
Vilket är mest skonsamt mot kroppen att börja med? Styrka eller löpning? Tänker spontant styrka i och med att jag belastar fler muskelgrupper än när jag springer och att löpning sliter på knän osv. Är jag helt fel ute?
Huvudsaken när man är på väg tillbaka från sjukdom är ju att inte överbelasta hjärtat för mycket, så jag hade absolut satsat på lätt styrketräning och väntat ett tag till innan jag gav mig på konditionsträning.
Du bör inte springa alls, är min åsikt. 2 km jogg är nog så mycket ansträngning för ett hjärta som har gått igenom det ditt hjärta har gjort på senaste. Du bör försöka hålla dig till icke pulshöjande träning och rådfråga läkare innan du ger dig på något annat.Tack för era tankar, då kör jag nog en lugn uppvärmning och lätta vikter eller joggar 2 km i väldigt lugnt tempo eller liknande. Äter hjärtmedicin för jag fick takykardi och sinus arytmi. Hade hög puls innan Coronan men när jag blev sjuk blev den ohållbart hög. Dock hanterbar nu när jag äter medicinen. Men vill vara försiktig ändå även om det varit stabilt ett tag nu. Så super lätt träning får det bli och känns det inte bra avbryter jag.
Oj, även lätt träning alltså? Har visserligen misslyckats varje gång jag försökt börja springa igen, att kroppen bara gett upp och vägrat röra sig, inte kunnat få ner någon luft och bara strejkat. Förra gången var det riktigt obehagligt då jag hade snörpts ihop så mycket i halsen att jag inte ens kunde få ner pulvret i inhalatorn i luftvägarna. Men jag tänkte att det kanske går att prova lite i taget, öka sakta nu när jag vilat lite. Jag brukar springa minst 6-10 km 2-3 gånger i veckan och är frustrerad över läget nu.Du bör inte springa alls, är min åsikt. 2 km jogg är nog så mycket ansträngning för ett hjärta som har gått igenom det ditt hjärta har gjort på senaste. Du bör försöka hålla dig till icke pulshöjande träning och rådfråga läkare innan du ger dig på något annat.
Det är inte bara att rycka upp sig, det är inte så att du gör fel. Jag är bipolär och har väldigt stora svängningar. I en riktigt djup depression januari-maj fick jag ställa in större träningsmoment och fokusera på vardagen, gå promenader med hundarna och vardagsmotion, sänka kraven och att det inte går att prestera på max året runt, att depression också är en sjukdom. I vissa fall kan det vara bra att pusha för att komma igång men mina vårdkontakter sa att jag skulle fokusera på att få vardagen att gå ihop och ta ett avbrott från gym och löpning. Hur känner du? Orkar du med vardagsbestyr?Har kommit in i en period där jag känner mig lite deppig och har svårt att motivera mig till träning på egen hand. Stod som reserv på ett pass idag men kom inte med. Tänkte ta en cykeltur efter jobbet men hittills har jag inte tagit mig ut. Blåser och regnar och känns inte alls lockande. Vet inte vad jag ska göra för att rycka upp mig.